Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Samenwerking Slochteren en Hoogezand-Sappemeer (persbericht 002, 2010)

Samen zijn Slochteren en Hoogezand-Sappemeer klaar voor de toekomst: een optimale dienstverlening!
Met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst door beide burgemeesters op dinsdag 26 januari aanstaande is de samenwerking tussen de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Slochteren officieel een feit. In Hotel Faber te Hoogezand zijn alle betrokkenen uitgenodigd om met elkaar te proosten op de samenwerking. Twee jaar intensieve voorbereiding door beide gemeenten is hieraan vooraf gegaan.

De doelstelling van de samenwerking is om de dienstverlening op de taakgebieden inkoop en automatisering, gebouwenbeheer, werk & inkomen en uitkeringsadministratie effectiever en efficiënter te laten verlopen. Hiertoe treedt één gemeente op als leveranciergemeente, die de dienstverlening voor beide gemeenten verzorgd en één als klantgemeente, die de dienstverlening van de leveranciergemeente afneemt. Slochteren is benoemd tot leveranciergemeente voor de taakgebieden inkoop en automatisering en Hoogezand-Sappemeer voor de taakgebieden gebouwenbeheer, werk & inkomen en
uitkeringsadministratie.

Â

In december 2009 zijn de medewerkers werk & inkomen en uitkeringsadministratie van Slochteren verhuisd naar Hoogezand-Sappemeer en in februari 2010 volgt gebouwenbeheer. Inkoop is tevens in december 2009 verhuisd naar Slochteren en vanaf februari werken de medewerkers van automatisering ook vanuit Slochteren.

Cliënten werk&inkomen (ook wel sociale zaken genoemd) uit de gemeente Slochteren kunnen nog steeds een afspraak in Slochteren met hun consulent maken.

Wat vooraf ging

In november 2008 hebben de gemeenten besloten om op een aantal gebieden samen te gaan werken. Om een en ander in goede banen te laten verlopen is destijds een projectorganisatie ingericht.

De projectorganisatie zorgt voor de aansturing en de regie, alsmede de onderlinge samenwerking, de noodzakelijke ondersteuning, de inzet van middelen en de interne- en externe communicatie.

De projectorganisatie bestaat uit:


- De opdrachtgever: het college van burgemeester en wethouders van de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Slochteren.


- De ambtelijke stuurgroep: de algehele regie op de uitvoering en de resultaten van het project ligt bij de ambtelijke stuurgroep bestaande uit directieleden van beiden gemeenten.


- Voor de inhoudelijke en procesmatige begeleiding van het project is een (externe) procesbegeleider aangetrokken. De procesbegeleider heeft een adviserende en ondersteunende rol in het project en rapporteert rechtstreeks aan de ambtelijke stuurgroep.


- De kwartiermakers: om de weg voor de daadwerkelijke samenwerking voor te bereiden zijn op alle taakvelden kwartiermakers benoemd. Zij zijn verantwoordelijk voor het vaststellen van de te leveren diensten en producten en het in kaart brengen van de personele bezetting.


- Werkgroepen: binnen elk taakveld is een werkgroep onder leiding van de projectleider met het leveren van de afgesproken producten.


- Professionele ondersteuners:de samenwerking wordt inhoudelijk ondersteund op het gebied van communicatie, personeel & organisatie, bedrijfskunde, financiën, informatie-management en juridische zaken.

Uitgangspunten

De redenen waarom de gemeenten elkaar als samenwerkingspartner hebben gekozen, heeft te maken met de ligging en grootte van beide gemeenten, de bestaande samenwerkingsrelaties, het verzorgingsgebied en de sociaal-economische criteria.

De gezamenlijke doelen die daarbij zijn gesteld zijn:


- het verminderen van de kwetsbaarheid, dus continuïteit van de dienstverlening,


- betere beschikbaarheid van deskundigheid,


- efficiencyverhoging,


- betere flexibiliteit en


- een ketengerichte samenwerking waardoor meer mogelijkheden voor het aansluiten bij de aanbieders in de dienstverleningsketen.

Ambtenaren met een functie in werk & inkomen en gebouwenbeheer werken onder leiding van de gemeente Hoogezand-Sappemeer en ambtenaren met een functie in automatisering en inkoop werken onder leiding van de gemeente Slochteren. Deze medewerkers worden in eerste instantie via een detacheringsovereenkomst ondergebracht bij de andere gemeente.

Â

Sociaal convenant

Een intensief overleg heeft plaatsgevonden tussen de gemeenten, de beide ondernemingsraden (OR) en leden van het georganiseerd overleg (GO). Hieruit is het Sociaal Convenant afgesloten waarin spelregels en afspraken zijn vastgelegd waarlangs het proces van samenwerken zijn vorm heeft gekregen en zijn de personele afspraken opgenomen. Het Sociaal Convenant kent een looptijd van maximaal 3 jaar, waarbij de opties bestaan om het convenant te verlengen met wederzijds goedvinden en/of tussentijds te beëindigen indien blijkt uit de evaluatie dat dit noodzakelijk is.

Â

In het Sociaal Convenant is vastgelegd dat gedurende de opbouwfase de medewerkers van de klantgemeente gedetacheerd zijn naar de leveranciergemeente. De detachering vindt plaats naar een concrete functie zoals vastgelegd in het functieboek van de leveranciergemeente. De colleges van beide gemeenten verplichten zich, voor wat betreft dit traject, gedwongen ontslagen te voorkomen.

In het Sociaal Convenant is bovendien afgesproken dat aan alle medewerkers die betrokken zijn bij het samenwerkingstraject een tijdelijk functieaanbod, door middel van detachering op basis van het functieboek van de leveranciersgemeente, wordt gedaan. Het principe is: âmens volgt werkâ.

Medewerkers behouden gedurende de periode van detachering hun salaris en arbeidsvoorwaarden zoals die gelden bij hun eigen werkgever.

Communicatie

De beide organisaties zijn op diverse manieren geïnformeerd en betrokken bij de werkwijze en de voortgang van het samenwerkingstraject. Door middel van speciale informatiebijeenkomsten zijn de medewerkers van de vier betrokken taakvelden op de hoogte gesteld van alle stappen.

Bovendien zijn diverse interne nieuwsbrieven verstrekt met informatie over de samenwerking voor alle medewerkers.

Op intranet van beide gemeenten zijn vooraankondigingen gedaan van alle belangrijke stappen in het traject. Iedere stap werd afgesloten met een korte evaluatie. Daarnaast zijn alle vastgestelde beslisdocumenten ter inzage op intranet geplaatst.