Amsterdam, 27 januari 2010
Ambities vernieuwd Stationseiland Amsterdam Centraal gepresenteerd
Ambitie: station als attractieve poort tot de stad, voorbereid op de toekomst
Ondertekening samenwerkingsconvenant
Extra investering van circa 230 miljoen door NS en ProRail
Vanmorgen presenteerden op Amsterdam Centraal Michiel Noy, directeur NS Poort,
Patrick Buck, directeur projecten ProRail, wethouder Gerson van Verkeer en Vervoer &
Monumenten en wethouder Van Poelgeest van Ruimtelijke Ordening de gezamenlijke
ambities en bijbehorende extra investering door NS en ProRail van circa 230 miljoen
voor de renovatie en modernisering van het Stationseiland Amsterdam Centraal. Het
Stationseiland omvat het station en de directe omgeving. Tevens tekenden zij een
samenwerkingsconvenant en werd een sneak preview vertoond van de film van het
Stationseiland van de toekomst. Met deze investering geven partijen aan dat ze, ook in
tijden van recessie, de ontwikkeling van de stationsomgeving en het station van groot
belang vinden.
De betrokken partijen nemen verschillende onderdelen van de modernisering en renovatie voor
hun rekening. Het samenwerkingsconvenant is gebaseerd op een gedeelde ambitie, een
gezamenlijke aanpak van de werkzaamheden en een goede onderlinge afstemming hierover.
Ambities
Het Stationseiland Amsterdam Centraal is het grootste openbaar vervoerknooppunt van
Amsterdam en Nederland. Hier komen treinen, bussen, trams en metro's bij elkaar en stappen
reizigers over van de ene vervoervorm op de andere. Het is ook de toegangspoort tot de stad.
Voor veel reizigers uit binnen- en buitenland is het hun eerste kennismaking met Amsterdam.
NS, ProRail en gemeente Amsterdam zorgen er samen voor dat het stationsgebied een
kwalitatief hoogwaardige entree tot de stad Amsterdam wordt, voorbereid op de toekomst.
Waar reizigers snel en comfortabel kunnen reizen en nieuwe winkels en faciliteiten hen doen
overwegen een trein, bus of metro later te nemen. Maar ook bezoekers aan te trekken die geen
gebruikmaken van het Openbaar Vervoer. De vernieuwing van het Stationseiland is tevens
belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad. Wat weer van groot belang is voor de
Amsterdamse economie.
Plannen en investeringen
NS realiseert twee poortvrije passages voorzien van winkels. Deze komen tussen de west- en
middentunnel en de midden- en oosttunnel in. Zij bieden inwoners van en bezoekers aan
Amsterdam de mogelijkheid zonder OV-chipkaart via het station van het centrum naar 't IJ en
viceversa te lopen. Gemeente en NS zijn overeengekomen dat NS de exploitatie van de IJ-hal
voor haar rekening neemt. Deze bevindt zich onder het nieuwe busstation en wordt tevens
voorzien van horeca en retail om het verblijf op het station voor bezoekers verder te
veraangenamen. Dit brengt een investering van circa 130 miljoen met zich mee. De bouw van
de passages en de definitieve inrichting van de IJ-hal starten in 2012. Dit jaar wordt begonnen
met de architectenselectie.
ProRail gaat de transfercapaciteit in het station sterk verbeteren: op de begane grond van het
gebouw, in de stationstunnels en van en naar de perrons. Eind 2010 start de herinrichting van
de Middentunnel. De ingrepen in het stationsgebouw zijn erop gericht om nieuwe functies met
respect in te passen in een monumentaal gebouw met een uniek karakter. Dit is vastgelegd in
een monumentenvisie ontwikkeld in opdracht van NS en ProRail. Daarnaast komen er op drie
locaties op het Stationseiland fietsenstallingen voor minimaal 10.000 fietsen. Dit betekent een
investering van circa 100 miljoen.
De gemeente Amsterdam vernieuwt het Stationsplein. Onderdelen daarvan zijn: het vergroten
van het open havenfront, een nieuw tramemplacement met meer ruimte voor trams en een
goede toegankelijkheid van de haltes evenals de herinrichting van de Prins Hendrikkade. Zij
investeert hierin samen met de Stadsregio 60 miljoen. Daarnaast wordt een fiets- en
voetgangerstunnel onder het Stationsgebouw aangelegd voor circa 16 miljoen. Het fietspad
verbetert de verbinding van het pontplein naar het centrum; vanaf de pont kunnen fietsers en
voetgangers voortaan rechtdoor de stad in. Ook aan de IJ-zijde van het Stationseiland wordt
gewerkt. Er is een nieuw busstation gebouwd en er wordt een autotunnel aangelegd.
Onderdeel van deze werkzaamheden is ook de herinrichting van de kade. Totale investeringen
210 miljoen. De investeringen van de gemeente waren al bekend.
Noot aan de redactie:
Nederlandse Spoorwegen