Gemeente Tilburg
Nummer
2010023BW
Datum
20 januari 2010
College tevreden over cultuurmakelaar
Focus cultuurmakelaar komende twee jaar op Tilburg Textiles en Culturele
Hoofdstad 2018
Het college kijkt tevreden terug op twee jaar cultuurmakelaarschap van Bert Matthijssen.
Dat is de algemene conclusie die kan worden getrokken uit het evaluatierapport over de
cultuurmakelaar dat deze week is vastgesteld door het college. Het rapport kijkt echter niet
alleen terug, maar ook vooruit. Matthijssen krijgt een nieuwe opdracht. De komende twee
jaar levert de cultuurmakelaar een bijdrage aan de totstandkoming van Tilburg Textiles.
Met Tilburg Textiles onderstrepen Tilburg en de andere BrabantStadsteden de ambitie om
in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden.
Tevredenheid
"De cultuurmakelaar is er in geslaagd in korte tijd de relaties met culturele partijen in de
stad op te bouwen en te versterken," aldus wethouder Ton Horn (cultuur). "Ook is de
zichtbaarheid van de cultuurmakelaar in de stad duidelijk toegenomen. Niet alleen door
zichzelf te profileren met nieuwsbrieven en een eigen website, maar ook door
kunstactiviteiten van anderen te ondersteunen of mee te organiseren. Grublit, het
vierdaagse festival van het absurde is hier een goed voorbeeld. Een groot aantal Tilburgse
podia en kunstenaars van binnen en buiten Tilburg werkten mee."
Verdere voorbeelden van samenwerkingsprojecten zijn 't Huis van Kant, de serie
tentoonstellingen Whatnights en de debattenreeks De Rode Kamer. Kritiek is er echter ook.
Zo is Urban Spaces, de driedaagse conferentie over de toekomst BrabantStad, er niet in
geslaagd voldoende bezoekers te trekken. Met de ambitie om Culturele Hoofdstad te
worden in het achterhoofd, had de conferentie veel breder weggezet kunnen worden.
Ontevredenheid is er ook over het feit dat Matthijssen, behalve de subsidie van de
gemeente en de provincie, geen externe financiering heeft weten te vinden voor de
cultuurmanifestatie. Dit was een uitdrukkelijke opdracht van de gemeente. Wel heeft het
festival veel gratis (landelijke) publiciteit gekregen.
Nieuwe koers
Ondanks de tevredenheid kiest de gemeente de komende 2 jaar voor een andere opdracht
voor de cultuurmakelaar. Dat heeft alles te maken met de ambitie die Tilburg en de andere
BrabantStadsteden Helmond, Den Bosch, Breda en Eindhoven hebben om in 2018 Culturele
Hoofdstad van Europa te worden. In aanloop naar 2018 organiseert elke stad een
themajaar. Tilburg bijt in 2011 de spits af met Tilburg Textiles. Het college heeft daarom
besloten het takenpakket van de cultuurmakelaar geheel te richten op deze ambitie en op
het realiseren van Tilburg Textiles. Als gevolg hiervan keert de cultuurmakelaar ook terug
als ambtenaar binnen de gemeente Tilburg, zodat onduidelijkheid over zijn positie in het
culturele veld wordt weggenomen. Hiermee sluit Tilburg overigens aan bij de invulling en
positie die de andere steden geven aan het cultuurmakelaarschap. Begin april 2010
presenteert Bert Matthijssen zijn plannen voor Tilburg Textiles.
Het in dit persbericht genoemde besluit heeft het college deze week genomen en het wordt ter
informatie naar de raad gestuurd.