Strategische besluitvorming in een neergaande bedrijfstak

27/01/2010 12:08

Universiteit Twente

De industrie is een steeds minder belangrijk facet van de economie en daarmee van de werkgelegenheid in het land geworden. In dit proces van de-industrialisatie is de textielindustrie als één van de grotere bedrijfstakken een voorloper geweest, waarbij slechts weinig ondernemingen kans zagen te overleven. Dit stelt H.J. Hesselink in zijn proefschrift "Strategische besluitvorming in een neergaande bedrijfstak", waarop hij op woensdag 27 januari 2010 promoveert aan de faculteit Management en Bestuur van de Universiteit Twente.

Hesselink vervulde vele jaren leidinggevende en bestuurlijke functies binnen de textielindustrie, als laatste bij Koninklijke Nijverdal - Ten Cate, thans Koninklijke Ten Cate NV. Met als achtergrond de macro-economische ontwikkeling van Nederland van 1950 tot 2000 stelt hij enerzijds vast, welke externe en interne factoren bij de structurele neergang van de Nederlandse textielindustrie de belangrijkste oorzaken zijn geweest en anderzijds hoe het verloop van de neergang van de bedrijfstak zich heeft voltrokken. Hesselink biedt een gekwantificeerd inzicht in de uiteenlopende strategische maatregelen, die door individuele ondernemingen zijn genomen om aan de dreigende neergang te ontkomen. Hij stelt vast welke strategische maatregelen op korte en langere termijn succesvol zijn geweest en welke niet.

Doordat het onderzoek de gehele bedrijfstak (katoen-, rayon- en linnenindustrie) betreft, kan gebaseerd op de ervaringen uit het verleden een betrouwbaar beeld worden opgebouwd van het slagen en mislukken van strategische maatregelen in een structureel neergaande bedrijfstak. Onder het motto: "Wie niet bereid is van de fouten uit het verleden te leren, is gedoemd ze te herhalen" levert Hesselink een praktische en wetenschappelijke bijdrage aan het actuele onderwerp ondernemingsstrategie, met name ten aanzien van neergaande bedrijfstakken.