Gemeente Alkmaar


Portret van Alkmaar, nieuw bedrijfsplan Stedelijk Museum

Alkmaar, 27 januari 2010

---

Het Stedelijk Museum Alkmaar heeft een nieuw bedrijfsplan voor de periode 2010-2014. Het plan, getiteld âEUR~Portret van AlkmaarâEUR(TM), is op 19 januari vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar. In het nieuwe bedrijfsplan is de koers voor de komende jaren uitgezet en zijn diverse nieuwe inzichten en plannen opgenomen.

Het stedelijk museum staat na tien jaar in het moderne gebouw aan het Cultuurplein voor een nieuwe fase. Ontwikkelingen in de museummarkt, toenemende wensen én verwachtingen van het (potentieel) museumpubliek en andere veranderingen in de omgeving van het museum dagen het museum uit werkwijze en producten aan te passen. Het museumpubliek vraagt tegenwoordig om authenticiteit en uniciteit, maar wil tegelijk ook beleving en spektakel. Het stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de presentatie, maar ook aan de voorzieningen die het museum biedt.

De afgelopen twee jaar heeft het museum onder leiding van de nieuwe directeur Lidewij de Koekkoek een organisatieontwikkeling doorgemaakt. Versterking van het personeelsbestand en de verzelfstandiging als stadsbedrijf geven het museum nu de armslag om zich âEUR~cultureel-ondernemendâEUR(TM) verder te ontwikkelen. Het museum wil bijdragen aan de profilering van Alkmaar als aantrekkelijke en boeiende cultuur-historische stad en daarmee aan het imago van het Stedelijk Museum Alkmaar zelf. Daarvoor worden de komende twee jaar vanuit de kerntaken (presentatie, educatie, collectiebeheer en onderzoek) nieuwe producten ontwikkeld, mede in samenwerking met cultuur- en erfgoedpartners in de stad en de regio. Zo wordt met partners aan het cultuurplein gewerkt aan de uitstraling en herkenbaarheid van het Canadaplein.

Stedelijk Museum Alkmaar profileert zich in de periode 2010-2014 als hét geheugen van de stad Alkmaar en als vertrekpunt voor iedereen die de geschiedenis en de kunst van Alkmaar en regio wil ontdekken en beleven, het museum als âEUR~portret van de stadâEUR(TM): spiegelend, reflecterend, verbindend, vertrouwd en verrassend, van heden naar verleden, van mensen en gebeurtenissen, van geschiedenis en kunst.

Het museum stelt daarom het persoonlijke centraal: met portretten van historische personages, met de verbinding van de persoonlijke geschiedenissen met stedelijke en landelijke gebeurtenissen en met een persoonlijke en gastvrije ontvangst van bezoe-kers. Het museum zet meer dan voorheen de hoogtepunten van de museumcollectie - zoals de vele schuttersstukken en portretten - sterk in.

Het bedrijfsplan zet tevens in op een verbetering van de entree en de uitstraling van het gebouw, een cultuurcafé i.s.m. Bibliotheek Kennemerwaard en Artiance en ook op een gefaseerde vernieuwing van de vaste opstelling; gelet op de vereiste investeringen zal in de volgende raadsperiode de nadere afweging hierover moeten plaatsvinden. Verder gaat het in het plan om de merkbouw van het museum, o.m. resulterend in een nieuwe website en huisstijl, de organisatie van diverse tentoonstellingen, educatieve projecten en marketingacties, voor een belangrijk deel in samenwerking met culturele en erfgoedpartners in de stad, regio en daarbuiten en het verhogen van de externe inkomsten uit entree, winkel, café, verhuur, fondsen en sponsoring.

Laatste wijziging: 27 januari 2010