Datum 25 januari 2010 -
Onderwerp Resultaten proef elke tien minuten een trein
1
Geachte voorzitter,
Van maandag 31 augustus tot en met vrijdag 4 september 2009 hebben Prorail,
NS en KNV spoorgoederenvervoer in de spitsuren een proef gehouden op het
traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven onder de noemer "elke tien minuten een
trein". In mijn brief van 29 september 2009 (kenmerk VENW/DGMo-2009/8597)
heb ik toegezegd u op de hoogte te stellen van de resultaten van deze proef.
De proef vond plaats binnen de al bestaande dienstregeling 2009 en de thans
beschikbare infrastructuur. Dit betekende dat er op een aantal punten
compromissen moesten worden gesloten. Er kon bijvoorbeeld geen optimale
dienstregeling worden geboden aan de reizigers wat betreft aansluitingen en
reistijden. Een integraal dienstregelingsontwerp zal te zijner tijd wel worden
gemaakt, als de extra infrastructuur in het kader van PHS beschikbaar is.
Doel van deze eerste proef door de spoorsector is vast te stellen welke condities
moeten zijn ingevuld om elke tien minuten een trein op het traject Amsterdam-
Eindhoven tijdens de spits op een goed uitvoerbare wijze mogelijk te maken.
Bij invoering van hoogfrequent spoorvervoer zullen alle relevante elementen van
het spoorsysteem gericht moeten worden op de benodigde kwaliteitssprong om
hoogfrequent te rijden en het spoorgoederenvervoer voldoende ruimte te bieden.
Naast het uitbreiden van de infrastructuur voor een frequente treindienst, dienen
ook de bedrijfsprocessen van de spoorsectorpartijen integraal (en in eendrachtige
samenwerking) te worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dat kan niet alleen
vanaf de tekentafels. De proef heeft dan ook tot doel gehad leerzame
praktijkervaringen op te doen.
Hierbij doe ik u de weergave toekomen die door ProRail, NS en KNV
Spoorgoederenvervoer is opgesteld. De daarin opgenomen ervaringen tijdens de
proefweek zijn door de sector gedeeld met de consumentenorganisaties
vertegenwoordigd in het Locov en met diverse betrokken gemeenten en regionale
overheden.
a
agina 1 van 2
P
De resultaten worden onder meer gebruikt bij de analyses die de spoorsector
Ons kenmerk
thans in mijn opdracht uitvoert voor de planstudies van het Programma VENW/DGMo-2010/614
Hoogfrequent Spoorvervoer.
Hoewel er gezien de beperkte proefperiode van de pilot geen conclusies
kunnen worden getrokken, is er volgens de spoorsector sprake van een
succesvolle proef; ook gezien de reactie van de reizigers. Zo was 80% van de
reizigers tevreden. Voor zover reizigers niet of minder tevreden waren, was dat
vooral te wijten aan de inzet van kortere treinen, ander materieel en de deels
gewijzigde aansluitingen op andere treinen. De frequente dienstregeling bleek,
mede dankzij de goede voorbereiding en het uitblijven van incidenten (geen
materieel- en infrastoringen en goede weersomstandigheden), betrouwbaar uit te
voeren.
Het voornemen van de spoorsector is om in 2010 op hetzelfde traject meer
proeven uit te voeren, waaronder een vierweekse praktijkproef in het najaar.
Hierover wordt medio april een definitieve beslissing genomen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat