Actiz

22 januari 2010

Realiteitscampagne ouderen- en thuiszorg dicht kloof tussen beeld en werkelijkheid

Nederland maakt zich zorgen over haar ouderen- en thuiszorg. De zorg voor ouderen verschraalt en veel mensen vrezen dat de zorg de komende jaren nog verder achteruit gaat. Tegelijkertijd zegt recent onderzoek dat de zorg nog efficiënter en goedkoper kan en maakt de overheid zich op om ingrijpend te bezuinigen.
Uit de praktijk blijkt dat er een grote kloof is tussen beeld en werkelijkheid, tussen landelijk beleid en de lokale werkvloer. Hoog tijd om te laten zien wat er achter de voordeur van de ouderen- en thuiszorg gebeurt. Organisaties en zorgverleners staan immers dagelijks voor keuzes tussen gewenste tijd voor de cliënt en beschikbare tijd. In de realiteitscampagne `Mijn tijd voor de zorg' laten zorgverleners Winni, Gerda, Lucia en Cindy zien waar zij in hun werk mee te maken hebben. Hun ervaringen zijn vanaf vandaag te volgen op www.mijntijdvoordezorg.nl

Winni, Gerda, Lucia en Cindy werken bij vier verschillende zorgorganisaties en houden op de website een dagboek bij. Daarin vertellen ze over de veelzijdigheid van hun werk en de keuzes die zij binnen hun tijd voor de zorg moeten maken. Ze doen dit ieder vanuit hun eigen functie en werkplek. Eén is activiteitenbegeleider, de ander is verzorgende en twee zijn locatie/wijkmanager. Binnenkort maken een thuiszorgmedewerker en een wijkverpleegkundige het `dagboekteam' compleet. Ze vertellen over de effecten van regelgeving in de praktijk zoals minutenregistratie, zorgzwaartebekostiging, de gevolgen van een reorganisatie en de rol van familie van cliënten. Allemaal zullen ze ingaan op wat hun werk zo de moeite waard maakt, maar ook op de moeilijke kanten in hun werk.

Waarom Mijn tijd voor de zorg?
Uit onderzoek voor deze campagne blijkt dat het Nederlandse publiek een negatief beeld heeft van ouderen- en thuiszorg. De laatste drie jaar is dat beeld verslechterd en Nederland denkt dat de zorg er over 15 jaar nóg slechter voorstaat. Het beeld van de ouderen- en thuiszorg is er een van soberheid en verschraling waarin medewerkers steeds minder tijd en aandacht hebben voor cliënten. De ouderen- en thuiszorg staat aan de vooravond van nieuwe overheidsbezuinigingen en keuzes om goed om te gaan met de vergrijzing en een krappere arbeidsmarkt. Daarom willen zorgaanbieders met deze campagne een realistisch beeld neerzetten van de ouderen- en thuiszorg en aandacht vragen voor het belangrijke werk dat in deze sector wordt verricht. Zo'n 450.000 mensen, van zorgverlener tot bestuurder, zetten zich iedere dag in om aan meer dan 800.000 cliënten ouderen- en thuiszorg te verlenen. Via onder andere Kiesbeter.nl is de kwaliteit van de zorg te zien en hoe deze door cliënten wordt ervaren. Zorgaanbieders laten op die manier zien hoe de AWBZ-gelden gebruikt worden. Om te zorgen dat de kwaliteit van de ouderen- en thuiszorg de komende jaren goed blijft en aan de wensen en verwachtingen van de cliënt voldoet, is een goede discussie noodzakelijk. Niet op basis van aannames of incidenten, maar op basis van de realiteit, vanuit het hart van de zorg, waarin het draait om de medewerker en de cliënt.

De campagne
Voorafgaand aan de campagne zijn medewerkers uit het hele land met elkaar in gesprek gegaan over hun tijd voor de zorg. `Mijn tijd voor de zorg' wil de ramen en deuren van de ouderen- en thuiszorg openzetten. Behalve de website zal de campagne daarom ook aanhaken bij de Open dag van de zorg op 20 maart. Ook op andere momenten zal de campagne van zich laten horen. Kijk op www.mijntijdvoordezorg.nl voor een realistisch beeld van de zorg!