Datum 25 januari 2010 -
Onderwerp OV-chipkaart in Stadsregio Rotterdam
-
Geachte voorzitter,
Op 21 januari jl. heeft de eerste termijn van een Algemeen Overleg
plaatsgevonden over de OV-chipkaart. Daarbij is ook gesproken over het verzoek
van de Stadsregio Rotterdam (SRR) om met ingang van 11 februari a.s. het
Nationaal Vervoerbewijs (NVB) uit te zetten voor bus, tram en Randstadrail in de
Stadsregio. Over dat verzoek heb ik positief besloten en heb u daarover per brief
van 2 december 2009 geïnformeerd (Kamerstukken II, 23 645, nr. 325). Uw
Kamer heeft mij tijdens het Algemeen Overleg gevraagd nog nadere informatie te
geven over de manier waarop de SRR aandacht geeft aan twee specifieke
doelgroepen: ouderen en blinden en slechtzienden. De SRR heeft mij daarover
nadere informatie verschaft die ik onderstaand toelicht.
Besluitvorming uitzetten NVB
Voordat ik op deze specifieke onderwerpen in ga, wil ik graag toelichten hoe het
besluitvormingsproces om het Nationaal Vervoersbewijs (NVB) in te trekken is
ingericht en ook in het geval van de concessies bus, tram en Randstadrail in
Rotterdam is doorlopen.
Met uw Kamer is afgesproken dat ik ieder verzoek tot het uitzetten van het NVB
toets aan criteria die ik in mijn brief van 29 november 2007 heb gemeld
(Kamerstukken II, 23 645, nr. 173) en de criteria die daaraan in het Aanvalsplan
van februari 2008 zijn toegevoegd. Onderdeel van die toets is de raadpleging van
de reizigersorganisaties door de desbetreffende decentrale overheid. Dat is
vanzelfsprekend ook in Rotterdam gebeurd. In de Stadsregio Rotterdam is het
PROV (Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer), waarin
consumentenorganisaties zitting hebben, akkoord gegaan met het uitzetten van
het NVB bij bus, tram en Randstadrail per 11 februari 2010. In het PROV zijn
onder andere de ouderenbonden vertegenwoordigd, alsook de VGR (Verenigde
Gehandicapten Raad) waarin blinden en slechtzienden zijn vertegenwoordigd. 1
Op basis van mijn toets aan de negen overeengekomen criteria heb ik positief
besloten over het verzoek van de SRR om het NVB voor bus, tram en Randstadrail
uit te zetten.
1 In het PROV zijn de volgende consumentenorganisaties vertegenwoordigd: COSBO
(senioren) , SBO (ouderenorganisatie), de Fietsersbond, ROVER, VGR
(gehandicaptenorganisaties) en Zorgbelang (patiëntenorganisatie)
a
agina 1 van 3
P
Datum
Ouderen
Tijdens het debat kwam de vraag aan de orde hoe ouderen in Rotterdam Ons kenmerk
geïnformeerd worden over de OV-chipkaart. Bij uw Kamer bestaat de zorg dat VENW-DGMo-2010/279
ouderen onvoldoende betrokken worden bij de invoering en dat de
informatievoorziening onvoldoende op deze doelgroep is toegesneden. De SRR en
RET hebben mij hierover de volgende informatie verstrekt.
De RET heeft ouderen de afgelopen jaren continu pro-actief benaderd met
"ambassadeurs". Er zijn speciale voorlichtingsbijeenkomsten specifiek voor
ouderen ingericht. De ouderenorganisaties zijn ook vertegenwoordigd in het PROV
dat akkoord is met het verzoek van de SRR om met ingang van 11 februari a.s.
het NVB voor bus, tram en Randstadrail in de Stadsregio uit te zetten.
De RET heeft laten weten dat ouderen in Rotterdam die in aanmerking komen
voor het 65+ gratis vervoer, persoonlijk worden aangeschreven en op hen
toegesneden informatiemateriaal ontvangen. Daarnaast heeft de RET de
"frontliners" die aanwezig zijn op de stations om mensen wegwijs te maken en te
helpen waar dat nodig is. Uit het evaluatierapport over Rotterdam dat ik u op 16
oktober jl. heb toegezonden blijkt dat ouderen positief zijn over het gebruik. Zij
geven een ruime voldoende (7,0).
Blinden en slechtzienden
Een andere vraag tijdens het overleg op 21 januari jl. was hoe het OV-
chipkaartsysteem voor blinden en slechtzienden toegankelijk is gemaakt in
Rotterdam. De SRR en de RET hebben mij de volgende informatie gegeven.
De SRR heeft met het PROV veelvuldig overlegd over het onderwerp "reizen als
blinde/slechtziende in Rotterdam". In het PROV zijn blinden en slechtzienden
vertegenwoordigd in het VGR. Het PROV heeft, zoals eerder vermeld, positief
geadviseerd over het verzoek van de SRR om in bus, tram en Randstadrail het
NVB uit te zetten.
Voor blinden en slechtzienden zijn blindegeleidelijnen in de metro aangelegd,
zodat de OV-chipkaartpoortjes ook voor hen toegankelijk zijn. De RET heeft in
2007 de "Buiten-Gewoon-Veilig" prijs gewonnen. Dit is een jaarlijkse prijs
waarmee Viziris een gemeente of organisatie beloont die zich inzet voor
toegankelijkheid en veiligheid van blinden en slechtzienden.
Ook is een gratis begeleiderskaart beschikbaar, zodat blinden en slechtzienden
zonder extra kosten door derden begeleid kunnen worden.
Blinden en slechtzienden kunnen net als iedereen vanzelfsprekend met de gewone
OV-chipkaarten reizen. Daarvoor kan een abonnement worden gekocht, kan via
,,reizen op saldo saldo worden geladen op oplaadautomaten en kan via auto-
reload ervoor worden gezorgd dat er altijd voldoende saldo op de kaart staat.
Daarnaast is een speciaal product voor blinden en slechtzienden ontwikkeld dat
bekend staat als het " 5 euro- Vizirisabonnement voor metro". Voor een bedrag
van 5 euro in de maand kan met een sleutelkaart onbeperkt gereisd worden in de
Rotterdamse metro. Overigens kan met dit 5 euro-abonnement ook onbeperkt
gereisd worden in de Amsterdamse metro.
Voor een bedrag van 5 euro per maand kunnen dus blinden en slechtzienden
onbeperkt reizen in zowel de Rotterdamse als de Amsterdamse metro.
Daarnaast is op verzoek van het PROV een "10 euro Vizirisabonnement voor bus-
tram-metro" ontwikkeld voor het reizen in de Stadsregio Rotterdam. Met dit
product kan voorts ook bij bus- tram en metro in Amsterdam (GVB) worden
agina 2 van 3
P
gereisd. Omdat het gebruiksgebied aanzienlijk is uitgebreid, wordt hier een
Datum
bedrag van 10 per maand gevraagd.
Overigens blijft het ,,5 euro-abonnement" voor alleen de metro (Rotterdam én Ons kenmerk
Amsterdam) bestaan. VENW-DGMo-2010/279
Tot slot
Op verzoek van uw Kamer heb ik in deze brief aanvullende informatie opgenomen
over de manier waarop de SRR bij de invoering van de OV-chipkaart rekening
houdt met ouderen en blinden/slechtzienden. Deze nadere informatie bevestigt
dat een goed en verantwoord besluit is genomen over het uitzetten van het NVB
in de Stadsregio Rotterdam per 11 februari 2010.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat