Nederlandse vrouw gebruikt 14 keer parfum per dag

25/01/2010 14:40

Neutral

Consumenten hebben geen idee hoe vaak ze met parfum in aanraking komen

Consumenten zijn zich niet bewust van de grote hoeveelheid geparfumeerde producten die zij dagelijks gebruiken. Zo denken Nederlanders dat ze minder dan vier keer per dag in aanraking komen met parfum, terwijl vrouwen dagelijks gemiddeld liefst veertien producten gebruiken die parfum bevatten en mannen tien. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder ruim 1000 respondenten in opdracht van Neutral. Contact met parfum kan een van de oorzaken zijn van huidallergie, tegenwoordig de meest voorkomende allergie in ons land.

Vrijwel alle respondenten denken minder geparfumeerde producten te gebruiken dan ze daadwerkelijk doen. Zo gebruiken vrouwen tussen de 55 en 64 jaar vijf keer zo veel producten met parfum als ze verwachten. Een kwart van de Nederlanders denkt zelfs maar één keer per dag in aanraking met parfum te komen. Vrouwen in de leeftijd van 25 tot 34 jaar zijn met zestien geparfumeerde producten per dag de topgebruikers. Eén op de acht personen (12%) gebruikt dagelijks zelfs meer dan twintig producten met parfum. Dit zijn vooral vrouwen in de leeftijd van 35 tot 44 jaar.

Parfumgebruik kan leiden tot allergische reactie

Wat veel mensen niet weten is dat vrijwel alle verzorgingsproducten parfum bevatten. Dat deodorant, aftershave en wasmiddel onder meer uit parfumstoffen bestaan, is bij het gros van de consumenten bekend, maar dat ook voetcrème, scheerschuim en vaatwastabletten meestal geparfumeerd zijn, weten aanzienlijk minder mensen. Door de jaren heen zijn we steeds meer aandacht gaan besteden aan de verzorging van onze huid en ons huis. We douchen vaker en hebben voor elke kamer in ons huis een apart schoonmaakmiddel. Het gevolg hiervan is dat onze huid steeds vaker in contact komt met bepaalde parfumstoffen, terwijl deze stoffen een allergische reactie van de huid kunnen veroorzaken. 'Om mensen bewust te maken van het aantal geparfumeerde producten dat ze dagelijks gebruiken, starten we de campagne Parfuminderen', aldus Alex de Jong van Neutral. 'Vanaf nu kunnen mensen op www.parfuminderen.nl door het invullen van de Parfumteller zelf berekenen hoeveel geparfumeerde producten zij per dag gebruiken. We willen laten zien dat het parfumgebruik soms best iets minder kan. Dat blijkt ook uit het onderzoek: Nederlanders hebben geen idee hoe vaak ze in aanraking met parfum komen.'

Nederlander vindt parfum niet altijd nodig

Hoewel Nederlanders aangeven veel meer geparfumeerde producten te gebruiken dan ze denken, blijken ze parfum lang niet altijd nodig te vinden. Zo gebruiken vrouwen voornamelijk geparfumeerde gezichtscrème, terwijl slechts twaalf procent aangeeft dit nodig te vinden. En hoewel zeven op de tien vrouwen (72%) geparfumeerde deodorant gebruiken, zegt bijna de helft (46%) dat parfum niet nodig is of maakt het hen niet uit of deze geparfumeerd is. Vrouwen vinden het belangrijker dat producten parfum bevatten dan mannen. Producten die volgens vrouwen zeker parfum moeten bevatten, zijn douchegel, handcrème, handzeep, shampoo en allesreiniger. Mannen vinden het vooral belangrijk dat hun deodorant geparfumeerd is.

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek naar parfumgebruik van Nederlanders


- De meest gebruikte producten met parfum zijn handzeep, shampoo, deodorant, douchegel en afwasmiddel.


- Nederlanders vinden het van de volgende producten het minst belangrijk dat ze parfum bevatten: billenzalf, huidcrème, gezichtsreiniger, vaatwastabletten en gezichtscrème.


- De belangrijkste redenen waarom producten géén parfum hoeven te bevatten, zijn volgens de respondenten: 'ik vind parfum niet altijd nodig', gevolgd door 'ik wil niet te veel geuren door elkaar gebruiken', 'de kans op allergische reacties neemt toe' en 'ik houd van pure/natuurlijke producten'.


- Vijftien procent van de Nederlanders gebruikt minder dan vijf geparfumeerde producten per dag. Dit zijn vooral mannen en 65-plussers (m/v).


- Over het algemeen geldt: hoe ouder we worden, hoe minder belangrijk we het vinden dat ergens parfum in zit.


- De groep in de leeftijd van 18 tot 35 jaar vindt het belangrijker dan anderen dat shampoo parfum bevat, terwijl 55-plussers dit juist minder belangrijk vinden.