Gemeente Alkmaar
Portret van Alkmaar, nieuw bedrijfsplan Stedelijk Museum
Alkmaar, 27 januari 2010
---
Het Stedelijk Museum Alkmaar heeft een nieuw bedrijfsplan voor de
periode 2010-2014. Het plan, getiteld âEUR~Portret van
AlkmaarâEUR(TM), is op 19 januari vastgesteld door het college van
burgemeester en wethouders van Alkmaar. In het nieuwe bedrijfsplan is
de koers voor de komende jaren uitgezet en zijn diverse nieuwe
inzichten en plannen opgenomen.
Het stedelijk museum staat na tien jaar in het moderne gebouw aan het
Cultuurplein voor een nieuwe fase. Ontwikkelingen in de museummarkt,
toenemende wensen én verwachtingen van het (potentieel) museumpubliek
en andere veranderingen in de omgeving van het museum dagen het museum
uit werkwijze en producten aan te passen. Het museumpubliek vraagt
tegenwoordig om authenticiteit en uniciteit, maar wil tegelijk ook
beleving en spektakel. Het stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de
presentatie, maar ook aan de voorzieningen die het museum biedt.
De afgelopen twee jaar heeft het museum onder leiding van de nieuwe
directeur Lidewij de Koekkoek een organisatieontwikkeling doorgemaakt.
Versterking van het personeelsbestand en de verzelfstandiging als
stadsbedrijf geven het museum nu de armslag om zich
âEUR~cultureel-ondernemendâEUR(TM) verder te ontwikkelen. Het museum
wil bijdragen aan de profilering van Alkmaar als aantrekkelijke en
boeiende cultuur-historische stad en daarmee aan het imago van het
Stedelijk Museum Alkmaar zelf. Daarvoor worden de komende twee jaar
vanuit de kerntaken (presentatie, educatie, collectiebeheer en
onderzoek) nieuwe producten ontwikkeld, mede in samenwerking met
cultuur- en erfgoedpartners in de stad en de regio. Zo wordt met
partners aan het cultuurplein gewerkt aan de uitstraling en
herkenbaarheid van het Canadaplein.
Stedelijk Museum Alkmaar profileert zich in de periode 2010-2014 als
hét geheugen van de stad Alkmaar en als vertrekpunt voor iedereen die
de geschiedenis en de kunst van Alkmaar en regio wil ontdekken en
beleven, het museum als âEUR~portret van de stadâEUR(TM): spiegelend,
reflecterend, verbindend, vertrouwd en verrassend, van heden naar
verleden, van mensen en gebeurtenissen, van geschiedenis en kunst.
Het museum stelt daarom het persoonlijke centraal: met portretten van
historische personages, met de verbinding van de persoonlijke
geschiedenissen met stedelijke en landelijke gebeurtenissen en met een
persoonlijke en gastvrije ontvangst van bezoe-kers. Het museum zet
meer dan voorheen de hoogtepunten van de museumcollectie - zoals de
vele schuttersstukken en portretten - sterk in.
Het bedrijfsplan zet tevens in op een verbetering van de entree en de
uitstraling van het gebouw, een cultuurcafé i.s.m. Bibliotheek
Kennemerwaard en Artiance en ook op een gefaseerde vernieuwing van de
vaste opstelling; gelet op de vereiste investeringen zal in de
volgende raadsperiode de nadere afweging hierover moeten plaatsvinden.
Verder gaat het in het plan om de merkbouw van het museum, o.m.
resulterend in een nieuwe website en huisstijl, de organisatie van
diverse tentoonstellingen, educatieve projecten en marketingacties,
voor een belangrijk deel in samenwerking met culturele en
erfgoedpartners in de stad, regio en daarbuiten en het verhogen van de
externe inkomsten uit entree, winkel, café, verhuur, fondsen en
sponsoring.
Laatste wijziging: 27 januari 2010