Gemeente Hoorn

Hoorn maakt zich sterk voor social return

De gemeente Hoorn wil bij alle Europese aanbestedingsprocedures social return toepassen, en zo mogelijk ook bij andere aanbestedingen. Dit betekent dat de gemeente Hoorn haar leveranciers vraagt een bijdrage te leveren aan het aanbieden van werk aan werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De gemeente Hoorn wil bij alle Europese aanbestedingsprocedures social return toepassen, en zo mogelijk ook bij andere aanbestedingen. Dit betekent dat de gemeente Hoorn haar leveranciers vraagt een bijdrage te leveren aan het aanbieden van werk aan werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De afgelopen twee jaar heeft Hoorn social return als pilot ingezet. Zo zijn de aanbieders van hulp in het huishouden in de gemeente Hoorn verplicht om voor maximaal 2% van het totaal aantal uren uitkeringsgerechtigden in te zetten. En bij de kinderopvang voor de afdeling Werk en Bijstand zijn inburgeraars ingezet.

Het college van B en W ziet vanwege de huidige recessie nog meer kansen om social return in te zetten en wil dit dan ook bij alle Europese aanbestedingen gaan toepassen. Waar mogelijk zal dit ook een rol gaan spelen bij andere aanbestedingen. Afhankelijk van de uitkomsten van marktonderzoek zal blijken of, en zo ja, in hoeverre social return als eis kan worden opgenomen, of dat het als wens in het bestek komt. Voor de sectoren bouw, infrastructuur en onderhoud, groenvoorziening, zorg, schoonmaak en catering is social return in ieder geval verplicht gesteld.

Ons doel is om met name jongeren, maar ook andere inwoners die anders minder gemakkelijk aan werk komen kansen te bieden, legt wethouder Jan de Boer uit. Wij maken ons als gemeente zelf ook sterk voor leerwerkplekken. Het is belangrijk om het aantal mensen met een bijstandsuitkering te beperken en meer mensen aan het werk te hebben. Voor de gemeentekas, maar vooral ook voor de mensen zelf. Zij krijgen zo een nieuwe kans om aan hun toekomst te bouwen. Laatste wijziging van deze pagina: 22 januari 2010