Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
27 januari 2010
Brief aan de Tweede Kamer over Inhuur externe medewerkers VTSPN
Brief van de minister aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de
Nova-uitzending van 11 januari over de inhuur van externen bij Vts PN
en het salaris van de directeur a.i. Met in de bijlage de antwoorden
op kamervragen nav de Nova-uitzending.
De nieuwe algemeen directeur Vts PN a.i. staat voor een aanzienlijke
opgave om fors te bezuinigen en de bedrijfsvoering gezond te maken.
Het uurtarief van de directeur a.i. blijft binnen de norm voor de
inhuur van externen. Bovendien is er sprake van een tijdelijke
situatie.
Bestanden
Retouradres Postbus 20011 2500 EA Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Datum 27 januari 2010
Betreft Inhuur externe medewerkers VTSPN
Pagina 1 van 5
DPV
KPM
Schedeldoekshaven 200
2511 EZ Den Haag
Postbus 20011
2500 EA Den Haag
www.minbzk.nl
Contactpersoon
Paul Lensink
T (070) 426 6226
paul.lensink@minbzk.nl
Kenmerk
2010-0000045813
In de Nova-uitzending van 11 januari is aandacht besteed aan de inhuur van
externen bij Vts PN en het salaris van de directeur a.i.. Door het Kamerlid Van Raak
(SP) is om een spoeddebat gevraagd met de minister van BZK.
Eind januari 2009 is het nieuwe bestuur van de vtsPN gestart met zijn
werkzaamheden. Deze constateerde dat bij de Vtspn de bedrijfsvoering niet op orde
is. Het nieuwe bestuur heeft daarop besloten fors in te grijpen en een gerichte
strategie ingezet waarbij kostenbeheersing, vereenvoudiging van het
productenpakket en verbeteren van de kwaliteit van de producten centraal staat.
Daarnaast is in goed overleg met de voormalig directeur besloten dat het beter
voor de organisatie was om een nieuwe algemeen directeur aan te trekken.
Naast voornoemde strategische koerswijziging heeft het Bestuur van de vtsPN de
vtsPN opgedragen een forse bijdrage te leveren aan de door het Kabinet opgelegde
politiebezuinigingen over het begrotingsjaar 2010. Het gaat hierbij om ¤ 20 mln op
Inkoop en ¤ 50 mln op ICT. De financiële opdracht van de directeur a.i. is dan ook,
naast het realiseren van de bezuinigingstaakstelling 2010, dat de verliezen zodanig
worden omgebogen dat gegarandeerd binnen de begroting 2010 wordt gebleven.
Om bovenstaande bezuinigingen te realiseren en tot een gezonde financiële situatie
te komen, is onder meer een grootschalig reorganisatietraject binnen de ICT-divisie
opgestart. Ook zijn verbetertrajecten gestart in 2009, die overigens dit jaar en
volgend jaar nog doorlopen, om de bedrijfsvoering op orde te brengen en de vtsPN
voor te bereiden op de overgang naar het in het kabinetsstandpunt over het
politiebestel aangekondigde Politiedienstencentrum.
U zult het met mij eens zijn dat de algemeen directeur vtsPN a.i. voor een zeer
aanzienlijke opgave staat. Het bestuur heeft bij de invulling van deze functie eerst
bezien of er kandidaten beschikbaar waren binnen het bestand van de
rijksoverheid. Helaas was het onmogelijk hier op korte termijn een voldoende
stevige kandidaat te vinden die deze taak op zich kon en wilde nemen. Het KBB
heeft vervolgens besloten een externe directeur te zoeken. Over deze keuze als ook
het tarief is met mij contact geweest. Met de directeur a.i. is een uurtarief
afgesproken van ¤ 160,- per uur. Dit blijft binnen de norm zoals hiervoor is
aangegeven die het Rijk hanteert voor inhuur van externen. Ik wil hierbij
benadrukken dat het hierbij gaat om een tijdelijke situatie.
De nieuwe algemeen directeur a.i., de heer H. Kamphuis, is op 1 juli 2009 zijn
werkzaamheden gestart en heeft tot taak gekregen de organisatie van de vtsPN op
orde te brengen zodat de vtsPN straks op kan gaan in de nieuwe shared service
organisatie - het zgn Politiedienstencentrum.
De opdracht van de directeur a.i. is als volgt geformuleerd:
- Realiseer verbinding tussen de vtsPN en de korpsen, de
politiedepartementen en de ketenpartners.
- Maak de huidige bedrijfsvoering van de vtsPN gezond en breng de financiële
situatie op orde.
- Realiseer de gevraagde bezuinigingen voor de Nederlandse politie op het
gebeid van ICT en inkoop o.a. door het afbouwen van het aantal externen
en door de projecten in overeenstemming te brengen met de capaciteit van
de organisatie.
- Bereid de vtsPN voor op het Politiedienstencentrum.
De directeur is met deze opdracht voortvarend aan de slag gegaan. Inmiddels is het
aantal externen teruggebracht van 724 fte in juli 2009 tot 342 fte per 1 januari
2010. De uitgaven die gemoeid zijn met de inhuur van externen is gedaald van ¤
147 mln (2008) naar ¤ 108 mln (eind 2009). Hierin zitten niet alleen de
salariskosten, maar ook de werkgeverskosten, de kosten van de bureaus etc.
De inzet is om het aantal externen en de daarmee gemoeide kosten nog verder
naar beneden te brengen naar ca. ¤ 50 miljoen in 2010. Deze kostenvermindering
wordt mede gerealiseerd door de recente bijstelling van externen tarieven. Hierbij
is het echter wel van belang dat de vtsPN continuïteit moet kunnen blijven bieden
aan haar afnemers; de politiekorpsen. Hierbij dient opgemerkt te worden dat bij de
vtsPN niemand boven het door het Rijk gehanteerde maximum uurtarief voor ICTexternen
van ¤ 199,88 (excl. BTW) wordt betaald. Wel worden op dit moment 52
externen langer dan 3 jaar door de vtsPN ingehuurd. Met de directie vtsPN is
afgesproken dat deze groep op korte termijn wordt teruggebracht. In de bijlage bij
deze brief treft u nadere informatie over het terugdringen van de externe inhuur.
Het streven is om op korte termijn - na behandeling van de wijziging van de
Politiewet 1993 in de beide Kamers - te starten met de vorming van het
Politiedienstencentrum. Hiervoor zal een directeur aangetrokken worden met een
vast dienstverband. Hierbij zullen uiteraard de geldende beloningsregels
gehanteerd worden.
Ik deel de mening van het KBB dat we met de genomen maatregelen nu met
zekerheid op de goede weg zitten om de vtsPN gezond te maken, zodat deze
organisatie zonder problemen over kan naar het nieuw te vormen
Politiedienstencentrum.
De heer van Raak heeft ook informatie gevraagd over die plekken bij de politie
waar mensen meer verdienen dan de minister zelf. Deze informatie is bekend en
wordt ook gemonitord in het kader van de Wet openbaarmaking uit publieke
middelen gefinancierde topinkomens (Wopt). Het overzicht 2008 is op 10 december
2009 naar de Kamer gestuurd (Kamerstuk 2009-2010, 30111, nr. 50).
DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
Mevrouw dr. G. ter Horst
Bijlage - feitelijke antwoorden n.a.v. berichtgeving NOVA
In het item van Nova wordt gesproken over 6 personen bij de vtsPN die meer
zouden verdienen dan de balkenendenorm, waaronder de waarnemend directeur.
Klopt het aantal van 6 personen? Om welke functies gaat het?
Door het ministerie van BZK wordt zelf een norm gehanteerd voor de inhuur van
externen voor ICT-projecten van maximaal ¤ 199,88 (exclusief BTW). Hier komt
niemand bij de vtsPN boven.
NOVA heeft een eigen norm berekend voor de inhuur van externen. Zij hebben zelf
berekend dat uitgaande van de zgn. Balkenende-norm voor vaste dienstverbanden
een bedrag van ¤150,- per uur de norm zou moeten zijn voor externe inhuur. Dit is
echter geen rijksbeleid.
Uitgaande van dit door NOVA berekende tarief zijn er op dit moment 5 externe
medewerkers die boven dit tarief uitkomen. Het betreft hier de functies van
algemeen directeur vtsPN a.i., projectmanager BVCM (2x), programmadirecteur
Netcentrisch werken en projectleider C&C.
Daarnaast is er één medewerker met een vast dienst verband, de plaatsvervangend
algemeen directeur - waarover in het jaarverslag wordt gerapporteerd - die boven
de Balkende-norm uitkomt.
Wat voor contract hebben deze personen (vaste aanstelling, contract voor bepaalde
tijd, etc.).
Het betreft hier de inhuur van externen die per definitie een contract voor een
bepaalde tijd hebben. In dit geval heeft er één een jaarcontract en twee externen
hebben een contract op maandbasis. De externe medewerkers ingezet voor het
project BVCM hebben een resultaatcontract.
Worden er maatregelen genomen om deze contracten aan te passen? Zo ja, welke?
De vtsPN streeft erna om alle lopende contracten onder te brengen onder de
nieuwe mantelpartijen, waarvoor onlangs een Europese aanbesteding heeft
plaatsgevonden. Door marktomstandigheden kan het mogelijk zijn dat een aantal
van deze contracten niet overgeheveld kan worden. Er wordt extra kritisch gekeken
naar alle contracten van externe inhuur. Voor de huidige aanpak is ook draagvlak
binnen de organisatie zoals blijkt uit de bijgevoegde brief van de OR vtsPN aan de
voorzitter van het Kbb i.o..
Hoeveel externen zijn er per 1-1-2010 in totaal werkzaam bij de vtsPN?
Per 1 januari 2010 heeft de vtsPN in totaal 342 fte's externe medewerkers.
Wat is de streefdoelstelling met betrekking tot het aantal externen voor eind 2010?
Is dit nog in lijn met de in juni 2008 vastgestelde Strategische personeelsplanning?
In 2009 is de afbouw van het aantal externen gerealiseerd. Voor 2010 werd
uitgegaan van een gemiddeld aantal externen van 375 fte's - zoals nu is
vastgesteld in de werkbegroting vtsPN 2010. Er wordt nu - op verzoek van het
bestuur - gewerkt aan een herziene begroting 2010 waarin de door het Kabinet
opgelegde besparingen verwerkt moeten worden. Dit zal leiden tot een verdere
bijstelling van het streefcijfer van het aantal externen in 2010. De doelstelling is om
in 2010 de kosten voor de inhuur van externen verder te verlagen naar ¤ 50 mln.
De definitieve begroting vtsPN 2010 zal door het Kbb i.o. op 9 april worden
vastgesteld.
In de strategische personeelsplanning van juni 2008 werd gesproken over het
bijstellen van de verhouding tussen de aantallen interne externe medewerkers. In
het rapport wordt voor de Capaciteitsplanning 2008 - 2011 gesproken over een
verhouding van 63:37 binnen de divisie IV&T van de vtsPN tegenover een
streefverhouding van 90:10. Het werven van interne medewerkers wordt genoemd
als middel om deze verhouding te verbeteren. De verhouding tussen interne en
externe medewerkers is eind 2009 voor deze divisie 85:15. Inmiddels wordt naast
de sturing op de verhouding intern-extern personeel ook gestuurd op het
terugdringen van het totaal aantal externen.
Wat zijn de gemiddelde kosten per externe medewerker?
In de werkbegroting 2010 wordt uitgegaan van ¤ 201.000 (inclusief BTW)
gemiddelde kosten per externe medewerker voor een fulltime functie. In deze
kosten zijn naast salaris ook werkgeverskosten, inhuurkosten, bureaukosten, etc.
meegenomen. Voor de goede orde: het genoemde bedrag is dus niet gelijk aan het
salaris van de externe medewerker.
Hoe is de inhuur van deze externen momenteel georganiseerd?
Per 1 november 2009 is het Centraal Inhuurloket operationeel voor inhuur van
nieuwe externe medewerkers. Aangezien er een inhuurstop is ingesteld gaat het
hierbij niet om veel nieuwe medewerkers. Op korte termijn zal het Centraal
Inhuurloket ook de verlengingen van reeds ingehuurde externe medewerkers gaan
afhandelen. Hiermee wordt de controle op de rechtmatigheid van inhuur op een
centrale plek in de organisatie belegd. Ook is er een gedegen functiescheiding
ingebouwd, omdat op die manier het afsluiten van de mantelcontracten, het
daarbinnen aandragen van kandidaten, het selecteren van de uiteindelijke
medewerker en het betalen van de factuur door verschillende personen geschied.
In hoeverre zijn de adviezen uit de Nulmeting Taskforce Personeelsbeheer uit juli
2008 opgevolgd?
De adviezen uit de Nulmeting Taskforce Personeelsbeheer, te weten:
* Kostenreductie door het aantal externen te verminderen, de maximale
lengte van de inhuur in te korten, en het aantal uren en de tarieven per
uur te beheersen;
* Control op het proces door kaders te op te stellen met betrekking tot de
producten en diensten waar externen voor worden ingezet en voor het
maximale aantal externen wat hiertoe wordt ingehuurd.
* Control op Juridisch vlak door inhuur buiten de mantels te blokkeren en
alle inhuur via het centrale inhuurloket te laten verlopen waar ook controle
op de Europese aanbestedingsregels plaatsvindt.
Deze mate zijn of worden uitgevoerd, zoals ook in de voorgaande antwoorden
wordt beschreven.