Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht

Persbericht

Utrecht, 26 januari 2010

D66: wacht met woningen bouwen in Rijnenburg

De Utrechtse raadscommissie Stad en Ruimte heeft vandaag de Structuurvisie Rijnenburg besproken. D66 was altijd tegen de ontwikkeling van polder Rijnenburg omdat de polder te complex is om te bebouwen. Andere overheden, rijk, provincie en Bestuur Regio Utrecht (BRU) hebben echter toch het besluit genomen om in Rijnenburg te bouwen. Om dat te realiseren is er nu een Structuurvisie Rijnenburg tot stand gekomen.

Fractievoorzitter Gerda Oskam: "Met deze Structuurvisie Rijnenburg blijkt dat we toch gelijk hadden. De polder is uitermate complex om te bebouwen: vanwege grond, water, archeologie en bereikbaarheid. De grondpositie van de gemeente Utrecht is nihil. De ambtelijke organisatie is, ook volgens eigen zeggen in dit document, nog niet gewend aan de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (WRO) en nieuwe grondexploitatiewet. De ontwikkelaars vinden het plan onzinnig, vooral omdat volgens dit plan op de dure, te bebouwen "klei op veen gronden" de clusterbebouwing zal plaatsvinden. De goedkopere "kleilagengronden" zijn namelijk voor de provincie bestemd als groengebied. De bewoners vinden de gekozen oplossing voor de bereikbaarheid onzinnig. De milieuorganisaties vinden de keuzes voor zeven clusters onzinnig. Dat is nogal wat!"

Oskam: "We moeten nog maar eens grondig bestuderen of dit ambitieuze en mooi duurzame en groene plan realistisch is. Met heel veel geluk komen we uit op een budgetneutrale saldo. De kans daarop is echter zéér klein. Dan hebben we 7000 woningen, als iemand ze ten minste wil bouwen. Maar nog geen duurzame ontsluiting. Eigenlijk alle drie voorstellen voor de ontsluiting van Rijnenburg vind ik draconisch.


- Ik ben mordicus tegen een nieuwe weg door het Groene Hart.


- De singelstructuur rondom de afslag van De Meern vind ik veel te belastend voor De Meern.


- De nieuwe weg door Reijerscop naar de nieuwe afslag van de A12 bij Woerden-Oost is in feite een vrijbrief voor sluipverkeer vanuit Nieuwegein en omgeving.


- Bovendien twijfelt alles en iedereen over de huidige voorspellingen dat er maar 5000 motorvoertuigen per etmaal over de Nedereindseweg zouden gaan na de ontwikkeling van Rijnenburg. Alleen de verkeersambtenaren van de gemeente Utrecht geloven heilig in dit getal. De omliggende gemeentes willen ook geen extra verkeersoverlast, dus wat dan?


- De fietsverbindingen vind ik echt niet goed gekozen voor recreatie vanuit Utrecht of Veldhuizen.


- De waterhuishouding is onvoorstelbaar complex, terwijl de rioleringrisico's als vrijwel niet bestaand worden ingeschat.

De polder Rijnenburg, onderdeel van de voormalige gemeente Oudenrijn, wordt natuurlijk wel gescheiden met het andere gedeelte van die polder door de A2, maar het is dezelfde polder. De problemen met de in het veen verzakkende riolering in Galecop en Batau in Nieuwegein en Veldhuizen zijn overbekend. Een hoogwaardig openbaar vervoer-oplossing is er eigenlijk niet omdat er gekozen is voor teveel kleine clusters met te weinig instapwaarde."

Oskam: "En zo kan ik nog wel doorgaan met alle beren op de weg naar Rijnenburg. Of eigenlijk, met de weidevogels. Door de verspreide clustering van bebouwing is het qua waterhuishouding wel verantwoord en mooi duurzaam. Maar de weidevogels waaronder de Noord-Europese grutto, hebben daardoor geen aaneengesloten gebied meer. De Milieu Effect Rapportage is daarin heel helder: er moeten nog vele andere scenario's onderzocht worden door de gemeente Utrecht. Tot slot zit de door D66 zeer gewenste topsportroeibaan niet in de haalbaarheidsstudie en dus is er geen financiering voor."

Kortom, D66 meent dat er teveel onzekerheden, teveel financiële risico's zijn die allemaal nog onderzocht moeten worden, voordat er voor Rijnenburg onomkeerbare besluiten kunnen worden genomen.


Noot voor de redactie,

Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht