Socialistische Partij
SP Amsterdam: College doof voor kritiek Noord-Zuidlijn
22-01-2010 * Burgemeester Cohen en zijn wethouders blijven doof voor
kritiek op de Noord-Zuidlijn. Tot die conclusie komt
SP-fractievoorzitter Remine Alberts na de behandeling van het
kritische rapport van de enquetecommissie Noord-Zuidlijn in de
gemeenteraad. Alberts: "De gemeente moddert gewoon door met dit
stuurloze project en graait telkens weer in de gemeentekas. Nog eens
kritisch kijken naar de noodzaak tot boren onder de binnenstad is
kennelijk niet besteed aan het dove stadsbestuur. Ze laten nog liever
de binnenstad verzakken dan dat ze politiek bakzeil halen."
Remine Alberts
Als enige partij verlangde de SP een reactie van het college die recht
doet aan de bevindingen van de enquêtecommissie. Alberts: "De
commissie vraagt om een goed debat voordat met boren begonnen wordt,
ze concludeert dat het besluit onzorgvuldig genomen is en dat het
project de hele tijd al stuurloos is. Burgemeester en wethouders
zeggen deze conclusies te respecteren, maar uit alles blijkt dat ze
dit niet doen. Zo gaat het boren vermoedelijk in maart van start, komt
er geen nieuwe kosten- en batenanalyse en blijft het projectmanagement
en de gebrekkige politieke aansturing gewoon gehandhaafd. Hiermee
negeert het college duidelijk de kritiek en moddert gewoon door."
De SP had ook forse kritiek op de partijen die weigerden zelf eens
goed in de spiegel te kijken. Alberts: "Kennelijk is het voor zowel
politieke partijen als het college moeilijk om foute inschattingen en
beslissingen te erkennen. Zo wilde geen enkele andere partij een
inhoudelijke discussie over de voortgang van het project hebben. En
ons verzoek om een reactie die recht doet aan de bevindingen van de
enquêtecommissie werd door het college geïnterpreteerd als een 'motie
van wantrouwen'. Kennelijk omdat het niet zelf in staat is om kritisch
te kijken. Nou, dan mogen ze van mij inderdaad opstappen, want met
deze voortgang heb ik er geen vertrouwen meer in."
De SP blijft zich inzetten voor een goede en betaalbare
noord-zuidverbinding zonder te boren onder de binnenstad. Door
bovengronds door de binnenstad te rijden met ongelijkvloerse
kruisingen kan een reiziger even snel reizen voor veel minder risico.
Daarnaast kan de bouwput al over drie jaar dicht en bespaart Amsterdam
een miljard euro.