Wedstrijd games ontwikkelen populair onder developers

27/01/2010 11:57

Dutch Game Garden

UTRECHT - Slechts 48 uur krijgen de honderden gamesontwikkelaars die dit weekend deelnemen aan de grootste game-ontwerpwedstrijd ooit. Normaal krijgen de veelal professionele gamesdesigners maanden of zelfs jaren om een werkend spel op te leveren, tijdens de tweede editie van de Global Game Jam dus minder dan twee dagen.

In Nederland, dat een sterk opkomende gamesindustrie kent, is de wedstrijd erg populair. Bijna tweehonderd ontwikkelaars en studenten gamesdesign verzamelen zich dit weekend op de Hilversumse dependance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Wereldwijd proberen ontwikkelaars in 39 landen dezelfde onmogelijke taak te volbrengen, maar het Nederlandse deelnemersveld is een van de grootste.

Zakelijk directeur Viktor Wijnen van organisator Dutch Game Garden: "200 developers, 48 uur, 35 teams, 35 games en één opdracht... een perfecte storm. Gezien de resultaten vorig jaar verwachten we ook nu weer spectaculaire uitkomsten."

De Nederlandse gamesindustrie ondersteunt de wedstrijd. Zo zijn de sponsoren bijvoorbeeld Microsoft Imagine Cup en GameHouse Studios, een van de grootste spelmakers van Nederland en hier vooral bekend van de spelsite Zylom. Studiohoofd Ard Bonewald: "Wie in 48 uur een game moet maken, wordt gestimuleerd innovatief en creatief te zijn. En dat is precies wat wij als studio ook willen. De Global Game Jam is een mooie manier om nieuw en bestaand talent te inspireren tot het maken van kleine pareltjes."

Overigens zijn het niet alleen de Nederlanders zelf die vinden dat Nederlanders goed zijn in gamesdesign. Een team van de HKU is vorige week uitgeroepen tot een van de winnaars van de belangrijkste internationale prijs voor aanstormende gamesontwikkelaars (IGF Student Showcase).

De tweede editie van de Global Game Jam vindt tegelijkertijd plaats op 139 locaties, verspreid over 39 landen. In Nederland is de organisatie in handen van de Dutch Game Garden in samenwerking met de HKU. Naast GameHouse Studios en de Microsoft Imagine Cup, is de Taskforce Innovatie Regio Utrecht een van de sponsoren. Mediapartner is het Nederlandse vakblad voor de gamesindustrie, Control.





http://www.globalgamejam.nl