Nieuw-Vlaamse Alliantie
Huisonderwijs in de lift, maar kwaliteit vaak bedenkelijk
(22/01/10)
Huisonderwijs wordt met de jaren populairder vooral in Antwerpen is de
stijging opmerkelijk -, maar de meerderheid van de controles op
secundair huisonderwijs (19 van de 37) levert een onvoldoende op. Dat
blijkt uit antwoorden van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet op
vragen van Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA). De kans dat
leerlingen in huisonderwijs leerachterstand oplopen of geen diploma
behalen, blijkt vrij groot. Slechts 38% van de leerlingen die
huisonderwijs volgen, neemt deel aan de Examencommissie van de Vlaamse
Gemeenschap secundair onderwijs. Meer dan 60 % doet die moeite niet.
Bovendien leidt het merendeel van de controles tot een onvoldoende.
Een betere kwaliteitsbewaking is dan ook van groot belang willen we
deze leerlingen evenveel kansen geven op de arbeidsmarkt, zegt Homans.
Sinds 2006 steeg het aantal leerlingen dat thuis de lessen
basisonderwijs volgt met 17 % (van 248 in 2006 naar 289 in 2009). In
het secundair onderwijs is de stijging nog opmerkelijker, namelijk 37
% (420 leerlingen in 2006, 576 in 2009). Vooral in de provincie
Antwerpen zit het huisonderwijs in de lift, deze provincie is goed
voor een 40 % van de leerlingen die huisonderwijs krijgen.
Schoolmoeheid is nog steeds één van de meest gegeven motiveringen voor
het overschakelen naar huisonderwijs, gevolg door negatieve ervaringen
met de school, aangepaste verzorging/begeleiding en eigen
school/opvoedingssysteem. Opmerkelijk is dat slechts 38 % van de
leerlingen secundair onderwijs aan de Examencommissie deelneemt.
Daarvan slaagt gemiddeld zon 70 à 80 %. De overige leerlingen (meer
dan 60 %) voldoen wel aan de leerplicht, maar zetten geen enkele stap
om ook een diploma te halen. Wat onvermijdelijk een hypotheek legt op
hun professionele toekomst, zegt Homans. In het schooljaar 2008-2009
haalde slechts 22 leerlingen een diploma secundair onderwijs. Gezien
de hoge concentratie van zeventienjarigen en ouder in het
huisonderwijs, geen al te goed resultaat.
In zijn beleidsnota 2009-2014 stelt minister Smet het huisonderwijs om
aan de leerplicht te voldoen niet in vraag. Wel stelt hij dat er in
het belang van de jongere moet gewaakt worden over het
kwaliteitsniveau van het huisonderwijs. Als je deze cijfers goed
bekijkt, is dit ook echt een belangrijk aandachtspunt, zegt Homans.
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat het huisonderwijs een
soort excuus wordt om je opleiding voor de leeftijd van achttien te
kunnen stopzetten. In het belang van deze jongeren, is het belangrijk
dat we de evoluties in het huisonderwijs blijven opvolgen om op tijd
en stond te kunnen ingrijpen. Zo werden we begin september in
Antwerpen geconfronteerd met heel wat allochtone meisjes uit het
secundair onderwijs die omwille van het verbod op religieuze symbolen
huisonderwijs gingen volgen. Indien dit huisonderwijs niet aan de
voorwaarden en aan de kwaliteitseisen voldoet, is dit nefast voor hun
professionele toekomst.
Auteur:
Liesbeth Homans
Vlaams parlementslid N-VA
Meer informatie:
Contactpersoon: Valerie Van Peel, Fractiewoordvoerder N-VA
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: valerie.vanpeel@n-va.be
Url: www.n-va.be