Stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en kaderbesluiten
in vierde kwartaal 2009
Kamerbrief inzake Stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en
kaderbesluiten in vierde kwartaal 2009
Kamerbrief | 25 januari 2010
Hierbij leg ik uw Kamer het overzicht voor van de stand van zaken met
betrekking tot de implementatie van EG-richtlijnen en
EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet-en regelgeving aan het einde
van het vierde kwartaal van 2009.
In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatie-achterstand
zoals die op 31 december 2009 gold. Daarna worden de oorzaken van de
implementatie-achterstand behandeld en worden tevens dreigende
implementatie-achterstanden genoemd.
Vervolgens volgt een opsomming van de ingebrekestellingsprocedures die
de Europese Commissie tegen Nederland is gestart als gevolg van
niet-tijdige implementatie.
Huidige achterstand
De totale implementatie-achterstand is in het vierde kwartaal van 2009
ten opzichte van het derde kwartaal met 2 richtlijnen gedaald en met 7
toegenomen. Daarmee bedraagt de totale achterstand ultimo vierde
kwartaal 2009 14 richtlijnen. De ministeries van EZ 1 en VenW 2 hebben
in het overzicht de grootste achterstand, namelijk elk drie
richtlijnen.
Aan het einde van het derde kwartaal 2009 waren 9 richtlijnen waarvan
de implementatietermijn is verlopen, nog niet geïmplementeerd. Van
deze richtlijnen zijn er twee gedurende het derde kwartaal 2009
geïmplementeerd, hetgeen betekent dat zeven van de `oude' richtlijnen
ook in de loop van dit vierde kwartaal nog niet zijn weggewerkt.
Tegenover de afname van twee `oude' richtlijnen staat dat in de
periode 1 oktober - 31 december 2009 zeven nieuwe richtlijnen (die in
het vierde kwartaal geïmplementeerd dienden te worden) zijn toegevoegd
aan de achterstand. Het gaat om twee richtlijnen van respectievelijk
EZ 3 , LNV 4 en VenW 5 en één richtlijn van OCW 6 .
De overschrijding van de implementatiedatum varieert hierbij sterk: zo
bedroeg op 31 december 2009 de kleinste overschrijding 1 dag (voor 3
richtlijnen bij de ministeries van EZ 7 en LNV 8 ), terwijl de
uiterste implementatiedatum van een andere richtlijn (bij het
ministerie van Economische Zaken) met ruim 19 maanden was overschreden
9 . Inmiddels zijn deze drie richtlijnen wel geïmplementeerd, evenals
richtlijn 2007/65/EG van OCW en richtlijn 2007/60 van VenW. Dit
betekent dat ten tijde van het schrijven van deze brief de achterstand
9 richtlijnen betreft. Een exacte aanduiding van de overschrijding per
richtlijn wordt vermeld op pagina 161 van bijgevoegd
kwartaaloverzicht.
Bij dit alles wordt vermeld dat in het vierde kwartaal van 2009 4
richtlijnen tijdig zijn geïmplementeerd. Over heel 2009 bezien
bedraagt het aantal tijdig geïmplementeerde richtlijnen 44. Uiteraard
blijft het kabinet het implementatieproces nauwlettend in de gaten
houden, waarbij gestreefd wordt naar een dalende trend in de
implementatie-achterstand.
Achterstanden en hun oorzaken
Wat betreft de oorzaken voor de implementatie-achterstand ultimo
vierde kwartaal van 2009 speelt een aantal factoren een rol. Deze
factoren worden hieronder - per ministerie - toegelicht.
Economische Zaken:
1. RL 2006/32/EG van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij
het eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van
Richtlijn 93/76/EEG van de Raad.
De oorzaken van de achterstand zijn al in eerdere appreciatiebrieven
uiteengezet. De novelle is 12 januari jl. naar het Kabinet der
Koningin gestuurd voor advies van de Raad van state.
2. RL 2007/66/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 december
2007 tot wijziging van de richtlijnen 89/665/EEG en 92/13/EEG van de
Raad met betrekking tot de verhoging van de doeltreffendheid van de
beroepsprocedures inzake het plaatsen van overheidsopdrachten.
De behandeling van het implementatiewetsvoorstel is door de Eerste
Kamer aangehouden in afwachting van een beoordeling door de vaste
commissie voor EZ over de noodzaak van een mogelijke novelle of andere
wijze van verduidelijking van een wetsbepaling.
3. RL 2009/3/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart
2009 tot wijziging van richtlijn 80/181/EEG van de Raad inzake de
onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten op het gebied
van de meeteenheden.
Deze richtlijn is feitelijk tijdig geïmplementeerd en abusievelijk
niet genotificeerd. De notificatie heeft inmiddels plaatsgevonden.
Financiën:
1. RL 2007/44/EG van het EP en de Raad van 5 september 2007 tot
wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen
2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG wat betreft
procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling
van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële
sector.
Voor richtlijn 2007/44 is een nadere toelichting voor de vertraging
reeds uw Kamer per brief, d.d. 20 januari 2009, toegestuurd.
(Kamerstukken II, 2008/09, 31 052, nr. 17, p. 5.) Hierin wordt
ingegaan op de grote belasting die de crisis het afgelopen anderhalf
jaar met zich mee heeft gebracht (dit is ook aan de Commissie
gecommuniceerd).
Nog voor het einde van deze maand zal het voorstel aan de Tweede Kamer
worden verzonden.
2. RL 2008/8/EG van de Raad van 12 februari 2008 tot wijziging van
Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de plaats van een dienst.
RL 2008/8 kent vijf verschillende implementatiedata waarvan de eerste
implementatiedatum 1 januari 2009 was. Een aantal bepalingen van
richtlijn 2008/8 moesten reeds per 1 januari 2009 in de wetgeving
geïmplementeerd zijn.
Voor vier bepalingen van deze Richtlijn wordt de beperkte
geldigheidsduur verlengd met 1 respectievelijk 6 jaar. Bedoelde
bepalingen zijn destijds in de Nederlandse BTW-wetgeving
geïmplementeerd zonder een vaste einddatum. Deze bepalingen uit de
richtlijn hebben daarom niet tot nieuwe implementatiewetgeving in de
Nederlandse wetgeving geleid.
De inwerkingtredingbepalingen van de overige onderdelen van de
Richtlijn zijn nog niet verstreken. Het tweede onderdeel, met
inwerkingtreding op 1 januari 2010, is op 21 december 2009
gepubliceerd in het Staatsblad (nr. 546) en op 01 januari 2010 in
werking getreden. Notificatie bij de Commissie heeft op 5 januari 2010
plaats gevonden. De overige onderdelen dienen te zijn geïmplementeerd
op 1 januari 2011, 1 januari 2013 en op 1 januari 2015.
Justitie:
RL 2007/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007
betreffende de uitoefening van bepaalde rechten van aandeelhouders in
beursgenoteerde vennootschappen: Het wetsvoorstel ter uitvoering van
de richtlijn is op 8 december 2009 door de Tweede Kamer aanvaard en
ligt thans voor behandeling in de Eerste Kamer.
LNV
1. RL 2009/152/EG van de Commissie van 30 november 2009 tot wijziging
van Richtlijn 91/414/EEG van de Raad wat betreft de geldigheidsduur
van de opneming van de werkzame stof carbendazim in bijlage I.
Deze richtlijn is op tijd geïmplementeerd. Op 31 december 2009 (tevens
de deadline voor implementatie) is de implementatiemaatregel in de
Staatscourant gepubliceerd (Stcrt. 2009, 20675). De I-timer was nog
niet bijgewerkt op het moment van het genereren van het
implementatieoverzicht.
2. RL 2009/97/EG van de Commissie van 3 augustus 2009 tot wijziging
van de Richtlijnen 2003/90/EG en 2003/91/EG houdende bepalingen ter
uitvoering van artikel 7 van Richtlijn 2002/53/EG respectievelijk
Richtlijn 2002/55/EG van de Raad, wat betreft de kenmerken waartoe het
onderzoek van bepaalde rassen van landbouwgewassen en groentegewassen
zich ten minste moet uitstrekken, en de minimumeisen voor dat
onderzoek.
Deze richtlijn wordt geïmplementeerd door een reeds bestaande
dynamische verwijzing en was daardoor voor de implementatiedatum
omgezet in nationaal recht. Doordat de bekendmaking van die
implementatie nog niet is gepubliceerd is een overschrijding van de
implementatiedatum geregistreerd. De bekendmaking zal in januari 2010
worden gepubliceerd.
OCW
Op 31 december bedroeg de implementatie-achterstand van het ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, volgens de I-timer, één
richtlijn. Dit betreft richtlijn 2007/65/EG van 11 december 2007. De
wetgeving die leidt tot implementatie van deze richtlijn is echter
precies op 19 december 2009, de uiterste datum, in werking getreden.
De Europese Commissie is informeel op de hoogte gesteld van deze
implementatie. Door omstandigheden is het niet mogelijk geweest om de
I-timer op tijd aan te passen en tijdig officieel te notificeren.
VenW:
Op 1 januari bedroeg de implementatieachterstand van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat 3 richtlijnen.
1. 2007/58/EG en 2007/59/EG
Er is een achterstand in de implementatie van richtlijn 2007/58/EG
(vervoerconcessie openbaar vervoer over het spoor
(Liberaliseringsrichtlijn)) en richtlijn 2007/59/EG (certificering van
machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de
Gemeenschap besturen (Machinistenrichtlijn)), beide onderdeel van het
Derde Europese spoorpakket. Dit wordt veroorzaakt door de grote omvang
en complexiteit van de wet- en regelgeving die voor de implementatie
van de richtlijnen nodig is. Het wetsvoorstel waarmee het gehele Derde
Europese Spoorpakket geïmplementeerd wordt, is begin januari
aangeboden aan de Tweede Kamer. Implementatie zal in de loop van 2010
afgerond zijn.
2. 2007/60/EG
Er is een kleine overschrijding van de implementatietermijn bij
richtlijn 2007/60/EG (beoordeling en beheer van
overstromingsrisico's). De implementatie van de richtlijn is inmiddels
afgerond.
VROM:
1. RL 2006/118/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de
bescherming van het grondwater tegen verontreiniging en achteruitgang
van de toestand (intrekking 80/68/EEG)
Het Besluit kwaliteitseisen en monitoring water 2009 is vastgesteld
aan het einde van het vierde kwartaal van 2009. Deze algemene
maatregel van bestuur (amvb) zal medio januari in het Staatsblad
worden bekendgemaakt. Het kan echter vanwege de nahangprocedure die
volgens de Wet milieubeheer voor dit type besluiten geldt, niet eerder
dan een maand na de toezending van het besluit aan de beide Kamers van
de Staten-Generaal in werking treden. Toezending heeft onmiddellijk na
de vaststelling plaatsgevonden. De inwerkingtreding wordt begin
februari 2010 verwacht. Mocht een van de Kamers een verzoek indienen
om het onderwerp bij wet in plaats van de amvb te regelen, dan kan het
BKMW niet in werking treden. In dat geval zal aanzienlijke vertraging
optreden, omdat met het maken van een wet al snel 2 jaar is gemoeid.
2. RL 2008/43/EG van de Commissie van 4 april 2008 tot instelling van
een systeem voor de identificatie en de traceerbaarheid van
explosieven voor civiel gebruik overeenkomstig Richtlijn 93/15/EEG van
de Raad:
In de afgelopen kwartaalrapportages is reeds aangegeven dat voor de
implementatie van Richtlijn 2008/43/EG wijziging van een formele wet
nodig is waardoor de korte implementatietermijn van een jaar zou
worden overschreden. Alles is erop gericht de wijziging zo snel
mogelijk tot stand te brengen om overschrijding van de
implementatietermijn te beperken. De wet is op 16 juli 2009 in het
Staatsblad gepubliceerd. De implementatie zal naar verwachting deze
maand zijn afgerond wanneer ook de overige implementatieregelgeving
wordt gepubliceerd. De regelgeving zal overeenkomstig het bepaalde in
de richtlijn op 5 april 2012 in werking treden.
Bij zes richtlijnen dreigt in meer of mindere mate een overschrijding.
1. RL 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19
november 2008 tot wijziging van Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook
luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in
broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap:
De implementatieregelgeving zal naar verwachting op tijd of met een
minimale overschrijding van de implementatietermijn in werking treden.
Met de implementatie waarvoor een jaar vanaf publicatie van de
richtlijn stond, is tijdig en zelfs voor de publicatie van de
richtlijn begonnen. Het wetsvoorstel is op 28 mei 2009 aangeboden aan
de Tweede Kamer en op 4 september 2009 gereed bevonden voor plenaire
behandeling. De plenaire behandeling vond op 9 december 2009. Op 19
januari 2010 is het wetsvoorstel als hamerstuk door de Eerste Kamer
aangenomen. Publicatie van de wet en de overige
implementatieregelgeving zal zo spoedig mogelijk volgen.
2. RL 2007/23/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007
betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen: Op
28 december 2009 is een amvb gepubliceerd die strekt tot gedeeltelijke
implementatie van de richtlijn, hieraan dient met ingang van 4 juli
2010 uitvoering te worden gegeven. Op 31 december 2009 is een regeling
gepubliceerd waarin TNO als keuringsinstelling is aangewezen. Een
regeling met nadere technische specificaties behorend bij de hiervoor
genoemde AmvB is in concept gereed en wordt binnenkort ter notificatie
aangeboden. In verband met een aantal lastige technische specificaties
uit de richtlijn is de ministeriële regeling die strekt tot
implementatie van de resterende verplichtingen vertraagd. Overigens
dienen aan deze resterende verplichtingen van de richtlijn pas met
ingang van 4 juli 2013 uitvoering te worden gegeven. Deze regeling is
eveneens in concept gereed en zal naar verwachting binnenkort worden
gepubliceerd waardoor de implementatietermijn licht overschreden
wordt.
3.RL 2008/105/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december
2008 inzake milieukwaliteitsnormen op het gebied van het waterbeleid
tot wijziging en vervolgens intrekking van een aantal richtlijnen:
Deze richtlijn wordt evenals de hierboven genoemde grondwaterrichtlijn
(RL 2006/118/EG) geïmplementeerd door middel van het Besluit
kwaliteitseisen en monitoring water 2009. De implementatie van deze
richtlijn zal tijdig zijn als het besluit in februari 2010 in werking
kan treden.
4. RL 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april
2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen:
De achterstand in de implementatie gebaseerd op de terugrekentermijnen
bedraagt minder dan twee maanden. Het advies van de Raad van State is
inmiddels ontvangen. Het wetsvoorstel zal naar verwachting begin
februari 2010 worden aangeboden aan de Tweede Kamer waardoor de
implementatie een maand voor op schema komt te liggen.
5. RL 2009/125/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober
2009 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het
vaststellen van eisen inzake ecologisch ontwerp voor
energiegerelateerde producten: Deze richtlijn betreft grotendeels een
technische herschikking van de oude richtlijn. Het wetsvoorstel zal
binnenkort aan de Raad van State voor advies worden aangeboden. De
verwachting is dat de richtlijn tijdig kan worden geïmplementeerd
omdat slechts een kleine wijziging van de Wet milieubeheer nodig is.
6. RL 2008/98EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november
2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal
richtlijnen:
De achterstand is veroorzaakt door de complexiteit van de materie die
de richtlijn regelt. Alles is er op gericht om de implementatietermijn
van 12 december 2010 te halen. Het wetsvoorstel zal deze maand nog aan
de Raad van State om advies worden aangeboden.
Ingebrekestellingsprocedures
Het kabinet is verheugd dat in het vierde kwartaal van 2009 geen
nieuwe richtlijnen/kaderbesluiten wegens te late implementatie zijn
aangemeld.
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Frans Timmermans
Bijlage
* Bijlage 1
Word document - 45 Kb
* Bijlage 2
PDF bestand - 851 Kb
Ministerie van Buitenlandse Zaken