European Parliament

Europarltv over de Europese Ombudsman

Nikiforos Diamandouros blijft in klachten van burgers over wanbeheer in de instellingen en de organismen van de EU spitten. De leden herkozen vorige week de huidige Ombudsman voor een nieuwe termijn tot 2014. Transparantie en verantwoordingsplicht zijn sleutelwoorden voor waakhond Diamandouros, die "een cultuur van dienstbaarheid in de Europese overheid" wil verbeteren

"Ik ben vastbesloten om ervoor te zorgen dat de Europese burgers volledig van het Verdrag van Lissabon zullen profiteren. Dit betreft het recht op goed beleid, op toegang tot EU-documenten en om een dialoog met de instellingen van de EU aan te gaan", aldus Diamandouros na zijn herverkiezing op woensdag 20 januari in Straatsburg.

Wat de Europese Ombudsman doet


* Hij onderzoekt klachten over wanbeheer in de instellingen, de organismen, de bureaus en de agentschappen van de EU
* Elke burger van de EU, ingezetene, onderneming of vereniging in een lidstaat kan een klacht indienen

* Hij kan informatie bij betrokken instellingen en lidstaten vragen
* Hij kan kritiek uiten, aanbevelingen doen en verslagen opstellen als er geen vriendschappelijke oplossing kan worden gevonden
* In 2008 ontving de Ombudsman 3406 klachten; 802 werden ontvankelijk verklaard

De dienstbaarheid van de EU versterken

"Het is uiterst belangrijk voor mij om een cultuur van dienstbaarheid in het EU-beleid verder te versterken. Dit omvat grotere transparantie en de eerlijke, onpartijdige en tijdige behandeling van de zaken van burgers", voegde Diamandouros hieraan toe. Hij is ook van plan om samenwerking met nationale en regionale ombudsmannen op te voeren en effectiever met burgers te communiceren.

De rol van de Europese Ombudsman, die in 1995 in het leven werd geroepen, is om de klachten van burgers te onderzoeken van wanbeheer door de instellingen en de organismen van de EU en hier een oplossing voor te zoeken. De meeste klachten betreffen gebrek aan transparantie binnen de instellingen van de EU (36% in 2008) en weigering om informatie of documenten te verstrekken. Daarnaast behandelde hij gevallen over discriminatie (zoals in het geval van leeftijdsgrenzen bij aanwerving), oneerlijke vertragingen en administratieve onregelmatigheden.

Zou de Ombudsman jou kunnen helpen? Bezoek de interactieve gids voor burgers op de website van de Ombudsman via onderstaande link.