Gemeente Tilburg
Persbericht
22 januari 2010
College tevreden over cultuurmakelaar
Focus cultuurmakelaar komende twee jaar op Tilburg Textiles en
Culturele Hoofdstad 2018
Het college kijkt tevreden terug op twee jaar cultuurmakelaarschap van
Bert Matthijssen. Dat is de algemene conclusie die kan worden
getrokken uit het evaluatierapport over de cultuurmakelaar dat deze
week is vastgesteld door het college. Het rapport kijkt echter niet
alleen terug, maar ook vooruit. Matthijssen krijgt een nieuwe
opdracht. De komende twee jaar levert de cultuurmakelaar een bijdrage
aan de totstandkoming van Tilburg Textiles. Met Tilburg Textiles
onderstrepen Tilburg en de andere BrabantStadsteden de ambitie om in
2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden.
Tevredenheid
"De cultuurmakelaar is er in geslaagd in korte tijd de relaties met
culturele partijen in de stad op te bouwen en te versterken," aldus
wethouder Ton Horn (cultuur). "Ook is de zichtbaarheid van de
cultuurmakelaar in de stad duidelijk toegenomen. Niet alleen door
zichzelf te profileren met nieuwsbrieven en een eigen website, maar
ook door kunstactiviteiten van anderen te ondersteunen of mee te
organiseren. Grublit, het vierdaagse festival van het absurde is hier
een goed voorbeeld. Een groot aantal Tilburgse podia en kunstenaars
van binnen en buiten Tilburg werkten mee."
Verdere voorbeelden van samenwerkingsprojecten zijn 't Huis van Kant,
de serie tentoonstellingen Whatnights en de debattenreeks De Rode
Kamer. Kritiek is er echter ook. Zo is Urban Spaces, de driedaagse
conferentie over de toekomst BrabantStad, er niet in geslaagd
voldoende bezoekers te trekken. Met de ambitie om Culturele Hoofdstad
te worden in het achterhoofd, had de conferentie veel breder weggezet
kunnen worden. Ontevredenheid is er ook over het feit dat Matthijssen,
behalve de subsidie van de gemeente en de provincie, geen externe
financiering heeft weten te vinden voor de cultuurmanifestatie. Dit
was een uitdrukkelijke opdracht van de gemeente. Wel heeft het
festival veel gratis (landelijke) publiciteit gekregen.
Nieuwe koers
Ondanks de tevredenheid kiest de gemeente de komende 2 jaar voor een
andere opdracht voor de cultuurmakelaar. Dat heeft alles te maken met
de ambitie die Tilburg en de andere BrabantStadsteden Helmond, Den
Bosch, Breda en Eindhoven hebben om in 2018 Culturele Hoofdstad van
Europa te worden. In aanloop naar 2018 organiseert elke stad een
themajaar. Tilburg bijt in 2011 de spits af met Tilburg Textiles. Het
college heeft daarom besloten het takenpakket van de cultuurmakelaar
geheel te richten op deze ambitie en op het realiseren van Tilburg
Textiles. Als gevolg hiervan keert de cultuurmakelaar ook terug als
ambtenaar binnen de gemeente Tilburg, zodat onduidelijkheid over zijn
positie in het culturele veld wordt weggenomen. Hiermee sluit Tilburg
overigens aan bij de invulling en positie die de andere steden geven
aan het cultuurmakelaarschap. Begin april 2010 presenteert Bert
Matthijssen zijn plannen voor Tilburg Textiles.
---