CNV Onderwijs
27 januari 2010
Bisschop Van Looij: geen angst voor secularisatie
De Gentse bisschop Van Looij riep de deelnemers aan het
identiteitscongres van CNV Onderwijs (27 januari) vandaag op 'in het
opvoedingsproces nooit met zoeken op te houden. In opvoeding en
onderwijs is er nooit een definitief eindpunt,' aldus de Vlaamse
bisschop. Zeventig procent van de kinderen in Vlaanderen bezoekt een
katholieke school en de katholieke onderwijszuil is nog stevig
geworteld in de school en het maatschappelijk leven van Vlaanderen.
Maar ook bisschop Van Looij wordt geconfronteerd `met personeel dat
nauwelijks of in het geheel niet, de identiteit van het katholiek
onderwijs beleeft '. En ook in Vlaanderen is sprake van 'een
pluralistische samenleving met andersgelovigen en niet-gelovigen.' Van
Looij riep op tot een positieve houding in de school tegenover 'een
samenleving die definitief pluri-religieus is geworden' en het proces
van secularisatie serieus te nemen.' Ook in dit opzicht zou de
onderwijsgevende 'het wonder moeten wijzen', zoals het thema luidde
van deze bijeenkomst, en niet mogen vervallen in een negatieve
houding.
Van Looij, een pater Salesiaan die opgroeide met de opvoedingsidealen
van de Turijnse priester Don Bosco, waagde zich ook aan de formulering
van de doelstelling van het onderwijs, namelijk jonge mensen in volle
vrijheid en volle verantwoordelijkheid aansporen, volwaardig mens te
worden.' Dat is een proces dat niet wordt opgelegd want 'de leerling
voedt zichzelf op met de middelen die ik als onderwijsgevende aanbied.
Dat zijn de middelen die passen bij een katholieke school.'
Volgens Van Looij staat katholiek onderwijs bekend om zijn kwaliteit,
maar hij vroeg zich wel af welke kwaliteit we dan bedoelen en wie
deze bepalen: `Daar zijn allen die deel uitmaken van deze opvoedende
gemeenschap, de onderwijzer, de buschauffeur, de poetsvrouw en de
conciërge bij betrokken. Niemand staat aan de zijlijn.'
---