Consumentenbond
22 januari 2010
Belangrijke stappen in strijd tegen sms-terreur
Er komen strengere regels voor aanbieders van betaalde sms-diensten.
Staatssecretaris Heemskerk zet met zijn aangekondigde maatregelen een
belangrijke stap in de aanpak van sms-terreur. De Consumentenbond
voert al sinds 2003 actie tegen sms-leed. De bond roept de
staatssecretaris op streng te controleren of de code ook echt op 1
maart 2010 wordt ingevoerd en nageleefd.
Belangrijkste punt dat Heemskerk niet regelt in zijn plannen is het
wettelijk verplicht actief terugbetalen van schade aan alle gedupeerde
consumenten als er sprake blijkt te zijn van misleiding en/of
onterecht incasseren.
'Het is goed dat de staatssecretaris nu belangrijke stappen zet in de
aanpak van betaalde sms-diensten. Maar, gezien de ervaringen uit het
verleden hebben we heel weinig vertrouwen in een aangescherpte
gedragscode. De branche heeft zich daar in het verleden ook niet al te
veel van aangetrokken. Mocht eind 2010 blijken dat de gedragscode niet
werkt, dan moet er onmiddellijk wetgeving komen. Consumenten moeten
beschermd worden tegen malafide sms-aanbieders', aldus Bart Combée,
directeur Consumentenbond.
De staatssecretaris heeft toegezegd duidelijke voorwaarden te gaan
opstellen waaronder telefoonbedrijven geld mogen incasseren bij
consumenten voor bijvoorbeeld sms-aanbieders. De Consumentenbond heeft
hierover op dit moment een kort geding lopen. Om nog meer leed te
voorkomen pleit de Consumentenbond ervoor dat telefoonabonnementen in
de toekomst standaard verkocht worden waarbij de mogelijkheid voor
het ontvangen van sms-diensten is gedeactiveerd. Consumenten die wel
gebruik willen maken ringtone-abonnementen of sms-prijsvragen moeten
dan bewust kiezen deze optie te activeren.
Telefoonbedrijf aanspreekpunt
Heemskerk geeft in de aangekondigde maatregelen voor een groot deel
gehoor aan de kritiekpunten van de Consumentenbond:
* Er mogen geen sms-abonnementen worden gekoppeld aan reclames voor
quizjes of prijsvragen en
* sms-aanbieders die zich niet aan de regels houden worden
geblokkeerd en op een zwarte lijst geplaatst en
* bij klachten wordt het betwiste bedrag teruggestort, pas daarna
wordt bekeken of de klacht terecht is.
De bond vindt het van groot belang dat wettelijk wordt vastgelegd dat
telefoonaanbieders het enige aanspreekpunt zijn voor consumenten met
klachten over sms-diensten. Telefoonbedrijven zijn de partij die het
geld incasseren en zijn daarom ook de aangewezen partij om de klachten
af te wikkelen.