Nike presenteert wereldwijde strategie voor creëren duurzamere onderneming

MVO-rapport Nike met voortgang en problemen bij doelstellingen en publieke streefpunten openbaar gemaakt

BEAVERTON, Oregon (VS)--(BUSINESS WIRE)-- 20100125 --

NIKE, Inc. (NYSE:NKE) heeft vandaag haar rapport voor boekjaar 2007 tot 2009 met betrekking tot Maatschappelijk Verantwoord Onderneming (MVO) openbaar gemaakt. In het rapport wordt de volgende ontwikkeling in de MVO-strategie uiteengezet: van een model voor risicomanagement, filantropie en naleving van wetten en voorschriften tot een langetermijnstrategie gericht op innovatie, samenwerking, transparantie en advocacy, zodat het bedrijf erop voorbereid is te floreren in een duurzame economie.

De toegenomen focus van het bedrijf op duurzaam ondernemen en innovatie wordt nog naadlozer geïntegreerd in de bedrijfsstrategieën van Nike, waardoor een duurzamere aanpak wordt gecreëerd die is gericht op het genereren van grotere winst voor het bedrijf, de gemeenschappen, fabrieksarbeiders, consumenten en de aarde.

Daarnaast beschrijft het rapport nauwkeurig de voortgang van Nike’s vijfjarige MVO-doelen en biedt het een uitvoerig overzicht van de inspanningen op het gebied van MVO gedurende de afgelopen drie jaar.

“Duurzaamheid is van essentieel belang voor de groei en innovatie van Nike”, aldus Mark Parker, president en CEO van NIKE, Inc. “Het meer duurzaam maken van onze onderneming komt ten goede aan onze consumenten die producten en ervaringen verwachten met een zo klein mogelijke impact op het milieu, aan contractfabrieksarbeiders die zullen profiteren van een meer duurzame productie en aan onze werknemers en aandeelhouders die beloond worden met een bedrijf dat is voorbereid op de toekomst.”

Nike, dat de invloed van afnemende natuurlijke hulpbronnen en de noodzaak om over te gaan naar een koolstofarme economie erkent, gebruikt het rapport tevens voor het delen van haar visie op het bereiken van een kringloopbedrijfsmodel, waarbij het doel is om zero waste (geen afval, geen verspilling) te bereiken in de productieketen, en producten en materialen te gebruiken die voortdurend hergebruikt kunnen worden – geen afval pre- of post-consument. Deze visie is ontworpen om innovatieve en duurzame bedrijfsprocessen en -modellen te stimuleren.

“De relatie tussen duurzaamheid en Nike als groeibedrijf is nog nooit zo duidelijk geweest”, aldus Hannah Jones, vice-president Sustainable Business & Innovation. “Er zijn ernstige mogelijke gevolgen van sociale en economische verschuivingen en verschuivingen op het gebied van milieu voor de beroepsbevolking, sport voor jongeren, productieketens en producten. Dit biedt Nike de mogelijkheid om gebruik te maken van ons vermogen te innoveren en onze inzet voor transparantie en samenwerking, om deze complexe problemen aan te pakken.”

Het rapport maakt de vooruitgang bekend wat betreft Nike’s vijfjarige doelen die zijn gesteld in 2007. Het bedrijf heeft op verschillende fronten stevige vooruitgang geboekt, zoals het toepassen van Lean Management- en Human Resource Management-training in contractfabrieken en het beperken van afval en het gebruik van giftige stoffen, en het gebruik van milieuvriendelijke materialen bij de zogenaamde Considered Design-prestatieproducten.

Daarnaast beschrijft het rapport nauwkeurig waar de vooruitgang met het oog op andere doelen enigszins achterblijft, zoals bij het beheersen van overwerk in contractfabrieken. Nike heeft in enkele gevallen ook doelen bijgesteld of verduidelijkt als gevolg van beter inzicht in de complexiteit van de kwestie of een verandering van strategie.

Het MVO-rapport zet enkele belangrijke initiatieven voor het bedrijf uiteen, waaronder:

1. Considered Design

Considered Design combineert duurzaamheidsprincipes met innovatieve prestatieproducten voor sporters door het gebruik van giftige stoffen en de afvalproductie te beperken of geheel weg te nemen, en door meer gebruik te maken van milieuvriendelijke materialen.

2. GreenXchange (GX)

GX is een internetmarkt die is ontworpen om intellectuele eigendom, die kan leiden tot nieuwe duurzame bedrijfsmodellen en innovatie, te delen. Het is een systeem voor het bemachtigen en delen van patenten, en voor het verlenen van licenties voor het gebruik ervan. Deze patenten zouden, indien gebruikt door iemand anders, kunnen leiden tot onbeperkte innovaties in het helpen oplossen van de huidige problemen in duurzaamheidskwesties. Het doel is om de ontwikkeling van groene innovatie te versnellen door particuliere intellectuele eigendom zichtbaar en bruikbaar te maken.

3. Lean Management en Human Resource Management (HRM)

Nike werkt samen met contractfabrieken om ze te trainen in het gebruik van gespecialiseerde Lean manufacturing (d.w.z., het elimineren van verspillingen en/of zaken die geen toegevoegde waarde bieden) en HRM. Principes van Lean Management brengen het besluitnameproces dichter bij de arbeider door middel van het opbouwen van vaardigheden, teamwork en de wetenschap dat kwaliteit vóór kwantiteit gaat. HRM versterkt de managementcapaciteiten binnen de fabriek en helpt het betreffende management personeel dat meer bevoegdheden heeft en verantwoordelijkheid draagt te waarderen. Hoewel dit slechts één aspect is van het werk dat Nike verricht met contractfabrieken, is het een belangrijke pijler in Nike’s strategie voor het opbouwen van een minder verspillende, groenere, meer verantwoordelijke en eerlijkere productieketen.

4. Sport voor sociale verandering

Nike heeft haar strategie voor het gebruik van sport als krachtige stimulans voor sociale verandering verder ontwikkeld. Sport wordt ondergewaardeerd wat betreft het vermogen om netwerken te bouwen van sociale ondernemers en vernieuwers in de gemeenschap, en wat betreft het vermogen positieve sociale, economische en culturele verandering teweeg te brengen. Een goed voorbeeld van een programma waaraan Nike gelieerd is, is Grassroot Soccer in Afrika. Dit is een gemeenschapsprogramma dat op directe wijze een grote sociale behoefte aanpakt door mensen bewust te maken van en te informeren over hiv/aids en jongeren in staat stelt weloverwogen beslissingen te nemen, met sport als middel voor kennismaking en communicatie met jongens en meisjes.

5. Strategie voor energie en klimaatveranderingen

In 2009 zette Nike aan tot de vorming van een nieuwe coalitie van consumentenbedrijven genaamd Business for Innovative Climate and Energy Policy (BICEP). Deze coalitie zet zich in voor krachtige Amerikaanse wetten met betrekking tot het klimaat en energie, met als doel het creëren van een eerlijk speelveld door middel van het verbinden van kosten aan koolstofemissie en een weg te banen voor de innovatie die essentieel is voor het creëren van technologische en infrastructuuroplossingen. Nike streeft ernaar voorop te lopen in de strijd voor regulering, hogere energieprijzen, en veranderlijkheid en druk van consumenten.

Daarnaast heeft Nike in 2008 een energie-efficiëntieprogramma voor schoeisel geïntroduceerd met vijf contractfabrikanten. Nike’s inzet voor samenwerking bij dit project heeft uitstekende eerste resultaten opgeleverd: de absolute CO2-voetafdruk van de contractfabrieken is met 6% gedaald, ondanks een productiestijging van 9%.

Nike’s MVO-rapport, dat online beschikbaar is via nikeresponsibility.com, geeft een gedetailleerder overzicht van de voortgang met betrekking tot doelen en biedt een uitgebreid overzicht van de inspanningen van het bedrijf in de boekjaren 2007, 2008 en 2009.

Over NIKE, Inc.

NIKE, Inc., gevestigd nabij Beaverton, Oregon (VS), is ‘s werelds belangrijkste ontwerper, verkoper en distributeur van authentieke sportschoenen, -kleding, -benodigdheden en -accessoires voor verschillende sport- en fitnessactiviteiten. Tot de 100%-dochterondernemingen van Nike behoren onder andere: Cole Haan, dat luxe schoenen, handtassen, accessoires en jassen ontwerpt, verkoopt en distribueert; Converse Inc., dat sportschoenen, -kleding en -accessoires ontwerpt, verkoopt en distribueert; Hurley International LLC, dat schoeisel, kleding en accessoires voor actiesporten en voor jongeren (als streetware) ontwerpt, verkoopt en distribueert en Umbro Ltd., een toonaangevend internationaal voetbalmerk dat gevestigd is in Groot-Brittannië. Kijk voor meer informatie op: www.nikebiz.com.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Nike

Media Line, 212-367-4447

Ticker_symbol NYSE:NKE