Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
137 Vragen van de heer P. Zwanenberg en mevrouw G.A. Oskam (ingekomen 23 december 2009
en antwoorden door het college verzonden op 26 januari 2010)

GroenLinks en D66 hebben de afgelopen maanden diverse berichten gekregen met betrekking tot de overlast die de sloop van het WKZ aan de ABC straat geeft. Wij snappen dat het slopen van een gebouw overlast met zich mee kan brengen. Maar vooral bij de sloop van de fundering van het WKZ leidt het tot onaanvaardbare overschrijdingen van trilling en geluid bij de omwonenden en hun huizen. Het slopen duurt bovendien inmiddels al 22 maanden en hierna krijgen omwonenden nog te maken met de overlast van de nieuwbouw. Dit leidt bij onze fracties tot de volgende vragen.


1. Is het college bekend met de overschrijdingen qua trilling en geluid? Zo ja, waarom is hier geen actie op ondernomen?

Ja het college is bekend met het feit dat de norm betreffende trillingen en geluid bij deze sloopwerkzaamheden zijn overschreden.

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van een 1 meter dikke betonvloer, en vallen onder de door de gemeente verleende sloopvergunning. De werkzaamheden moeten worden uitgevoerd met inachtneming van de normen die in Utrecht worden gehanteerd voor bouwhinder. De aannemer en opdrachtgever zijn hiervoor verantwoordelijk. Een bouwinspecteur van de sector Publieke diensten, reguliere handhaving, ziet toe op de naleving hiervan.

De werkzaamheden zijn gestart op 26 november 2009 en bestaan uit het losfrezen en kleinhakken van het beton en het afvoeren van puin. Ter controle van bovengenoemde normen heeft de aannemer o.a. trillingsmeters geplaatst nabij de te slopen vloer. De trillingen worden gemeten om schade aan belendingen te voorkomen.

Op 7 december heeft de bouwinspecteur naar aanleiding van geluidsklachten van omwonenden, veroorzaakt door het hakken met een sloophamer, de aannemer verzocht om een geluidsmeting te laten verrichten. Het resultaat van deze meting gaf een overschrijding van de geluidsnorm te zien. Bij het hakken met de sloophamer bleek incidenteel ook de trillingsnorm te worden overschreden.

In overleg met de gemeentelijke bouwinspecteur heeft de aannemer direkt het werk met de sloophamer stilgelegd. Het losfrezen van het beton blijft onder de geluids- en trillingsnorm en deze werkzaamheden zijn voortgezet. Verdere maatregelen van gemeentewege waren derhalve niet vereist.


2. Zo nee, welke actie gaat het college nemen dat de sloop wél binnen de wettelijke normen blijft?

Zie antwoord onder 1.


3. Is er gekeken naar alternatieven voor de sloop van de fundering toen bleek dat de maximale waarden werden overschreden?

Het is niet aan de gemeente om alternatieve sloopmethoden aan te dragen. Desalniettemin zijn gemeentelijke inspecteurs aanwezig geweest bij overleg tussen aannemer en opdrachtgever over het toepassen van slooptechnieken die niet tot overschrijding van normen leiden. Naar aanleiding hiervan is het hakken met de sloophamer gestaakt.


4. Hoelang denkt men nog bezig te zijn met de sloop?

In de sloopplanning heeft de aannemer aangegeven nog enkele dagen nodig te hebben om het deel dat nu gesloopt wordt af te ronden. Wanneer deze sloop voortgezet kan worden na de vakantieperiode is nog niet bekend. Dit houdt verband met voorbereidingen van deze werkzaamheden. De aannemer is op zoek naar een alternatief voor het slopen van het laatste deel. Derhalve kan geen indicatie voor de slooptermijn voor dit deel worden aangegeven.


5. Hoe gaat men de overlast bij de nieuwbouw straks wel binnen de perken houden?

De aannemer zal zich aan de normen moeten houden die voortvloeien uit de circulaire Bouwhinder. De gemeente houdt hier toezicht op middels regelmatige inspecties. Indien noodzakelijk zal handhavend opgetreden worden teneinde overschrijding van normen te voorkomen.


6. Zijn er afspraken over de bouw gemaakt met de omwonenden? Zo nee, bent u bereidt afspraken te maken met hen om de overlast van de bouw zoveel mogelijk te beheersen?

Zoals reeds aangegeven zijn de aannemer en opdrachtgever verantwoordelijk voor het bouwproject. Zij hebben gedurende de sloop regelmatig contact gehad met omwonenden, middels nieuwsbrieven, informatieavonden en een wekelijks spreekuur. De gemeentelijke procesbegeleider voor dit bouwproject, ziet onder meer toe op deze communicatie. Ook zet hij vragen uit in de gemeentelijke- en projectorganisatie. Vooralsnog is dit afdoende gebleken.

---- --