Radboud Universiteit Nijmegen
Instituut voor Leraar en school begeleidt internationaal schrijfproject
Datum bericht: 25 januari 2010
In de week van 25 tot 30 januari maken leerlingen van het Nijmeegse
Montessoricollege samen met scholieren uit Bolzano en Neubeckum een
digitaal magazine. De Italiaanse en Duitse scholieren zijn daarvoor
naar Nijmegen gekomen. Dr. Piet Hein van de Ven, universitair
hoofddocent vakdidactiek bij het Instituut voor Leraar en School (ILS)
van de Radboud Universiteit begeleidt de Montessorileerlingen.
Elke leerling schrijft met een internationaal maatje een verhaal. Ze
schrijven over de uitwisseling en over culturele overeenkomsten en
(vooral) verschillen in onderwijs, vrijetijdsbesteding, eten, en wat
dies meer zij.
Initiatiefnemer van deze internationale schrijfweek is het Lees- en
schrijfcentrum (LenS) van het Montessoricollege. Dat is aangesloten
bij het Europese project Scriptorum, waaraan nog acht andere
onderwijsinstellingen en universiteiten uit Europa deelnemen. Met geld
uit Europa worden praktische opdrachten op het gebied van lees- en
schrijfonderwijs uitgevoerd.
Het Montessori College is een school waarmee het ILS structureel
samenwerkt. De school biedt opleidingsplaatsen voor
leraren-in-opleiding en is betrokken bij het ILS-onderzoeksprogramma.
Piet-Hein van de Ven van het ILS ondersteunt de school in een vorm van
actieonderzoek bij het ontwikkelen en implementeren van een
schoolbrede schrijfdidactiek. Daarbij zijn leraren van diverse
schoolvakken betrokken.
Dr. Piet Hein van de Ven verzorgt voor dit project de 'peer tutoring'.
Hij leert leerlingen kritisch te kijken naar teksten van anderen en
daarover vragen te stellen aan de auteur/medeleerling. De leerlingen
schrijven verschillende tekststoorten in het Nederlands, Duits en
Engels, die elk voldoen aan eigen eisen. De lezer helpt de schrijver
met afstand naar zijn tekst te kijken. Zo leren beiden: de lezer en de
schrijver!
Â
Â