| | | |
|RAAD VAN | |NL | |DE EUROPESE UNIE | | | |16611/1/09 REV 1 (Presse 348) | |(OR. en) | |PERSMEDEDELING | |Betreft: | |PERSMEDEDELING | |2980e zitting van de Raad | |Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken | |Brussel, 30 november-1 december 2009 | |Voorzitter de heer Sven Otto LITTORIN | |minister van Werkgelegenheid | |mevrouw Nyamko SABUNI | |minister van Integratie en Gelijke Kansen | |mevrouw Maria LARSSON | |minister van Bejaardenzorg en Volksgezondheid | |de heer Göran HÄGGLUND | |minister van Sociale Zaken | | |
|Voornaamste resultaten van de Raadszitting | |De Raad heeft twee oriënterende debatten gehouden. Het eerste debat was | |erop gericht na te gaan hoe de crisis te boven kan worden gekomen en hoe de| |Lissabonstrategie na 2010 dient te worden voorbereid. In die context hebben| |de ministers conclusies aangenomen over de bevordering van de toegang tot | |de arbeidsmarkt - te boven komen van de crisis en voorbereiding van de | |Lissabonagenda na 2010. Het tweede debat was toegespitst op | |gendergelijkheid: bevordering van de groei en de werkgelegenheid. De | |ministers hebben over dit onderwerp eveneens conclusies aangenomen. | |Voorts heeft de Raad conclusies aangenomen inzake: | |gezond en waardig ouder worden, en | |de follow-up van de uitvoering van het Actieprogramma van Peking - | |"Peking 15+": toetsing van de vorderingen. | |De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over: | |een ontwerp-richtlijn waarmee rechtsgevolg wordt gegeven aan de herziene | |raamovereenkomst inzake ouderschapsverlof, die door de sociale partners op | |Europees niveau is gesloten, en waarbij ondermeer het recht van werknemers | |op ouderschapsverlof wordt uitgebreid van drie tot vier maanden voor elke | |ouder, | |een beschikking waarbij de lidstaten worden gemachtigd het Verdrag | |betreffende werkzaamheden in de visserijsector van de Internationale | |Arbeidsorganisatie te bekrachtigen, en | |een ontwerp-richtlijn betreffende het beginsel van gelijke behandeling van | |zelfstandig werkzame mannen en vrouwen. | |De ministers hebben conclusies aangenomen over: | |innovatieve stimuli voor effectieve antibiotica, | |veilige en efficiënte gezondheidszorg door middel van e-gezondheidszorg en | |alcohol en gezondheid. | |De ministers hebben op basis van informatie van het voorzitterschap van | |gedachten gewisseld over de A(H1N1)-grieppandemie als update en follow-up | |van de zitting van de Raad van 12 oktober 2009. | |De Raad heeft zonder debat een aanbeveling aangenomen waarin de lidstaten | |worden opgeroepen juridische maatregelen te nemen om hun burgers te | |beschermen tegen de blootstelling aan tabaksrook. |INHOUD1
DEELNEMERS 5
BESPROKEN PUNTEN
Werkgelegenheid en sociaal beleid 7
Te boven komen van de crisis en voorbereiding van de Lissabonagenda na 2010 7
Herziene raamovereenkomst inzake ouderschapsverlof 9
Gezond en waardig ouder worden 10
Verdrag betreffende werkzaamheden in de visserijsector 10
Gendergelijkheid: bevordering van de groei en de werkgelegenheid 11
Actieprogramma van Peking - "Peking 15+" 11
Sociale bescherming van zelfstandigen en meewerkende echtgenoten 12
Gelijke behandeling ongeacht godsdienst, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid 13
Gezondheid 13
Rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg 13
Innovatieve stimuli voor effectieve antibiotica 14
Veilige en efficiënte gezondheidszorg door middel van e-gezondheidszorg 15
Geneesmiddelenpakket 16
Alcohol en gezondheid 17
A(H1N1)-grieppandemie 17
Diversen 19
Punten betreffende werkgelegenheid en sociaal beleid 19
Punten inzake volksgezondheid 20
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VOLKSGEZONDHEID
Raadsbesluiten tegen de blootstelling aan tabaksrook 22
Tijdelijke afwijkingen voor bloeddonoren - comitéprocedure 22
LANDBOUW
Correcties op de "check-up" van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)* 23
Codificatie van wetgevingshandelingen op landbouwgebied 23
VISSERIJ
Stille Oceaan - Bescherming van trekkende visbestanden 24
Oriëntatieprijzen voor het visseizoen 2010* 24
HANDELSPOLITIEK
Codificatie van uitzonderlijke handelsmaatregelen 25
Antidumpingverordening - Gecodificeerde versie 25
ENERGIE
Internationaal partnerschap voor samenwerking inzake energie-efficiëntie 25
MILIEU
Bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan 26
Koolstoflek: lijst van bedrijfstakken 26
Toegang tot ruimtelijke gegevens - comitéprocedure 27
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd:
België:
mevrouw Laurette ONKELINX vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid mevrouw Joëlle MILQUET vice- eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, verantwoordelijk voor het migratie- en asielbeleid de heer Jean-Marc DELIZEE staatssecretaris voor Armoedebestrijding
Bulgarije:
de heer Totyu MLADENOV minister van Arbeid en Sociaal Beleid de heer Bozhidar NANEV minister van Gezondheid
Tsjechië:
de heer Petr ?IMERKA Minister van Arbeid en Sociale Zaken mevrouw Dana JURÁSKOVÁ minister van Gezondheid de heer Michael KOCÁB minister, belast met mensenrechten
Denemarken:
de heer Jakob Axel NIELSEN minister van Gezondheid en Voorzorg mevrouw Inger STØJBERG minister van Werkgelegenheid en minister van Gelijke Kansen
Duitsland:
de heer Philipp RÖSLER minister van Gezondheid
Estland:
de heer Hanno PEVKUR minister van Sociale Zaken
Ierland:
mevrouw Mary HARNEY minister van Gezondheid en Kinderen de heer Dara CALLEARY onderminister, ministerie van Ondernemingen, Handel en Werkgelegenheid (belast met Arbeidsvraagstukken)
Griekenland:
de heer Andreas LOVERDOS minister van Werkgelegenheid en Sociale Zekerheid mevrouw Mariliza XENOGIANNAKOPOULOU minister van Gezondheid en Sociale Solidariteit
Spanje:
de heer Celestino CORBACHO CHAVES minister van Arbeid en Immigratie mevrouw Bibiana AÍDO ALMAGRO minister van Gelijke Kansen mevrouw Dolores GOROSTIAGA vicevoorzitter en minister van Werkgelegenheid en Sociaal Welzijn van de Autonome Gemeenschap van Cantabria mevrouw Trinidad JIMENEZ GARCIA- HERRERA minister van Gezondheid en Sociaal Beleid mevrouw Maria KURTZ minister van Volksgezondheid van de Autonome Gemeenschap van Cantabria
Frankrijk:
mevrouw Roselyne BACHELOT-NARQUIN minister van Gezondheid en Sport
Italië:
de heer Ferruccio FAZIO staatssecretaris van Arbeid, Gezondheid en Sociaal Beleid
Cyprus:
mevrouw Sotiroulla CHARALAMBOUS minister van Arbeid en Sociale Zekerheid
Letland:
mevrouw Baiba ROZENT?LE minister van Gezondheid de heer Uldis AUGULIS minister van Welzijn
Litouwen:
mevrouw Nora RIBOKIEN? viceminister van Gezondheid mevrouw Audron? MORK?NIEN? viceminister van Sociale Zekerheid en Arbeid
Luxemburg:
de heer Mars DI BARTOLOMEO minister van Gezondheid en Sociale Zekerheid de heer Nicolas SCHMIT gedelegeerd minister van Buitenlandse Zaken en Immigratie mevrouw Françoise HETTO-GAASCH minister van Middenstand en Toerisme, minister van Gelijke Kansen
Hongarije:
de heer Tamás SZÉKELY minister van Gezondheid de heer László HERCZOG minister van Sociale Zaken en Arbeid
Malta:
de heer John DALLI minister van Sociaal Beleid
Nederland:
de heer Piet Hein DONNER minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Oostenrijk:
de heer Alois STÖGER minister van Gezondheid de heer Rudolf HUNDSTORFER minister van Arbeid, Sociale Zaken en Consumentenbescherming
Polen:
mevrouw Ewa KOPACZ minister van Gezondheid de heer Rados?aw MLECZKO onderstaatssecretaris, ministerie van Arbeid en Sociaal Beleid
Portugal:
mevrouw Helena ANDRÉ minister van Arbeid en Sociale Bescherming mevrouw Ana JORGE minister van Gezondheid
Roemenië:
de heer Adrian STREINU CERCEL staatssecretaris de heer Silviu BIAN staatssecretaris, ministerie van Arbeid, Sociale Solidariteit en Gezinszaken
Slovenië:
de heer Borut MIKLAV?I? minister van Gezondheid de heer Ivan SVETLIK minister van Arbeid, Gezin en Sociale Zaken
Slowakije:
de heer Daniel KLA?KO staatssecretaris, ministerie van Gezondheid
Finland:
mevrouw Liisa HYSSÄLÄ minister van Sociale Zaken en Gezondheid mevrouw Paula RISIKKO minister van Gezondheid en Sociale Voorzieningen mevrouw Anni SINNEMÄKI minister van Arbeid
Zweden:
mevrouw Maria LARSSON minister van Bejaardenzorg en Volksgezondheid de heer Göran HÄGGLUND minister van Sociale Zaken de heer Sven Otto LITTORIN minister van Werkgelegenheid mevrouw Nyamko SABUNI minister van Integratie en Gelijke Kansen
Verenigd Koninkrijk:
mevrouw Harriet HARMAN Leader of the House of Commons en Lord Privy Seal, minister van Vrouwenzaken en Gelijke Kansen mevrouw Angela EAGLE staatssecretaris van de Schatkist mevrouw Gillian MERRON staatssecretaris, ministerie van Buitenlandse Zaken en Gemenebestzaken
Commissie:
de heer Vladimir ?PIDLA lid mevrouw Androulla VASSILIOU lid de heer Günter VERHEUGEN lid
BESPROKEN PUNTEN
Werkgelegenheid en sociaal beleid
Te boven komen van de crisis en voorbereiding van de Lissabonagenda na 2010
De ministers hebben over dit onderwerp een oriënterend debat gehouden en daarbij geantwoord op twee door het voorzitterschap gestelde vragen:
welke maatregelen moeten noodzakelijkerwijs worden uitgevoerd opdat de EU de huidige crisis te boven kan komen met structureel sterkere arbeidsmarkten en goed voorbereid is voor de langetermijndoelstellingen van de EU?
welke onderdelen van het arbeidsmarkt- en sociale zekerheidsbeleid leiden tot meer inclusieve arbeidsmarkten, zodat op lange termijn voor een groter arbeidsaanbod gezorgd kan worden?
De ministers waren het er in het algemeen over eens dat er, gezien het vooruitzicht van nog steeds verslechterende arbeidsmarkten, een actief werkgelegenheidsbeleid met kortetermijnmaatregelen moet worden gehandhaafd. Dit behelst maatregelen zoals werktijdverkortingsregelingen en verbetering van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt door opleiding, alsook maatregelen die erop gericht zijn mensen in de arbeidsmarkt op nemen die het risico lopen hiervan permanent te worden uitgesloten. De aandacht dient vooral uit te gaan naar mensen die bijzonder hard door de crisis worden getroffen, met name ouderen, jongeren, werknemers met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd en mensen met een handicap. Wat de lange termijn betreft, riepen de ministers op tot een voortzetting van structurele hervormingen. Vele ministers pleitten meer bepaald voor een hervorming van de socialezekerheidsstelsels om de demografische ontwikkeling het hoofd te bieden, de financiële houdbaarheid te waarborgen en stimulansen te creëren om een baan aan te nemen. Deze maatregelen moeten gepaard gaan met een beter aanbod voor kinderopvang en ouderenzorg, waardoor de voorwaarden worden geschapen om een nieuwe baan aan te nemen, en moeten worden gecoördineerd met maatregelen in het kader van de EU-structuurfondsen. De ministers maakten tevens duidelijk dat de fouten die zijn gemaakt tijdens vorige crisissen, zoals vroegtijdige uittreding uit de arbeidsmarkt, moeten worden voorkomen. Voorts benadrukte de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken de noodzaak van een nauwere samenwerking met andere Raadsformaties, onder meer met de Raad Economische en Financiële Zaken.
Met betrekking tot de Lissabonstrategie na 2010 waren de ministers het erover eens dat het scheppen van werkgelegenheid hiervan de kern moet blijven vormen. Veel ministers wensten tevens de sociale dimensie van de strategie te versterken en hierin nog andere uitdagingen op te nemen zoals demografische ontwikkeling, klimaatverandering, gendergelijkheid en verhoogde concurrentie als gevolg van de mondialisering. Verscheidene ministers benadrukten hoe belangrijk het is de sociale partners te betrekken bij de bespreking van de toekomstige strategie.
Het resultaat van het oriënterend debat vormt een bijdrage tot de voorbereiding van de conclusies van de Europese Raad van december.
Tijdens het debat heeft de Raad conclusies aangenomen over de "Bevordering van de toegang tot de arbeidsmarkt - Te boven komen van de crisis en voorbereiding van de Lissabonagenda na 2010", waarin wordt benadrukt dat maatregelen ter ondersteuning van de economie en de werkgelegenheid gehandhaafd moeten worden totdat duurzaam herstel gewaarborgd is, terwijl ervoor gezorgd moet worden dat exitstrategieën voorhanden zijn die leiden tot meer en betere banen. Deze conclusies zijn gebaseerd op de conferentie op hoog niveau over toegang tot de arbeidsmarkt die op 26 en 27 oktober te Stockholm is gehouden, en zijn vervat in doc. (16214/09).
De ministers hebben tevens hun goedkeuring gehecht aan een advies van het Comité voor de werkgelegenheid over de Europese werkgelegenheidsstrategie in het raam van de Lissabonagenda na 2010 (15529/09), alsook aan een advies van het Comité voor sociale bescherming over de Lissabonstrategie na 2010 (15850/09); zij ondersteunen aldus de oproep om de sociale dimensie in de Lissabonstrategie na 2010 te versterken.
De Raad heeft nota genomen van:
het achtergronddocument van de Europese Commissie: "De werkgelegenheidscrisis: trends, beleidsreacties en sleutelacties" (15995/09);
het tweede gezamenlijke verslag van het Comité voor sociale bescherming en de Europese Commissie over het sociale effect van de economische crisis (16169/09);
de analytische nota van het Comité voor de werkgelegenheid: "Meer mensen naar de arbeidsmarkt halen" (15530/09);
de beleidsconclusies van het Comité voor de werkgelegenheid: "Cambridgetoetsing voor 2009 van de nationale hervormingsprogramma's - Beleidsconclusies" (16215/09).
Herziene raamovereenkomst inzake ouderschapsverlof
De ministers hebben een politiek akkoord bereikt over een ontwerp-richtlijn tot uitvoering van de herziene raamovereenkomst inzake ouderschapsverlof die door de sociale partners op Europees niveau is gesloten (15994/09). Met deze overeenkomst worden minimumvereisten voor ouderschapsverlof ingevoerd die moeten bijdragen tot een betere combinatie van werk en privéleven en tot meer gelijkheid van mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.
De nieuwe richtlijn, die vanaf begin 2012 ten uitvoer moet worden gelegd, breidt met name het recht van werknemers op ouderschapsverlof uit van drie tot vier maanden voor elke ouder. Ten minste één maand van dit verlof kan niet worden overgedragen van de ene ouder op de andere. Hiermee wordt beoogd vaders aan te moedigen meer gezinsverantwoordelijkheden op zich te nemen. Een van de nieuwe elementen ten opzichte van de vorige overeenkomst van 1995 is dat tijdelijke werknemers, deeltijdwerkers en uitzendwerkers eveneens onder de regeling vallen. Een anciënniteitsperiode kan worden vereist, maar deze mag niet meer dan één jaar bedragen. Ouders die uit ouderschapsverlof terugkeren, hebben het recht om flexibele werkregelingen aan te vragen, en werkgevers moeten deze aanvragen beoordelen en hierop reageren.
Overeenkomstig het EU-Verdrag kunnen de sociale partners gezamenlijk verzoeken dat overeenkomsten die zij op een aantal gebieden gezamenlijk op EU-niveau gesloten hebben, bij besluit van de Raad ten uitvoer worden gelegd. De recente overeenkomst inzake ouderschapsverlof is in juni 2009 gesloten door vier Europese branche-overkoepelende sociale partners: BUSINESSEUROPE (Europese vereniging van bedrijven), UEAPME (Europese Unie van ambachten en van het midden- en kleinbedrijf), het CEEP (Europees Centrum van gemeenschapsbedrijven) en het EVV (Europees Verbond van Vakverenigingen). Zij treedt in de plaats van hun vorige overeenkomst van december 1995, die ten uitvoer is gelegd bij Richtlijn 96/34 van de Raad; deze laatste zal door de nieuwe richtlijn worden ingetrokken.
Gezond en waardig ouder worden
De Raad heeft conclusies over gezond en waardig ouder worden aangenomen. Hierin wordt het belang van een betere samenwerking tussen de lidstaten benadrukt teneinde de waardigheid in de ouderenzorg in de EU te vergroten. De conclusies staan in (14996/09).
Door deze conclusies aan te nemen verzoekt de Raad de lidstaten om van de problematiek van gezond en waardig ouder worden een van hun prioriteiten voor de komende jaren te maken en hun aandacht te verleggen naar preventieve maatregelen teneinde de last van chronische ziekten, kwetsbaarheid en functiebeperkingen te verlichten. Gezonder ouder worden zal tevens leiden tot minder kosten voor de zorg, waardoor de financiële gevolgen van de demografische ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de sociale sector gedeeltelijk kunnen worden gecompenseerd. De Commissie zal worden verzocht een actieplan in te dienen voor verdere activiteiten in 2011 om de waardigheid, de gezondheid en de levenskwaliteit van ouderen te bevorderen.
Verdrag betreffende werkzaamheden in de visserijsector
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een beschikking waardoor de lidstaten worden gemachtigd het Verdrag betreffende werkzaamheden in de visserijsector van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) te bekrachtigen op gebieden die onder de exclusieve bevoegdheid van de EU vallen (15960/09 + ADD 1 + ADD 2).
Het Verdrag betreffende werkzaamheden in de visserijsector ("Verdrag 188"), dat in juni 2007 tijdens de Internationale Arbeidsconferentie te Genève is genomen, heeft ten doel de arbeidsomstandigheden van werkers aan boord van vissersvaartuigen te verbeteren. Het verdrag voorziet met name in internationale minimumnormen voor de visserijsector zoals arbeidsvoorwaarden, recht op repatriëring, huisvesting en voeding, bedrijfsveiligheid en bescherming van de gezondheid, medische verzorging en sociale zekerheid.
Rechtsgrondslag: artikel 42 (maatregelen op het gebied van sociale zekerheid), in samenhang met de tweede zin van de eerste alinea van artikel 300, lid 2, en de eerste alinea van artikel 300, lid 3 (sluiting van overeenkomsten met internationale organisaties); eenparigheid vereist voor een besluit van de Raad; raadplegingsprocedure: het Europees Parlement heeft in januari 2009 zijn resolutie aangenomen.
Gendergelijkheid: bevordering van de groei en de werkgelegenheid
De Raad heeft conclusies over "gendergelijkheid: bevordering van de groei en de werkgelegenheid" (15488/09) aangenomen na een openbaar oriënterend debat op basis van de vraag: Wat voor maatregelen zijn er vereist om de gendergelijkheid te bevorderen in de Lissabonstrategie na 2010 en om ervoor te zorgen dat beleidsmaatregelen tegen de recessie gendergelijkheid in de hand werken?
Tijdens het debat zijn de ministers overeengekomen dat gendermainstreaming en genderspecifieke vraagstukken een prominente plaats moeten krijgen in de Lissabonstrategie na 2010 en in het toekomstige werkgelegenheids- en sociaal beleid, aangezien zij van oordeel zijn dat gendergelijkheid past in de doelstellingen inzake groei en werkgelegenheid. Zij benadrukten het belang van gendergelijkheid ten behoeve van sociale samenhang en economische welvaart en - in de context van de vergrijzing van de bevolking, als een eerste voorwaarde voor concurrentievermogen en voor de financiering van de sociale stelsels van de lidstaten. De ministers waarschuwden ervoor de huidige economische crisis niet te gebruiken als voorwendsel om gendergelijkheid te verwaarlozen. De ministers benadrukten dat gendergelijkheid perspectieven biedt, zelfs in tijden van crisis. Door de toegang van vrouwen tot de arbeidsmarkt, het ondernemerschap en zelfstandige arbeid te vergemakkelijken, onder meer door passende opleiding, kan de EU haar menselijk kapitaal ten volle benutten. De ministers riepen tevens op meer te doen om de huidige loonverschillen tussen mannen en vrouwen weg te werken en het aantal vrouwen in beleidsfuncties te verhogen. Genderstereotypen moeten worden bestreden. Mensen moeten worden aangeworven op basis van kwalificaties en vaardigheden, niet op basis van hun geslacht. De ministers benadrukten het belang van een betere combinatie van werk en gezinsleven, bijvoorbeeld door de zorgvoorzieningen voor kinderen en zorgafhankelijken te verbeteren en door een billijker verdeling van de gezinstaken aan te moedigen.
Actieprogramma van Peking - "Peking 15+"
De Raad heeft conclusies aangenomen over de follow-up van de uitvoering door de lidstaten en de instellingen van de EU van het Actieprogramma van Peking - "Peking 15+": toetsing van de vorderingen. De conclusies staan in (15992/09)
Het Actieprogramma van Peking is een programma van de Verenigde Naties voor empowerment van vrouwen, dat vijftien jaar geleden tijdens de Vierde Wereldconferentie over vrouwen te Peking is vastgesteld. De Commissie over de status van vrouwen van de Verenigde Naties zal in maart 2010 de toetsing van de uitvoering van het Actieprogramma van Peking na vijftien jaar uitvoeren.
Sociale bescherming van zelfstandigen en meewerkende echtgenoten
De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een ontwerp-richtlijn ter verbetering van de sociale bescherming van zelfstandigen en "meewerkende echtgenoten" (16902/09 + 16902/09 ADD 1).
Met het voorstel wordt beoogd de sociale bescherming van zelfstandigen te verbeteren teneinde belemmeringen voor vrouwelijk ondernemerschap weg te nemen. Daarnaast strekt het tot verbetering van de sociale bescherming van "meewerkende echtgenoten", die dikwijls in de zelfstandigensector werken zonder de daarmee corresponderende rechten te genieten.
Kernpunten van de nieuwe richtlijn:
zelfstandig werkzame vrouwen, meewerkende echtgenoten en levenspartners van zelfstandigen, zoals vrouwen van boeren, krijgen een moederschapsuitkering waardoor zij hun beroepsactiviteit voor ten minste veertien weken kunnen onderbreken;
meewerkende echtgenoten en levenspartners van zelfstandigen, zoals vrouwen van boeren, krijgen een autonome sociale bescherming; in de meeste lidstaten vallen deze personen op grond van de huidige voorschriften onder de socialebeschermingsregeling van hun zelfstandig werkzame echtgenoot;
ten opzichte van het Commissievoorstel heeft de Raad de werkingssfeer van de richtlijn uitgebreid tot bij nationaal recht erkende levenspartners.
De ontwerp-richtlijn inzake meewerkende echtgenoten maakt deel uit van het pakket van de Commissie over het evenwicht tussen werk en privéleven.
Voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 141, lid 3, van het Verdrag (gelijke behandeling van mannen en vrouwen); gekwalificeerde meerderheid vereist voor een besluit van de Raad; medebeslissingsprocedure: het Europees Parlement heeft op 6 mei 2009 advies in eerste lezing uitgebracht (8840/09).
Gelijke behandeling ongeacht godsdienst, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid
Het voorzitterschap heeft de Raad aan de hand van een voortgangsverslag (15575/09) ingelicht over de stand van de bespreking van de ontwerp- richtlijn betreffende de toepassing van het beginsel van gelijke behandeling van personen ongeacht godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid.
Het Commissievoorstel is erop gericht de bescherming tegen discriminatie op grond van godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd of seksuele gerichtheid uit te breiden tot andere gebieden dan arbeid, zoals sociale bescherming, sociale voordelen, onderwijs en toegang tot goederen en diensten.
Tijdens het Zweedse voorzitterschap hebben de voorbereidende instanties van de Raad enige vorderingen in de bespreking kunnen boeken door de bepalingen inzake handicap, de werkingssfeer en de respectieve bevoegdheden van de EU en haar lidstaten te verduidelijken. Op vele punten moet er echter nog uitgebreid werk worden verricht om rechtszekerheid te waarborgen en te zorgen voor een volledig inzicht in alle nieuwe verplichtingen en de mogelijke financiële gevolgen daarvan. Het betreft dan met name de toegankelijkheid van gebouwen en infrastructuur. Om tegemoet te komen aan de geformuleerde opmerkingen heeft het Zweedse voorzitterschap een genuanceerd tijdschema voor de uitvoering voorgesteld dat voor bestaande infrastructuur en gebouwen voorziet in langere termijnen dan voor nieuwe.
Voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 13, van het Verdrag (anti- discriminatiemaatregelen); eenparigheid vereist voor een besluit van de Raad; raadplegingsprocedure: het Europees Parlement heeft op 2 april 2009 advies uitgebracht.
Gezondheid
Rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg
In weerwil van aanzienlijke vorderingen heeft de Raad geen politiek akkoord bereikt over een ontwerp-richtlijn betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg.
De besprekingen in de Raadszitting waren voornamelijk gewijd aan de vergoeding van de kosten in geval van niet-contractuele zorgverleners. Bij het streven naar een compromis was het de bedoeling om de jurisprudentie van het Europees Hof van Justitie volledig in acht te nemen, met behoud van het recht van de lidstaten om hun gezondheidszorgstelsel zelf te organiseren. Het komende Spaanse voorzitterschap heeft toegezegd dat het de werkzaamheden zal voortzetten met het oog op een akkoord.
Dit wetgevingsinitiatief is door de Commissie ingediend als onderdeel van het pakket uit de sociale agenda van 2 juli 2008, en heeft een drieledige doelstelling: waarborgen dat alle patiënten beschikken over zorg die veilig en van goede kwaliteit is, patiënten steunen bij de uitoefening van hun rechten op grensoverschrijdende gezondheidszorg, en de samenwerking tussen de gezondheidszorgstelsels verbeteren. De tweede doelstelling beoogt met name de jurisprudentie van het Hof van Justitie inzake vergoeding van de kosten van grensoverschrijdende gezondheidszorg te codificeren.
Voorgestelde rechtsgrondslag: artikel 95 van het Verdrag (interne markt); gekwalificeerde meerderheid vereist voor een besluit van de Raad; medebeslissingprocedure: het advies van het Europees Parlement in eerste lezing is op 23 april 2009 uitgebracht (8903/09). De Raad zou moeten instemmen met een wijziging van de rechtsgrondslag voor de artikelen 13 en 15 van de richtlijn; de rechtsgrondslag zou in dat geval artikel 152 van het Verdrag worden.
Innovatieve stimuli voor effectieve antibiotica
De Raad heeft tijdens een openbaar debat conclusies aangenomen over innovatieve stimuli voor effectieve antibiotica (16006/09).
Onder erkenning dat de verspreiding van antibioticaresistentie een ernstig veiligheidsrisico voor de mondiale volksgezondheid vormt, wordt in de conclusies herinnerd aan de mogelijke gevolgen die een gebrek aan effectieve antibiotica kan hebben. Zonder toegang tot effectieve antibiotica kunnen gewone infectieziekten immers opnieuw levensbedreigend worden en zullen tal van medische en therapeutische toepassingen, zoals kankerbehandelingen en transplantaties, hoge risico's meebrengen.
In de conclusies worden de lidstaten en de Commissie onder meer verzocht maatregelen aan te nemen om de ontwikkeling en de verspreiding van antibioticaresistentie te beperken en stimuli te creëren voor het onderzoek naar en de ontwikkeling van nieuwe effectieve antibiotica. Met name wordt de Commissie gevraagd om binnen 24 maanden een uitvoerig actieplan op te stellen met concrete voorstellen voor stimulansen om nieuwe effectieve antibiotica te ontwikkelen.
Veilige en efficiënte gezondheidszorg door middel van e-gezondheidszorg
De Raad heeft tijdens een openbaar debat conclusies aangenomen over veilige en efficiënte gezondheidszorg door middel van e-gezondheidszorg (16008/09).
De conclusies hebben voornamelijk ten doel:
aan te geven dat politiek leiderschap nodig is en de e-gezondheidszorg in het gezondheidsbeleid moet worden geïntegreerd;
de lidstaten te verzoeken de e-zorgdiensten te verbeteren en het gebruik ervan te ontwikkelen;
de lidstaten en de Commissie te verzoeken om op EU-niveau een governancemechanisme op hoog niveau in stellen voor de coördinatie van e- zorgactiviteiten.
E-gezondheidszorg wordt niet langer beschouwd als een louter technisch hulpmiddel in de handen van gezondheidsactoren, maar als een politiek instrument voor de ontwikkeling van het gezondheidsbeleid.
E-gezondheidszorg kan worden opgevat als het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën voor gezondheidsdoeleinden, zoals voor de behandeling van patiënten, onderzoek, onderwijs, het opsporen van ziekten en het bewaken van de volksgezondheid. De e-gezondheidszorg omvat verschillende diensten:
elektronische medische dossiers (die een gemakkelijke communicatie van patiëntgegevens tussen artsen of apotheken mogelijk maken);
telegezondheidszorg (ingeval de gezondheidswerker en de patiënt zich niet op dezelfde plaats bevinden; dit omvat bijvoorbeeld teleradiologie en telepathologie);
gezondheidsvoorlichting van de consument (zowel aan gezonde personen als aan patiënten zou informatie over medische onderwerpen worden verstrekt);
virtuele gezondheidszorgteams (gezondheidswerkers die via digitale apparatuur samenwerken en informatie over patiënten uitwisselen);
mobiele gezondheid (omvat het gebruik van mobiele apparatuur).
Geneesmiddelenpakket
Op basis van voortgangsverslagen heeft het voorzitterschap de Raad ingelicht over de stand van de onderhandelingen over twee onderdelen van het "geneesmiddelenpakket": het voorkomen dat vervalste geneesmiddelen in de legale distributieketen belanden, en het versterken en rationaliseren van het huidige geneesmiddelenbewakingssysteem (16055/09).
Onder het Zweedse voorzitterschap hebben de voorbereidende instanties van de Raad hun werkzaamheden over deze twee onderdelen van het pakket met grote prioriteit voortgezet.
Wat betreft de ontwerp-richtlijn ter voorkoming dat vervalste geneesmiddelen in de legale distributieketen belanden, heeft de groep een voorlopig akkoord bereikt over een aantal technische aspecten, waaronder de definitie van "vervalste geneesmiddelen" en het verband tussen de nieuwe bepalingen en EU-voorschriften inzake intellectuele-eigendomsrechten. Andere elementen van het voorstel moeten nog verder worden besproken, met name wat betreft het versterken van controles op niet-werkzame stoffen (excipiënten) die in geneesmiddelen worden gebruikt en de voorgestelde beveiligingskenmerken die vervalsing moeilijker moeten maken.
Wat betreft de voorstellen voor een verordening en een richtlijn ter versterking van het EU-systeem voor toezicht op de veiligheid van geneesmiddelen ("geneesmiddelenbewaking"), heeft de groep een voorlopig akkoord bereikt over met name de versterking van de rol van het Raadgevend Risicobeoordelingscomité voor geneesmiddelenbewaking en de samenstelling ervan. Voor een aantal punten moeten de besprekingen worden voortgezet, zoals voor het registreren en rapporteren van negatieve reacties en de voorgestelde lijst van geneesmiddelen voor menselijk gebruik die onder intensief toezicht staan.
Met betrekking tot het derde deel van het "geneesmiddelenpakket" (de voorstellen voor een verordening en een richtlijn betreffende de voorlichting van het publiek over geneesmiddelen), heeft het voorzitterschap de ernstige zorgpunten van vele lidstaten in herinnering gebracht. De Commissie heeft duidelijk gesteld dat zij bereid is zich flexibel op te stellen met het oog op het vinden van een gemeenschappelijke basis voor de toekomstige onderhandelingen.
Voorgestelde rechtsgrondslag: de vijf voorstellen zijn alle gebaseerd op artikel 95 van het Verdrag (interne markt); gekwalificeerde meerderheid vereist voor een besluit van de Raad; medebeslissingsprocedure: de stemming van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid van het Europees Parlement wordt begin april 2010 verwacht.
Alcohol en gezondheid
De Raad heeft tijdens een openbaar debat conclusies over alcohol en gezondheid aangenomen (16010/09).
De conclusies hebben ten doel de lidstaten en de Commissie te herinneren aan het engagement dat zij in het kader van de in 2006 aangenomen alcoholstrategie van de EU zijn aangegaan en hen te verzoeken hun inspanningen ter beperking van alcoholgerelateerde schade op te voeren. De lidstaten en de Commissie worden er bijvoorbeeld toe aangemoedigd actoren in de productie en distributie van alcoholhoudende dranken ertoe te bewegen zich proactief bezig te houden met de handhaving van regulerende maatregelen, zodat hun producten op verantwoorde wijze vervaardigd, verspreid en bij het publiek aangeprezen worden. De bescherming van ongeborenen, kinderen, adolescenten en jongeren is een van de belangrijkste punten van zorg van de conclusies.
A(H1N1)-grieppandemie
De Raad heeft van gedachten gewisseld over recente ontwikkelingen in de situatie van de A(H1N1)-grieppandemie in de EU en haar buurlanden.
De ministers waren het er in het algemeen over eens dat de gecoördineerde aanpak die tot dusver voor de A(H1N1)-grieppandemie is gehanteerd, zeer succesvol is gebleken. Zij riepen echter op tot verdere inspanningen om de wijdverspreide desinformatie tegen te gaan en de samenhang van het communicatiebeleid te versterken. De ministers benadrukten met name het belang van vaccinatie. De goedgekeurde vaccins zijn veilig en doeltreffend aangezien zij tot dusver geen onverwachte bijwerkingen te zien hebben gegeven en zelfs tegen gemuteerde virussen bescherming bieden.
De ministers waren in het algemeen ingenomen met het voorstel van de Commissie om een virtuele voorraad van vaccins en antivirale producten aan te leggen, teneinde voorbereid te zijn op noodgevallen in de lidstaten of derde landen. Zij verzochten de Commissie de praktische en juridische aspecten van een dergelijke virtuele voorraad te verduidelijken.
De ministers steunden het idee om het overschot aan vaccins onder elkaar te delen, maar daarover moet eerst juridische duidelijkheid worden geschapen. Zij riepen op tot een versterkte wereldwijde samenwerking via de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Verenigde Naties. De ministers vroegen voorts de werkzaamheden met betrekking tot sectoroverschrijdende aangelegenheden op te voeren. Zij verzochten tevens om een grotere paraatheid om soortgelijke dreigingen in de toekomst het hoofd te bieden.
De bespreking was gebaseerd op de op 12 oktober 2009 aangenomen Raadsconclusies (14311/09) en gestructureerd rond de twee volgende vragen:
Wat hebben wij tot dusver van de Pandemie (H1N1) 2009 geleerd met betrekking tot beschikbaarheid van vaccins, vaccinatiestrategie, het regelgevingsproces, informatie voor en communicatie naar het publiek, wereldwijde samenwerking en sectoroverschrijdende vraagstukken?
Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst en hoe kunnen wij het best samenwerken om die uitdagingen aan te gaan?
Diversen
Punten betreffende werkgelegenheid en sociaal beleid
Bijeenkomst van de ministeriële werkgroep betreffende "de coördinatie van het economisch beleid en het werkgelegenheidsbeleid van de EU: de toekomstige Lissabonstrategie na 2010", Libilice, 19 en 20 oktober 2009
Informatie van de Tsjechische delegatie
Informatie over tijdens het Zweedse voorzitterschap georganiseerde evenementen
4. Conferentie over "gezond en waardig ouder worden", Stockholm, 15 en 16 september 2009
5. Tweede bijeenkomst van het Europees platform voor integratie van de Roma: "Een betere opleiding voor de Roma", Brussel, 28 september 2009
6. Conferentie over "de betekenis van gendergelijkheid voor economische groei en werkgelegenheid", Stockholm, 15 en 16 oktober 2009
7. 8e rondetafel over bestrijding van armoede en sociale uitsluiting "sociale insluiting in tijden van recessie", Stockholm, 15 en 16 oktober 2009
8. Conferentie over "inclusieve arbeidsmarkten", Stockholm, 26 en 27 oktober 2009
9. Conferentie over "geweld tegen vrouwen", Stockholm, 9 november 2009
10. Conferentie ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van het VN- Verdrag inzake de rechten van het kind, Stockholm, 20 november 2009
11. Derde top over gelijke kansen: "Samenwerking voor gelijkheid!", Stockholm, 16 en 17 november 2009
12. Euromed-conferentie op ministerieel niveau over de "Versterking van de rol van vrouwen in de samenleving", Marrakesh, 11 en 12 november 2009
Werkprogramma van het aanstaande voorzitterschap
Informatie van de Spaanse delegatie
Punten inzake volksgezondheid
Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake kwaliteits- en veiligheidsnormen voor menselijke organen, bestemd voor transplantatie
Informatie van het voorzitterschap
16521/08, 16042/09
Mededeling van de Commissie over "kankerbestrijding: een Europees partnerschap"
Informatie van het voorzitterschap en de Commissie
11516/09, 16043/09
Mededeling van de Commissie over "de bestrijding van hiv/aids in de Europese Unie en de naburige landen, 2009-2013"
Informatie van de Commissie
15204/09, 16045/09
Mededeling van de Commissie over "solidariteit in de gezondheidszorg: verkleining van de ongelijkheid op gezondheidsgebied in de EU"
Informatie van de Commissie
14848/09, 16047/09
Informatie over door het voorzitterschap belegde conferenties
Informatie van het voorzitterschap
16048/09
Werkprogramma van het aanstaande voorzitterschap
Informatie van de Spaanse delegatie
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VOLKSGEZONDHEID
Raadsbesluiten tegen de blootstelling aan tabaksrook
De Raad heeft heden een aanbeveling aangenomen waarin de lidstaten worden opgeroepen om uiterlijk in 2012 juridische maatregelen te nemen om hun burgers te beschermen tegen de blootstelling aan tabaksrook in afgesloten werk- en openbare ruimten, in het openbaar vervoer en, waar dienstig, in andere openbare ruimten (15937/09). Zie voor verdere details persmededeling 16777/09.
Tijdelijke afwijkingen voor bloeddonoren - comitéprocedure
De Raad heeft besloten geen bezwaar te maken tegen een besluit van de Commissie op grond waarvan tijdelijke afwijkingen van bepaalde criteria voor donoren van bloed en bloedbestanddelen worden toegestaan in de context van een risico van tekorten als gevolg van de A(H1N1)-grieppandemie.
Krachtens de regelgevingsprocedure met toetsing kan de Raad, zelfs indien het regelgevend comité eerder de door de Commissie voorgenomen maatregelen heeft gesteund, bezwaar maken tegen de aanneming door de Commissie van een besluit dat haar uitvoeringsbevoegdheden overschrijdt, niet verenigbaar is met het doel of de inhoud van het basisbesluit of niet strookt met het subsidiariteits- of evenredigheidsbeginsel.
LANDBOUW
Correcties op de "check-up" van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)*
De Raad heeft een verordening aangenomen (13826/09 + 13815/09) waarin bepaalde aspecten van Verordening (EG) nr. 73/2009 inzake rechtstreekse steunverlening, die in januari 2009 in het kader van de check-up van het GLB is aangenomen, worden verduidelijkt. Het betreft hoofdzakelijk technische aanpassingen die nodig zijn voor een vlotte uitvoering van de nieuwe, in het kader van de check-up aangenomen voorschriften. Het gaat onder meer om aanpassingen om te zorgen voor een consistente aanpak bij de uitvoering van de voorschriften inzake betalingen aan landbouwbedrijven in bepaalde kwetsbare sectoren (schaap- en geitenvlees, rund- en kalfsvlees), alsook om de herinvoering van een bepaling van de vorige verordening die in de check-up was weggelaten en die voorschrijft dat landbouwers geen onverhoopte winst uit rechtstreekse betalingen mogen ontvangen. In aansluiting op het verslag van de Commissie aan de Raad over de situatie op de zuivelmarkt in 2009, heeft de Raad tevens besloten de termijn te verlengen voor lidstaten die onder bepaalde voorwaarden specifieke steun voor 2010 wensen toe te kennen aan landbouwers in de zuivelsector.
Codificatie van wetgevingshandelingen op landbouwgebied
De Raad heeft gecodificeerde versies aangenomen van vijf wetgevingsbesluiten op landbouwgebied. De codificatiebesluiten komen in de plaats van de diverse in de oorspronkelijke besluiten opgenomen besluiten, met volledig behoud van de inhoud daarvan. Het betreft:
een richtlijn tot vaststelling van veterinairrechtel?ke voorschriften voor het verkeer van paardachtigen en de invoer van paardachtigen uit derde landen (15401/09);
een verordening tot vaststelling van de handelsregeling voor bepaalde, door verwerking van landbouwproducten verkregen goederen (15403/09);
een verordening tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Gemeenschap (15451/09);
een richtlijn betreffende raszuivere fokrunderen (15458/09);
een richtlijn tot vaststelling van veterinairrechtelijke voorschriften voor het intracommunautaire handelsverkeer en de invoer uit derde landen van pluimvee en broedeieren (15578/09).
VISSERIJ
Stille Oceaan - Bescherming van trekkende visbestanden
De Raad heeft een besluit aangenomen houdende vaststelling van het standpunt van de Gemeenschap in de Commissie voor de instandhouding en het beheer van de over grote afstanden trekkende visbestanden in de westelijke en centrale Stille Oceaan (WCPFC).
Het standpunt van de Gemeenschap in de WCPFC is in overeenstemming met de visserijbeleidsdoelstelllingen van de EU, met name door het hanteren van de voorzorgsaanpak om een duurzame exploitatie van de door de WCPFC gereguleerde soorten (waaronder tonijn en tonijnachtigen) te garanderen, de geleidelijke tenuitvoerlegging van een op het ecosysteem gebaseerde aanpak van het visserijbeheer te bevorderen en het effect van visserijactiviteiten op het mariene ecosysteem zoveel mogelijk te beperken, alsmede door het bevorderen van een economisch levensvatbare en concurrerende visserijsector in de Gemeenschap, daarbij zorgend voor een redelijke levensstandaard voor degenen die van visserijactiviteiten afhankelijk zijn en rekening houdend met de belangen van de consumenten.
De WCPFC-besluiten zijn erop gericht op basis van wetenschappelijke gegevens de populatieomvang van over grote afstanden trekkende visbestanden in de Stille Oceaan te handhaven op een niveau dat de duurzaamheid van die bestanden op lange termijn garandeert.
Meer informatie: http://www.wcpfc.int/
Oriëntatieprijzen voor het visseizoen 2010*
De Raad nam een verordening aan tot vaststelling van de oriëntatieprijs en de communautaire productieprijs voor 2010 voor bepaalde visserijproducten overeenkomstig Verordening (EG) nr. 104/2000 (15101/09 en 15108/1/09 ADD1).
Verordening (EG) nr. 104/2000 schrijft voor dat er voor elk visseizoen een oriëntatieprijs en een communautaire productieprijs wordt vastgesteld. Deze oriëntatieprijzen moeten rekening houden met de vooruitzichten voor de ontwikkeling van de productie en van de vraag en aldus een passend instrument vormen voor de bepaling van de interventieprijzen op de markt voor visserijproducten, en daarbij de marktprijzen stabiliseren en de vorming van overschotten in de Gemeenschap voorkomen.
HANDELSPOLITIEK
Codificatie van uitzonderlijke handelsmaatregelen
De Raad heeft een gecodificeerde versie aangenomen van een verordening tot vaststelling van uitzonderlijke handelsmaatregelen ten behoeve van de landen en gebieden die deelnemen aan of verbonden zijn met het stabilisatie- en associatieproces van de Europese Unie (14906/09). Het gecodificeerde besluit komt in de plaats van de diverse in de oorspronkelijke besluiten opgenomen besluiten, met volledig behoud van de inhoud daarvan.
Antidumpingverordening - Gecodificeerde versie
De Raad heeft een gecodificeerde versie van Verordening (EG) nr. 384/96 betreffende beschermende maatregelen tegen invoer met dumping in de EU uit derde landen aangenomen, teneinde de juridische duidelijkheid en rationele ordening ervan te verbeteren (14907/09).
ENERGIE
Internationaal partnerschap voor samenwerking inzake energie-efficiëntie
De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de ondertekening van het 'Referentiekader voor het Internationaal Partnerschap voor samenwerking inzake Energie-efficiëntie' (Ipeec) en het 'Memorandum inzake het onderbrengen van het secretariaat van het Ipeec bij het Internationaal Energieagentschap (16564/09).
In juni 2008 hebben de leden van de "G8", China, India en Zuid-Korea, alsook de Commissie, besloten een Ipeec op te richten dat ten doel heeft acties te faciliteren die hoge energie-efficiëntiewinsten opleveren. Het Ipeec zal een forum bieden voor discussie, raadpleging en uitwisseling van informatie. Het staat open voor andere landen en voor intergouvernementele organisaties.
MILIEU
Bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan
De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de goedkeuring van de wijzigingen in het Verdrag inzake de bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan (Ospar-Verdrag) met betrekking tot de opslag van kooldioxidestromen in geologische formaties (16223/2/09 REV 2).
Het Ospar-Verdrag heeft ten doel verontreiniging te voorkomen en te beëindigen en het zeegebied te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van menselijke activiteiten. Het Ospar-Verdrag is op 25 maart 1998 in werking getreden.
Koolstoflek: lijst van bedrijfstakken
De Raad heeft besloten geen bezwaar te maken tegen een beschikking van de Commissie tot vaststelling van een lijst van bedrijfstakken en deeltakken die worden geacht te zijn blootgesteld aan een significant CO2- weglekrisico, dat wil zeggen dat het gevaar bestaat dat de productie wordt overgebracht naar derde landen met minder beperkingen op broeikasgasemissies. Afhankelijk van de resultaten van lopende internationale onderhandelingen over klimaatbescherming, kunnen deze bedrijfstakken en deeltakken tot een bepaalde benchmarkhoeveelheid gratis broeikasgasemissierechten toegewezen krijgen. De Commissie zal het resultaat van de internationale onderhandelingen op dit gebied uiterlijk op 30 juni 2010 evalueren en eventueel nieuwe bepalingen voorstellen. Deze bepalingen zouden dan in werking treden aan het begin van de volgende emissiehandelsperiode in 2013, wanneer het veilen van emissierechten in de emissiehandelsregeling zal worden opgenomen.
De lijst van bedrijfstakken is opgenomen in document 13605/09.
Krachtens de regelgevingsprocedure met toetsing kan de Raad, zelfs indien het regelgevend comité eerder de door de Commissie voorgenomen maatregelen heeft gesteund, bezwaar maken tegen de aanneming door de Commissie van een besluit dat haar uitvoeringsbevoegdheden overschrijdt of niet verenigbaar is met het doel of de inhoud van het basisbesluit of niet strookt met het subsidiariteits- of evenredigheidsbeginsel.
Toegang tot ruimtelijke gegevens - comitéprocedure
De Raad heeft besloten geen bezwaar te maken tegen de aanneming door de Commissie van een verordening tot uitvoering van Richtlijn 2007/2/EG met betrekking tot de toegang, overeenkomstig geharmoniseerde voorwaarden, van de instellingen en organen van de Gemeenschap tot verzamelingen ruimtelijke gegevens en ruimtelijkegegevensdiensten van de lidstaten.
Krachtens de regelgevingsprocedure met toetsing kan de Raad bezwaar maken tegen de aanneming van een besluit door de Commissie, op grond van het argument dat het besluit de in het basisbesluit vastgestelde uitvoeringsbevoegdheden, overschrijdt of niet verenigbaar is met het doel of de inhoud van het basisbesluit of niet strookt met het subsidiariteits- of evenredigheidsbeginsel.
---
Openbare bijeenkomsten van de Raad kunnen worden gevolgd via videostreaming op:
http://www.consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=1102&lang=nl Dit document en de overige documenten die in deze persmededeling worden vermeld, zijn te vinden door het betrokken documentnummer in te tikken in het register van de Raad
http://www.consilium.europa.eu/showPage.aspx?id=549&lang=nl PB L 56 van 6.3.1996.