Auto wassen voorkomt geen roest
PERSBERICHT, Sassenheim, 25 januari 2010
Door sneeuw- en zoutresten worden autos vies, dus is het helemaal niet zo gek dat veel berijders na deze winterperikelen hun auto een wasbeurt geven. Het is echter niet zo dat het wassen van de auto in de strooiperiode roest en andere ongemakken voorkomt. Immers, na het verlaten van de wasstraat slaat de zoutnevel die boven de weg hangt direct weer neer op de carrosserie.
Bij moderne autos van de laatste 10 tot 15 jaar, wordt elektrolytisch verzinkt plaatwerk gebruikt met daarop een complete lakopbouw bestaande uit primers en aflak. Daarnaast is de onderkant van de auto voorzien van een speciale bodembeschermingslaag. Hierdoor is overal, ook tussen de naden van plaatdelen en aan de onderkant, de corrosiebescherming goed te noemen. Dat wordt onderstreept door de carrosseriegarantie van wel 7 jaar of langer die autofabrikanten geven. Rubber, plastic en andere onderdelen zijn eveneens goed bestand tegen water, zout en pekel. Ook bij autos waarvan het plaatwerk niet geheel is verzinkt, wordt het corrosieproces niet gestopt door de auto te wassen.
Bij lichte lakschade door bijvoorbeeld steenslag is de corrosiebescherming over het algemeen zo goed dat er geen roest ontstaat. Is er een zwaardere en diepere beschadiging, dan bestaat weliswaar de kans dat ook de zinklaag onder de lakopbouw beschadigt. Deze zinklaag heeft echter een zeker herstellend vermogen waardoor de corrosiebescherming weer wordt hersteld. Dit betekent natuurlijk niet dat er nooit roest ontstaat. Om roest te voorkomen kan alleen het herstellen van de lakopbouw een afdoende oplossing bieden. Periodiek op zwaardere en diepere lakschade controleren is van belang. Het wassen ter voorkoming van roestvorming heeft dus weinig zin; de auto wordt natuurlijk wel schoon.
Om ervoor te zorgen dat de auto langdurig zijn glans en kleur behoudt en minder snel vies wordt, is lakverzegeling een aanrader. Ook bij regelmatig wassen blijft deze beschermlaag zijn werk doen.
0-0-0-0