Radboud Universiteit Nijmegen


Instituut voor Leraar en school begeleidt internationaal schrijfproject

Datum bericht: 25 januari 2010

In de week van 25 tot 30 januari maken leerlingen van het Nijmeegse Montessoricollege samen met scholieren uit Bolzano en Neubeckum een digitaal magazine. De Italiaanse en Duitse scholieren zijn daarvoor naar Nijmegen gekomen. Dr. Piet Hein van de Ven, universitair hoofddocent vakdidactiek bij het Instituut voor Leraar en School (ILS) van de Radboud Universiteit begeleidt de Montessorileerlingen.

Elke leerling schrijft met een internationaal maatje een verhaal. Ze schrijven over de uitwisseling en over culturele overeenkomsten en (vooral) verschillen in onderwijs, vrijetijdsbesteding, eten, en wat dies meer zij.

Initiatiefnemer van deze internationale schrijfweek is het Lees- en schrijfcentrum (LenS) van het Montessoricollege. Dat is aangesloten bij het Europese project Scriptorum, waaraan nog acht andere onderwijsinstellingen en universiteiten uit Europa deelnemen. Met geld uit Europa worden praktische opdrachten op het gebied van lees- en schrijfonderwijs uitgevoerd.

Het Montessori College is een school waarmee het ILS structureel samenwerkt. De school biedt opleidingsplaatsen voor leraren-in-opleiding en is betrokken bij het ILS-onderzoeksprogramma. Piet-Hein van de Ven van het ILS ondersteunt de school in een vorm van actieonderzoek bij het ontwikkelen en implementeren van een schoolbrede schrijfdidactiek. Daarbij zijn leraren van diverse schoolvakken betrokken.

Dr. Piet Hein van de Ven verzorgt voor dit project de 'peer tutoring'. Hij leert leerlingen kritisch te kijken naar teksten van anderen en daarover vragen te stellen aan de auteur/medeleerling. De leerlingen schrijven verschillende tekststoorten in het Nederlands, Duits en Engels, die elk voldoen aan eigen eisen. De lezer helpt de schrijver met afstand naar zijn tekst te kijken. Zo leren beiden: de lezer en de schrijver!

Â

Â