Ingezonden persbericht
Persbericht
Zoetermeer, 22 januari 2010
Cao onderhandelingen beroepsgoederenvervoer in impasse
De onderhandelingen over een nieuwe cao ten behoeve van de 140.000 werknemers in het beroepsgoederenvervoer over de weg zijn gisteren in een impasse geraakt. De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV BedrijvenBond eisen een loonsverhoging van 1,25 tot 2% terwijl de werkgevers (TLN, KNV en VVT) vasthouden aan de nullijn. De werkgeversorganisaties zijn van mening dat, nu de transportsector zo zwaar is geraakt door de economische crisis, het onverantwoord is om de lonen te verhogen. De rentabiliteit van de bedrijven in zowel het binnenlands- als het internationaal vervoer is nog nooit zo laag geweest. De werkgevers wijzen hierbij op het feit dat de lonen in de transportsector in 2009 nog met 5% zijn verhoogd terwijl de cao-lonen in de rest van Nederland in dat jaar volgens het CBS met slechts 2,9% zijn gestegen. Een verdere verhoging van de lonen zou onvermijdelijk de continuïteit van de ondernemingen en dus ook de werkgelegenheid in gevaar brengen.
De organisaties hebben daarnaast een dringend beroep gedaan op de vakbonden nu ook formeel in te stemmen met het voorstel dat door sociale partners in de achterliggende periode is ontwikkeld met betrekking tot implementatie van de 48-urige werkweek in Nederland. Hierover bestaat bij zowel werknemers als werkgevers veel onduidelijkheid. Werkgevers wijzen erop dat deze onduidelijkheid kan worden weggenomen wanneer de bonden nu ook bereid zijn het voorstel, dat inmiddels kant en klaar is, gezamenlijk met de werkgevers aan Minister Eurlings aan te bieden. Deze heeft sociale partners al eerder gevraagd om een gezamenlijk voorstel. TLN, KNV en VVT zijn van mening dat de sector door de opstelling van de vakbonden onnodig lang in onzekerheid wordt gelaten en dat invoering van de 48-urige werkweek in Nederland zonder noemenswaardige consequenties voor de inkomens van chauffeurs, mogelijk is wanneer de vakbonden hieraan meewerken. Ze spreken zelfs van een gijzeling van de sector door de vakbonden met als enige doel stemming onder chauffeurs te creëren. De vakbonden willen tot nu toe alleen instemmen wanneer daar een loonstijging tegenover staat.
Partijen hebben afgesproken zich te gaan beraden op de ontstane situatie.