Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 22 januari 2010

NEA ziet oplopende kosten in de binnenvaart

Na een forse daling van de transportkosten voor vervoer per binnenschip in 2009, wordt verwacht dat in 2010 de kosten weer zullen toenemen. De effecten van de economische crisis waren ook merkbaar in de kostenontwikkeling in de binnenvaart in 2009. Met name de brandstofkosten zijn sterk gedaald door de veel lagere olieprijs op de wereldmarkt. Een ander effect van de economische crisis is de daling van de verzekerde waarde van schepen. Dit komt door overcapaciteit en lagere rendementen. Een verwachte stijging van de gasolieprijs is de voornaamste oorzaak van een verwachte toename van de exploitatiekosten in 2010.

Opgemerkt wordt dat in de berekeningen geen rekening is gehouden met mutatie in de vervoersprestatie per jaar. Het aantal reizen wordt door de jaren heen constant gehouden. In 2009 was er in vele deelmarkten sprake van een afname in het ladingaanbod ten opzichte van 2008. Daardoor zullen er minder reizen zijn gemaakt dan in 2008. De vaste jaarlijkse kosten moesten dus worden verdeeld over minder reizen.

2009 ten opzichte van 2008:
Onder de aanname dat het aantal reizen constant is, varieert de totale kostendaling per type schip tussen -4,8% en -15,3% in 2009 ten opzichte van 2008. De grootste daling van de totale exploitatiekosten was te zien bij grote schepen die relatief veel vaaruren maken en dus een hoger aandeel brandstofkosten kennen in de exploitatie. Kleinere schepen die opereren in dagvaart hebben in 2009 de kleinste daling gezien in de exploitatiekosten. Kosten voor reparatie, onderhoud en verzekeringskosten namen toe met 3,5%. De arbeidskosten namen toe met 1%. De kapitaalkosten zijn gedaald met 3,3%. Bij jonge schepen is deze kostendaling groter dan bij schepen van een gemiddeld bouwjaar. De gemiddelde verzekerde waarde van jonge schepen is in 2009 gedaald met 10% ten opzichte van 2008.

2010 ten opzichte van 2009:
Over het algemeen wordt in 2010 een stijging verwacht in de exploitatiekosten tussen 1,7% en 6,6%. De verklaring voor de oplopende kosten is de toename van de gasolieprijs die wordt verwacht. Vooral schepen die veel vaaruren maken, zullen hogere exploitatiekosten hebben in 2010. Voor 2010 wordt een gemiddelde adviesprijs verwacht van 54,55 euro per 100 liter gasolie. Wanneer echter de brandstofkosten buiten beschouwing worden gelaten dan zal naar verwachting de kostenontwikkeling in 2010 variëren tussen -0,9% en +0,7% in vergelijking met 2009. In 2010 moeten ondernemers rekening houden met een verdere daling van de verzekerde waarde van schepen. Verwacht wordt dat de jonge schepen nog eens 10% zullen verliezen op de verzekerde waarde van het schip.

In samenwerking met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart is het volledige rapport beschikbaar gekomen. Het CBRB zal dit voor de leden ter beschikking stellen. De rapporten kunnen ook bij NEA worden besteld via internet www.nea.nl of per telefoon: 079 322 2306. Er is een algemeen rapport waarbij er doorrekeningen zijn gemaakt voor diverse segmenten (motorvrachtvaart, duwvaart, tankvaart, containervaart, koppelverbanden). Daarnaast is er een zeer gedetailleerd rapport te verkrijgen over het vervoer van zand en grind.

© CBRB Rotterdam, 22 januari 2010

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht