Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum 26 januari 2010
Betreft Invoering OV-chipkaart voor studenten
Tijdens het algemeen overleg OV-chipkaart dat de vaste commissie voor Verkeer
en Waterstaat op 21 januari 2010 met de staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat heeft gevoerd, is onder andere gesproken over de huidige problemen
bij de invoering van de OV-chipkaart voor studenten. De commissie heeft mij
gevraagd uw Kamer te informeren over de invoering van deze kaart.
Sinds 1 januari is de studenten OV-chipkaart (SOVC) met het elektronische
reisrecht het geldig vervoerbewijs voor studerenden. Dit is nodig, omdat in 2010
als gevolg van de invoering van de OV-chipkaart in steeds meer gebieden in
Nederland alleen maar gereisd kan worden met een elektronisch vervoerbewijs.
Het systeem van de OV-chipkaart valt onder regie van de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat. Studerenden hebben op basis van de Wet
Studiefinanciering 2000 (WSF2000) en het daaruit voortvloeiende contract dat ik
met de OV-bedrijven heb gesloten recht op vervoer.
Om de invoering van de OV-chipkaart voor studerenden te accommoderen, heb ik
ervoor gezorgd dat de WSF2000 op de nieuwe situatie is aangepast. Op 4
november 2009 heb ik met uw Kamer het wetsvoorstel tot wijziging van de
WSF2000 in verband met de invoering van de OV-chipkaart besproken. De Eerste
Kamer heeft op 17 november 2009 het wetsvoorstel aanvaard.
Ik heb tijdens het overleg met uw Kamer gezegd dat elke studerende vanaf 1
januari 2010 kan reizen met een SOVC. Ik heb dit nogmaals laten bevestigen
door de OV-bedrijven en ik heb daarover harde garanties ontvangen. In een brief
van 23 november 2009 (bijgevoegd) hebben de OV-bedrijven ondubbelzinnig
geschreven dat studerenden hoe dan ook gebruik zullen kunnen maken van hun
reisrecht, ook als zich onvoorziene omstandigheden zouden voordoen.
Verantwoordelijkheidsverdeling
Ik heb een overeenkomst met de ov-bedrijven op grond waarvan ik hen ongeveer
700 miljoen per jaar betaal voor het vervoer van de studerenden. Er zijn ruim
700.000 rechthebbenden, maar een deel maakt geen gebruik van de
reisvoorziening. In de praktijk zullen, op basis van ervaringscijfers over
a
na 1 van 4
Pagi
voorgaande jaren, zo'n 650.000 studerenden willen reizen met het OV. De OV- Datum
bedrijven zijn verantwoordelijk voor het vervoer zelf. Het contract is te
vergelijken met een grootverbruikerscontract. Inhoudelijk houd ik mij niet bezig Onze referentie
met openbaar vervoerbeleid. Ik koop alleen het vervoer in voor de studerenden. HO&S/SF/185673
Uiteraard zie ik erop toe dat de OV-bedrijven hun contractuele verplichtingen
nakomen en hun vervoersprestatie leveren.
Tot en met 2009 had de IB-Groep (sinds 1 januari 2010: Dienst Uitvoering
Onderwijs, DUO) een grote rol bij de uitvoering. Zij bepaalde welke studerende
recht had op de reisvoorziening en coördineerde het produceren en uitgeven van
de papieren OV-studentenkaarten. Vanaf de invoering van de SOVC is die rol
beperkt tot het vaststellen van het reisrecht van de studerenden en het
verstrekken en weer terugkrijgen van de gegevens daaromtrent aan het openbaar
vervoer. Het OV verstrekt de OV-chipkaarten. DUO werkt intensief samen met de
OV-bedrijven om deze overgang goed te laten verlopen. De systemen van DUO
waren door grote inzet van haar medewerkers tijdig op orde.
Bezit studenten OV-chipkaart
Vanaf 2009 zijn studerenden voorzien van een studenten OV-chipkaart. Op dit
moment zijn vrijwel alle betreffende studerenden in het bezit van een SOVC.
Volgens de OV-bedrijven heeft van de studerenden die een SOVC hebben
aangevraagd vrijwel iedereen die kaart toegestuurd gekregen. Het OV meldt geen
achterstanden in de productie te hebben. Om die reden is het niet nodig om de
oude papieren kaart officieel te handhaven.
Activeren
Het was de bedoeling dat alle studerenden hun reisrecht 2010 op hun SOVC
zouden activeren aan een ophaalapparaat tussen 16 december en 1 januari.
Omdat hierin vertraging optrad (zie hieronder), is besloten om het voorlopig
reisrecht 2009 dat al beschikbaar was op de SOVC's die de studerenden hebben
ontvangen, als tijdelijk reisrecht te continueren in 2010. Hiermee kunnen alle
studerenden direct reizen.
In de loop van november 2009 zijn de systemen en de gegevensuitwisseling
tussen DUO en de OV-bedrijven uitvoerig functioneel getest. Ik heb dit proces
voortdurend gevolgd en de tussentijdse testresultaten zagen er voldoende positief
uit. Eind november 2009 hebben de OV-bedrijven mij echter laten weten dat er
problemen waren bij de verwerkingscapaciteit van hun distributiesystemen. Dit
probleem was niet voorzien. Bij het testen bleek dat het systeem volstrekt niet in
staat zou zijn om de piekbelasting goed te doorstaan die zou ontstaan als
650.000 studerenden hun elektronisch reisrecht zouden activeren bij de daarvoor
geïnstalleerde 1.200 ophaalpunten. Dit zouden ze moeten doen in de periode van
16 december 2009 tot 1 januari 2010.
Overleg tussen de OV-bedrijven en mijn ministerie begin december 2009 leidde
ertoe dat de beoogde overgang naar de definitieve situatie, de zogenaamde
schakeldatum, naar 1 februari 2010 werd verplaatst. Er werden drie
uitgangspunten vastgesteld:
1. Studenten kunnen hoe dan ook reizen.
2. Er wordt gezorgd voor een ordelijke overgang van de oude naar de
nieuwe situatie.
3. Er wordt tijdig en zorgvuldig naar de studenten gecommuniceerd.
Pagina 2 van 4
Een van de voorwaarden om op 1 februari 2010 over te gaan naar de definitieve Datum
situatie was dat het activeren door de studerenden van het reisproduct 2010 naar
behoren zou verlopen. Indien daaraan niet zou worden voldaan zou de Onze referentie
schakeldatum schuiven naar een moment dat er wel aan alle voorwaarden zou HO&S/SF/185673
kunnen worden voldaan.
Daarop hebben op 12 december 2009 alle studerenden een brief of e-mail van de
IB-Groep ontvangen. De brief verwees naar de website van het openbaar vervoer
die vanaf 16 december nadere informatie zou geven over wanneer de studerende
het definitieve reisrecht zou kunnen activeren. Vanaf 1 januari 2010 is dat van
start gegaan. Op 15 januari 2010 hebben de OV-bedrijven mij bericht gestuurd
dat het activeren van het definitieve reisrecht naar behoren verliep. De OV-
bedrijven vonden de schakeldatum van 1 februari 2010 haalbaar.
Echter, rond die tijd bleek dat de activeringscapaciteit teruggelopen was. Dit viel
samen met oproepen aan studerenden om vooral snel hun definitieve reisrecht te
activeren. Hierdoor ontstonden onaanvaardbaar lange rijen.
De oorzaak van het probleem aan de systemen achter de ophaalapparaten is
ondertussen bekend, hebben de vervoerders mij gemeld. Zij zijn druk bezig met
oplossingen die er hoopvol uitzien. Het is echter nog niet volledig opgelost. Het
probleem speelt bij de distributie van reisproducten voor alle reizigers. Maar
omdat deze maand vooral veel studerenden hun definitieve reisrecht activeren,
worden zij vooral getroffen. De rest van het OV-chipkaartsysteem, zoals het in-
en uitchecken verloopt wel naar behoren volgens de OV-bedrijven.
De achterstanden in het activeren die als gevolg van de problemen bij de OV-
bedrijven zijn ontstaan laten mij geen andere mogelijkheid dan de beoogde
schakeldatum van 1 februari 2010 los te laten.
Aangezien dit de tweede keer is dat de techniek van de OV-bedrijven onverwacht
en ernstig heeft gefaald, wil ik nu volledige zekerheid dat alles goed werkt
voordat het openbaar vervoer het tijdelijke reisrecht kan uitzetten. Het nieuwe
systeem moet volledig getest zijn, duurzaam stabiel werken gedurende langere
tijd en 40.000 studerenden per dag in staat stellen hun reisrechten te activeren.
Bovendien moeten alle studerenden de gelegenheid hebben gehad om hun
definitieve reisrecht te activeren, zonder lange wachttijden. Ik beoordeel dit van
dag tot dag en zal pas als dit goed loopt de OV-bedrijven toestemming geven de
nieuwe schakeldatum vast te stellen. Op het moment dat de overgang plaatsvindt
zullen alle studerenden onder gelijke condities overgaan naar het definitieve
reisrecht.
Studenten hoeven hun SOVC niet te activeren om nu te kunnen reizen. Het
tijdelijk reisrecht dat er al op staat zorgt ervoor dat zij gebruik kunnen maken van
het OV.
Communicatie
Zowel DUO als de OV-bedrijven hebben veel gedaan aan de communicatie. Mijn
ministerie en de OV-bedrijven hebben in de afgelopen periode de
studentenbonden intensief op de hoogte gehouden van de voortgang van de
invoering van de SOVC. Ook in mijn overleg met de studentenorganisaties, tijdens
de Studentenkamer van 10 december 2009, heb ik besproken dat studerenden
Pagina 3 van 4
die een SOVC hebben aangevraagd in staat moeten zijn te reizen. Om Datum
studerenden te informeren hebben de OV-bedrijven een gerichte
communicatieactie op touw gezet. Via onder meer de website www.studentenov- Onze referentie
chipkaart.nl en via gerichte advertentiecampagnes bij instellingen, posters in HO&S/SF/185673
abri's en advertenties in dagbladen zijn en worden studerenden geïnformeerd
over het aanvragen van de studenten OV-chipkaart, het gebruik van hun OV-
chipkaart en de wijze waarop studerenden het definitieve elektronisch reisproduct
op de studenten OV-chipkaart moeten laden. Ik verleen via mijn ministerie en
DUO ondersteuning aan deze communicatie, getuige ook de al eerder genoemde
brief of e-mail die alle studerenden op zaterdag 12 december 2009 van de IB-
Groep/DUO hebben ontvangen met informatie over de SOVC.
Wel is de bereikbaarheid van het call centre van de OV-bedrijven in de eerste
weken van januari ernstig tekort geschoten. Zij hebben de capaciteit ondertussen
vergroot en het aantal vragen is afgenomen. Daardoor is voor het moment de
ergste druk eraf. Het OV heeft het aantal vragen ernstig onderschat, ondanks
waarschuwingen door DUO. De helpdesk van DUO heeft al die tijd de extra drukte
goed kunnen opvangen. Maar DUO is natuurlijk niet in staat de specifieke vragen
over de OV-chipkaart te beantwoorden, omdat zij geen toegang heeft tot de
systemen van het openbaar vervoer en geen specifieke vragen kan beantwoorden
die zijn gerelateerd aan de OV-chipkaart.
Conclusie
Studerenden kunnen reizen met hun studenten OV-chipkaart. Dat staat voorop.
Op dit moment is de overgangsdatum van 1 februari verlaten, omdat de
activeringscapaciteit tekort schiet. Met de OV-bedrijven hoop ik snel een nieuwe
datum te kunnen bepalen om alsnog over te gaan naar de definitieve situatie. Ik
betreur het dat de systemen van de OV-bedrijven voor de SOVC onvoldoende
functioneren en niet berekend bleken op de te voorziene piekbelasting. Ik spreek
de OV-bedrijven aan op hun verantwoordelijkheid de studerenden te laten reizen.
Studerenden zullen niet de dupe worden van technische problemen bij de OV-
bedrijven.
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 4 van 4