Strategische besluitvorming in een neergaande bedrijfstak
27 januari 2010
De industrie is een steeds minder belangrijk facet van de economie en
daarmee van de werkgelegenheid in het land is geworden. In dit proces
van deïndustrialisatie is de textielindustrie als één van de grotere
bedrijfstakken een voorloper geweest, waarbij slechts weinig
ondernemingen kans hebben gezien te overleven. Dit stelt H.J.
Hesselink in zijn proefschrift "Strategische besluitvorming in een
neergaande bedrijfstak", waarop hij op woensdag 27 januari 2010
promoveert aan de faculteit Management en Bestuur van de Universiteit
Twente.
Hesselink vervulde vele jaren leidinggevende en bestuurlijke functies
binnen de textielindustrie, als laatste bij Koninklijke Nijverdal -
Ten Cate, thans Koninklijke Ten Cate NV. Met als achtergrond de
macro-economische ontwikkeling van Nederland van 1950 tot 2000 stelt
hij enerzijds vast, welke externe en interne factoren bij de
structurele neergang van de Nederlandse textielindustrie de
belangrijkste oorzaken zijn geweest en anderzijds hoe het verloop van
de neergang van de bedrijfstak zich heeft voltrokken. Hesselink biedt
een gekwantificeerd inzicht in de uiteenlopende strategische
maatregelen die door individuele ondernemingen zijn genomen om aan de
dreigende neergang te ontkomen. Hij stelt vast welke strategische
maatregelen op korte en langere termijn succesvol zijn geweest en
welke niet.
Doordat het onderzoek de gehele bedrijfstak (katoen-, rayon- en
linnenindustrie) betreft, kan gebaseerd op de ervaringen uit het
verleden een betrouwbaar beeld worden opgebouwd van het slagen en
mislukken van strategische maatregelen in een structureel neergaande
bedrijfstak. Onder het motto: "Wie niet bereid is van de fouten uit
het verleden te leren, is gedoemd ze te herhalen" levert Hesselink een
praktische en wetenschappelijke bijdrage aan het actuele onderwerp
ondernemingsstrategie, met name ten aanzien van neergaande
bedrijfstakken.
Universiteit Twente