Actiz
22 januari 2010
Realiteitscampagne ouderen- en thuiszorg dicht kloof tussen beeld en
werkelijkheid
Nederland maakt zich zorgen over haar ouderen- en thuiszorg. De zorg
voor ouderen verschraalt en veel mensen vrezen dat de zorg de komende
jaren nog verder achteruit gaat. Tegelijkertijd zegt recent onderzoek
dat de zorg nog efficiënter en goedkoper kan en maakt de overheid zich
op om ingrijpend te bezuinigen.
Uit de praktijk blijkt dat er een grote kloof is tussen beeld en
werkelijkheid, tussen landelijk beleid en de lokale werkvloer. Hoog
tijd om te laten zien wat er achter de voordeur van de ouderen- en
thuiszorg gebeurt. Organisaties en zorgverleners staan immers
dagelijks voor keuzes tussen gewenste tijd voor de cliënt en
beschikbare tijd. In de realiteitscampagne `Mijn tijd voor de zorg'
laten zorgverleners Winni, Gerda, Lucia en Cindy zien waar zij in hun
werk mee te maken hebben. Hun ervaringen zijn vanaf vandaag te volgen
op www.mijntijdvoordezorg.nl
Winni, Gerda, Lucia en Cindy werken bij vier verschillende
zorgorganisaties en houden op de website een dagboek bij. Daarin
vertellen ze over de veelzijdigheid van hun werk en de keuzes die zij
binnen hun tijd voor de zorg moeten maken. Ze doen dit ieder vanuit
hun eigen functie en werkplek. Eén is activiteitenbegeleider, de ander
is verzorgende en twee zijn locatie/wijkmanager. Binnenkort maken een
thuiszorgmedewerker en een wijkverpleegkundige het `dagboekteam'
compleet. Ze vertellen over de effecten van regelgeving in de praktijk
zoals minutenregistratie, zorgzwaartebekostiging, de gevolgen van een
reorganisatie en de rol van familie van cliënten. Allemaal zullen ze
ingaan op wat hun werk zo de moeite waard maakt, maar ook op de
moeilijke kanten in hun werk.
Waarom Mijn tijd voor de zorg?
Uit onderzoek voor deze campagne blijkt dat het Nederlandse publiek
een negatief beeld heeft van ouderen- en thuiszorg. De laatste drie
jaar is dat beeld verslechterd en Nederland denkt dat de zorg er over
15 jaar nóg slechter voorstaat. Het beeld van de ouderen- en thuiszorg
is er een van soberheid en verschraling waarin medewerkers steeds
minder tijd en aandacht hebben voor cliënten. De ouderen- en thuiszorg
staat aan de vooravond van nieuwe overheidsbezuinigingen en keuzes om
goed om te gaan met de vergrijzing en een krappere arbeidsmarkt.
Daarom willen zorgaanbieders met deze campagne een realistisch beeld
neerzetten van de ouderen- en thuiszorg en aandacht vragen voor het
belangrijke werk dat in deze sector wordt verricht. Zo'n 450.000
mensen, van zorgverlener tot bestuurder, zetten zich iedere dag in om
aan meer dan 800.000 cliënten ouderen- en thuiszorg te verlenen. Via
onder andere Kiesbeter.nl is de kwaliteit van de zorg te zien en hoe
deze door cliënten wordt ervaren. Zorgaanbieders laten op die manier
zien hoe de AWBZ-gelden gebruikt worden. Om te zorgen dat de kwaliteit
van de ouderen- en thuiszorg de komende jaren goed blijft en aan de
wensen en verwachtingen van de cliënt voldoet, is een goede discussie
noodzakelijk. Niet op basis van aannames of incidenten, maar op basis
van de realiteit, vanuit het hart van de zorg, waarin het draait om de
medewerker en de cliënt.
De campagne
Voorafgaand aan de campagne zijn medewerkers uit het hele land met
elkaar in gesprek gegaan over hun tijd voor de zorg. `Mijn tijd voor
de zorg' wil de ramen en deuren van de ouderen- en thuiszorg
openzetten. Behalve de website zal de campagne daarom ook aanhaken bij
de Open dag van de zorg op 20 maart. Ook op andere momenten zal de
campagne van zich laten horen. Kijk op www.mijntijdvoordezorg.nl voor
een realistisch beeld van de zorg!