Consument heeft vertrouwen in de caravan
22 januari 2010
De Nederlandse kampeerliefhebber heeft weer vertrouwen in de caravan.
Dat blijkt uit de bezoekerscijfers van de Caravana in Leeuwarden. De
eerste dagen heeft het bezoekersaantal van deze kampeerbeurs al een
stijging van 30procent kunnen noteren ten opzichte van 2009.
"De parkeerterreinen zijn inmiddels vol, ook op het reserve/overloop
terrein is geen plekje meer te krijgen en de organisatie zet nu
weilanden in om vanavond de toeloop naar Friesland te kunnen
herbergen" meldt Hans Louwers van BOVAG vrijdagmiddag ter plaatse. "
Caravana wordt steeds meer een nationale beurs dan een regionaal
evenement. Er zijn dit jaar opvallend meer bezoekers uit
Noord-Holland, Overijssel en Gelderland."
De caravanbranche krijgt hierdoor weer vertrouwen voor 2010 na een
moeilijk 2009. De nieuwverkopen van caravans bleven vorig jaar
namelijk zo'n 20 procent achter en kwam uiteindelijk uit op zo'n
10.000 nieuwe eenheden.
De gebruikte markt deed het een stuk beter. Het segment jonge
gebruikte caravans groeide zelfs met 11 procent en van de gebruikte
kampeerauto's werden er maar liefst 27 procent meer verkocht.
Louwers: "Kamperen blijkt weer populair, in Nederland hebben we
inmiddels bijna een half miljoen caravans en er is nu een trend
waarneembaar dat de Nederlandse consument liever investeert in iets
duurzaams zoals een caravan, in plaats van geld uit te geven aan verre
(vlieg)reizen. En dat klinkt ook wel weer heel logisch."
BOVAG