Nederlands Jeugdinstituut
Themabericht: Babyopvang kan beter
Het wordt tijd dat ouders kunnen kiezen om de eerste zes maanden zelf
voor hun baby te zorgen. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van de
opvang van jonge baby's in kinderdagverblijven beter. De pedagogische
kwaliteit van de kinderopvang daalt de laatste jaren gestaag, zo
blijkt uit onderzoek. Voor verbetering kan gebruik worden gemaakt van
nieuwe inzichten uit de wetenschappelijke literatuur.
Pedagogische kwaliteit essentieel
Om zich goed te kunnen ontwikkelen hebben baby's niet alleen adequate
verzorging en een hygiënische omgeving nodig, maar ook iemand die
tijdig op ze reageert en aanvoelt wat ze nodig hebben. Volwassenen
stimuleren de hersenontwikkeling, zintuigen en motoriek door met de
baby te spelen, te praten en ervaringen aan te reiken. Ook is een
vertrouwde volwassene onmisbaar om stress tegen te gaan. Baby's
ervaren stress bij honger, pijn of angst, maar zijn zelf niet in staat
om daar iets aan te doen. Vooral bij baby's tot zes maanden is het
heel belangrijk om adequaat op stress te reageren, omdat in die
periode de hersenstructuren die stress reguleren worden gevormd.
Lees meer in het bijgevoegde themabericht pdf (pdf, uitleg)
Zie het origineel