22-1-2010
Winkelpersoneel, bouwvakkers en postbodes in de kou
De circa 200 klachten die vorige week bij de FNV binnenkwamen tijdens
een speciale meldweek over werken in de kou, laten precies zien wat de
probleemsectoren zijn. De klachten kwamen voornamelijk van
winkelpersoneel, bouwvakkers, postbodes en werknemers in de metaal.
De meldweek werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Vorig
jaar riep alleen FNV Bondgenoten werknemers op tot het melden van
misstanden rondom werken in de kou. Ook toen kwamen veel klachten uit
de detailhandel en de metaal. Dat dit jaar ook andere FNV-bonden als
FNV Bouw, ABAVAKABO FNV en FNV KIEM meededen, verklaart de meldingen
uit andere sectoren.
Winkeldeuren
De meldingen uit de detailhandel verhalen vaak van winkeldeuren die
open moeten blijven staan en slecht werkende warmtesluizen. Dat ook
dit jaar veel meldingen uit de detailhandel komen, is voor FNV
Bondgenoten reden om serieus de mogelijkheden na te gaan voor
duidelijke afspraken met werkgevers in deze sector over temperatuur op
de werkvloer.
Postbodes
Ook de reacties van postbodes en postbezorgers lijken voornamelijk
veroorzaakt te worden door het ontbreken van duidelijke algemene
afspraken over werken in koud weer. Van oudsher laat TNT dit over aan
het oordeel van het lokale management, die dat oordeel onder meer laat
afhangen van de autoriteiten, zoals KNMI en de overheid. Zijn
medewerkers het niet eens met het oordeel van hun manager dat
bezorging verantwoord is, dan kunnen ze zonder de gebruikelijke toets
'of het dienstbelang het toelaat' verlof opnemen.
Omdat er momenteel veel wantrouwen richting management heerst binnen
TNT en er dus duidelijke afspraken ontbreken, gaat ABVAKABO FNV kijken
of hierover duidelijkere regelingen getroffen kunnen worden met de
werkgever.
Bouwvakkers
De resultaten van de meldweek bevestigen het beeld van de telefonische
helpdesk van FNV Bouw. Langs beide kanalen kwamen vragen en klachten
binnen. Bouwvakkers moesten toch buiten aan het werk, ondanks kou en
gladheid. Of de werkgever wilde dat ze vrije dagen opnamen. Beide
zaken zijn in strijd met de regels voor 'vorstverlet' in de
bouwnijverheid. Uitleg en zo nodig ingrijpen blijft dus nodig. Daarom
gaan ook nu 'infopromoteams' van FNV Bouw de bouwplaatsen langs om de
regels van het vorstverlet uit te leggen.
Bureau Weerverletbestrijding
Verder kunnen bouwvakkers met vragen en problemen terecht bij Bureau
Weerverletbestrijding, dat de werkgever ter plekke de regels komt
uitleggen. Daarbij kan de moeilijke economische situatie niet als
excuus gelden. Zeker niet bij de opvallende klachten over
levensgevaarlijke situaties op gladde steigers. FNV Bouw roept
werknemers dan ook op klachten en problemen te blijven melden bij de
helpdesk: 0900 FNV Bouw (0900 368 26 89, lokaal tarief). Want al heeft
de dooi ingezet, de vorst is nog niet uit de grond.
FNV