Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Aandachtspunten voor samenwerking in het ziekenhuis
26 januari 2010
Vandaag wordt de Handreiking 'Verantwoordelijkheidsverdeling bij
samenwerking in de zorg' overhandigd aan de Inspecteur-generaal voor
de gezondheidszorg; Gerrit van de Wal.
Het is al langer bekend dat de samenwerking tussen zorgverleners moet
verbeteren en ook dat er meer duidelijkheid moet komen over de
verdeling van verantwoordelijkheden in de zorg. Daarom heeft de
inspectie voor de gezondheidszorg aan de artsenorganisatie KNMG
gevraagd om daar heldere afspraken over te maken. Deze afspraken zijn
vastgelegd in de Handreiking.
In de Handreiking staan dertien aandachtspunten die zorgverleners
kunnen gebruiken als een checklist. Zo is het voor patiënten
belangrijk dat ze weten welke zorgverlener het aanspreekpunt is als ze
vragen hebben over de zorg die ze krijgen, wie inhoudelijk
(eind-)verantwoordelijk is en wie de zorg coördineert. Ook maken de
verschillende zorgverleners afspraken over een up-to-date
behandelplan, de uitwisseling van informatie, een gezamenlijke
dossiervoering, de verdeling van de taken en de goede overdracht
daarvan, het tijdig doorverwijzen en het maken van tijd voor overleg
over de zorg en evaluatie van de zorg.
De NPCF is blij met de Handreiking en steunt deze van harte. Ze
realiseert zich dat er nog veel moet gebeuren om deze Handreiking te
vertalen naar alle andere situaties in de zorg. Samenwerking binnen
een ziekenhuis vereist een andere invulling van de Handreiking dan
samenwerking binnen het zorgnetwerk van de chronische patiënt, die aan
zelfmanagement doet.
Maar de eerste stap op papier is gezet, de NPCF ziet vol verwachting
uit naar hoe het gaat werken in de praktijk.