Starbucks Corporation zet eerste stappen op de Europese markt voor “ready-to-drink” koffie met Arla Foods
Succes Starbucks’ superieure “ready-to-drink” koffieproducten in VS en Azië wijst op grote zakelijke kans voor Europa
Starbucks Corporation (Nasdaq: SBUX) heeft vandaag bekendgemaakt dat het de markt voor “ready-to-drink” (kant-en-klare) koffie in Europa zal betreden, een markt van ongeveer US$ 550 miljoen (€ 368 miljoen). Starbucks heeft vandaag ook bekendgemaakt dat het een overeenkomst heeft getekend met Arla Foods voor de productie, distributie en marketing van superieure “ready-to-drink” koffiedranken met het Starbucks-merk in Europa. Deze nieuwe samenwerking is een aanvulling op de expertise en ervaring van Starbucks in de categorie “ready-to-drink” koffie.
De uitbreiding van het merk Starbucks naar nieuwe distributiekanalen over de hele wereld maakt deel uit van de langetermijnplannen van Starbucks met als doel internationale groei in belangrijke regio’s zoals Europa. “De activiteiten van Starbucks Global Consumer Products stellen ons in staat de Starbucks Experience naar consumenten buiten onze winkels te brengen en ondertussen onze distributiekanalen wereldwijd te verbreden”, aldus Rich DePencier, vicepresident van Starbucks Global Consumer Products International. “Het succes dat we hebben behaald met de introductie van “ready-to-drink” koffieproducten bij consumenten in Noord-Amerika en Azië laat zien dat er een wereldwijd potentieel is voor deze onderneming en we zijn trots op de samenwerking met Arla Foods om onze superieure “ready-to-drink” dranken aan te bieden aan consumenten in Europa.”
Arla Foods is een toonaangevend producent en distributeur van kwaliteitsmelkproducten in Europa en beschikt over meer dan 100 jaar ervaring in het aanbieden aan consumenten van inspirerende producten die het welzijn versterken. Arla is een van de grootste zuivelbedrijven ter wereld en heeft met name een sterke positie in markten in Noord-Europa. Arla Foods zal de superieure “ready-to-drink” koffiedranken van Starbucks op basis van melk gaan produceren, distribueren en marketen. De producten zijn gemaakt van dezelfde hoogwaardige arabica-koffiemelanges die worden gebruikt voor de ter plekke bereide koffiedranken die verkrijgbaar zijn bij de Starbucks-vestigingen in de hele wereld.
”Starbucks is over de hele wereld een supermerk, dat gebouwd is op sterke waarden en kwalitatief hoogwaardige producten, en we zijn ontzettend blij dat Starbucks en Arla gaan samenwerken in de Europese sector voor “ready-to-drink” koude koffiedranken. De gezamenlijke inspanning om de categorie “ready-to-drink” koude koffie te ontwikkelen, waarbij Arla Foods de “ready-to-drink” koffiedranken zal produceren, marketen en verkopen onder het Starbucks-merk, is een geweldige kans voor Arla en een perfecte aanvulling op Arla’s Europese strategie”, aldus Peder Tuborgh, CEO van Arla Foods.
Starbucks heeft een bewezen staat van dienst wat betreft het creëren van succesvolle “ready-to-drink” koffieproducten over de hele wereld. Als gevolg van een joint venture met PepsiCo introduceerde Starbucks in 1996 Starbucks® Frappuccino®-koffie in een fles en later de Starbucks DoubleShot®-espresso. Tot op heden zijn deze koffienoviteiten van Starbucks de belangrijkste producten in hun respectieve segmenten van de categorie “ready-to-drink” koffie in de Verenigde Staten. In 2005 introduceerde Starbucks de Starbucks Discoveries® gekoelde kopjes koffie in Japan als gevolg van een overeenkomst met Suntory Foods, in 2007 betrad Starbucks de Koreaanse markt met de volledige productlijn “ready-to-drink” producten van Starbucks in een samenwerking met Dong Suh Foods en het bracht Frappuccino®-koffie naar China en Mexico in 2008.
Over Starbucks
Starbucks Corporation zet zich sinds 1971 in voor het op ethische wijze inkopen en branden van arabica-koffie van de beste kwaliteit ter wereld. Vandaag de dag is het bedrijf met vestigingen over de hele wereld, de belangrijkste brander en verkoper van specialiteitenkoffie ter wereld. Naast de Starbucks-vestigingen, produceert het bedrijf wereldwijd ook verschillende consumentenproducten onder het Starbucks-merk, waaronder “ready-to-drink” dranken, voorverpakte koffie en superieure ijssoorten. De merkenportefeuille van het bedrijf omvat Tazo® thee, Seattle’s Best Coffee® en Torrefazione Italia® koffie, waarmee Starbucks een brede groep consumenten aanspreekt. Breng ons online een bezoek voor meer informatie via www.starbucks.com.
Over Arla Foods
Arla Foods is een van de belangrijkste spelers in de internationale zuivelindustrie en is het eigendom van 7800 Deense en Zweedse coöperatieleden die dagelijks melk aanleveren. Arla Foods streeft ernaar de beste zuivel voor ruim 250 miljoen consumenten in Noord-Europa te creëren en een wereldwijde marktleider te worden op het gebied van hoogwaardige boter – door middel van haar wereldwijde kwaliteitsmerk Lurpak – en hoogwaardige kaas. Het bedrijf heeft verkoopvestigingen in 27 landen en productiefaciliteiten in 12 landen. De zuivelproducten worden geëxporteerd naar meer dan 100 landen. Arla Foods is ‘s werelds grootste leverancier van biologische zuivelproducten. Het streven van Arla Foods is om de emissies te beperken en voortdurend haar inspanningen voor het milieu te verbeteren in de gehele aanvoerketen om zo bij te dragen aan duurzame ontwikkeling. Breng ons online een bezoek voor meer informatie via www.arla.com.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.
Meredith Bell, +1-323-202-1042
Meredith.bell@edelman.com
of
Starbucks Corporation
Lara Wyss, +1-206-318-7100