FNV

22-1-2010

Winkelpersoneel, bouwvakkers en postbodes in de kou

De circa 200 klachten die vorige week bij de FNV binnenkwamen tijdens een speciale meldweek over werken in de kou, laten precies zien wat de probleemsectoren zijn. De klachten kwamen voornamelijk van winkelpersoneel, bouwvakkers, postbodes en werknemers in de metaal.

De meldweek werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Vorig jaar riep alleen FNV Bondgenoten werknemers op tot het melden van misstanden rondom werken in de kou. Ook toen kwamen veel klachten uit de detailhandel en de metaal. Dat dit jaar ook andere FNV-bonden als FNV Bouw, ABAVAKABO FNV en FNV KIEM meededen, verklaart de meldingen uit andere sectoren.

Winkeldeuren De meldingen uit de detailhandel verhalen vaak van winkeldeuren die open moeten blijven staan en slecht werkende warmtesluizen. Dat ook dit jaar veel meldingen uit de detailhandel komen, is voor FNV Bondgenoten reden om serieus de mogelijkheden na te gaan voor duidelijke afspraken met werkgevers in deze sector over temperatuur op de werkvloer.

Postbodes Ook de reacties van postbodes en postbezorgers lijken voornamelijk veroorzaakt te worden door het ontbreken van duidelijke algemene afspraken over werken in koud weer. Van oudsher laat TNT dit over aan het oordeel van het lokale management, die dat oordeel onder meer laat afhangen van de autoriteiten, zoals KNMI en de overheid. Zijn medewerkers het niet eens met het oordeel van hun manager dat bezorging verantwoord is, dan kunnen ze zonder de gebruikelijke toets 'of het dienstbelang het toelaat' verlof opnemen.

Omdat er momenteel veel wantrouwen richting management heerst binnen TNT en er dus duidelijke afspraken ontbreken, gaat ABVAKABO FNV kijken of hierover duidelijkere regelingen getroffen kunnen worden met de werkgever.

Bouwvakkers De resultaten van de meldweek bevestigen het beeld van de telefonische helpdesk van FNV Bouw. Langs beide kanalen kwamen vragen en klachten binnen. Bouwvakkers moesten toch buiten aan het werk, ondanks kou en gladheid. Of de werkgever wilde dat ze vrije dagen opnamen. Beide zaken zijn in strijd met de regels voor 'vorstverlet' in de bouwnijverheid. Uitleg en zo nodig ingrijpen blijft dus nodig. Daarom gaan ook nu 'infopromoteams' van FNV Bouw de bouwplaatsen langs om de regels van het vorstverlet uit te leggen.

Bureau Weerverletbestrijding Verder kunnen bouwvakkers met vragen en problemen terecht bij Bureau Weerverletbestrijding, dat de werkgever ter plekke de regels komt uitleggen. Daarbij kan de moeilijke economische situatie niet als excuus gelden. Zeker niet bij de opvallende klachten over levensgevaarlijke situaties op gladde steigers. FNV Bouw roept werknemers dan ook op klachten en problemen te blijven melden bij de helpdesk: 0900 FNV Bouw (0900 368 26 89, lokaal tarief). Want al heeft de dooi ingezet, de vorst is nog niet uit de grond.