European Parliament
Europarltv over de Europese Ombudsman
Nikiforos Diamandouros blijft in klachten van burgers over wanbeheer
in de instellingen en de organismen van de EU spitten. De leden
herkozen vorige week de huidige Ombudsman voor een nieuwe termijn tot
2014. Transparantie en verantwoordingsplicht zijn sleutelwoorden voor
waakhond Diamandouros, die "een cultuur van dienstbaarheid in de
Europese overheid" wil verbeteren
"Ik ben vastbesloten om ervoor te zorgen dat de Europese burgers
volledig van het Verdrag van Lissabon zullen profiteren. Dit betreft
het recht op goed beleid, op toegang tot EU-documenten en om een
dialoog met de instellingen van de EU aan te gaan", aldus Diamandouros
na zijn herverkiezing op woensdag 20 januari in Straatsburg.
Wat de Europese Ombudsman doet
* Hij onderzoekt klachten over wanbeheer in de instellingen, de
organismen, de bureaus en de agentschappen van de EU
* Elke burger van de EU, ingezetene, onderneming of vereniging in
een lidstaat kan een klacht indienen
* Hij kan informatie bij betrokken instellingen en lidstaten vragen
* Hij kan kritiek uiten, aanbevelingen doen en verslagen opstellen
als er geen vriendschappelijke oplossing kan worden gevonden
* In 2008 ontving de Ombudsman 3406 klachten; 802 werden
ontvankelijk verklaard
De dienstbaarheid van de EU versterken
"Het is uiterst belangrijk voor mij om een cultuur van dienstbaarheid
in het EU-beleid verder te versterken. Dit omvat grotere transparantie
en de eerlijke, onpartijdige en tijdige behandeling van de zaken van
burgers", voegde Diamandouros hieraan toe. Hij is ook van plan om
samenwerking met nationale en regionale ombudsmannen op te voeren en
effectiever met burgers te communiceren.
De rol van de Europese Ombudsman, die in 1995 in het leven werd
geroepen, is om de klachten van burgers te onderzoeken van wanbeheer
door de instellingen en de organismen van de EU en hier een oplossing
voor te zoeken. De meeste klachten betreffen gebrek aan transparantie
binnen de instellingen van de EU (36% in 2008) en weigering om
informatie of documenten te verstrekken. Daarnaast behandelde hij
gevallen over discriminatie (zoals in het geval van leeftijdsgrenzen
bij aanwerving), oneerlijke vertragingen en administratieve
onregelmatigheden.
Zou de Ombudsman jou kunnen helpen? Bezoek de interactieve gids voor
burgers op de website van de Ombudsman via onderstaande link.