Potentieel handverkoop apotheek nog onbenut


's Hertogenbosch, 20100121 -- Apotheken bezitten een derde van alle distributiepunten waar handverkoop middelen verkocht mogen worden. Toch besluiten patiënten nog steeds in grote getale OTC geneesmiddelen en voedingssupplementen elders aan te schaffen. Van de landelijke OTC omzet wordt nog geen 15% door apotheken gerealiseerd. Wat Jalmar Wesselink en Maarten Reijalt, oprichters van Apoteam, betreft komt er een einde aan die scheve verhouding-

"De apotheek is van oudsher bij uitstek geschikt als verkooppunt voor OTC middelen", aldus Wesselink. "Apotheker en personeel zijn meer dan goed opgeleid om ook over deze producten het juiste advies te geven. Er komen daarbij zo'n 250 patiënten in een apotheek per dag. Dat is ruim twee keer zoveel als bij een gemiddelde zelfstandige drogist. Het potentieel om veel meer met handverkoop te doen is er dus zeker".

Dat besef lijkt bij apothekers ook te groeien. Mede ingegeven door dalende inkomsten uit recept geneesmiddelen, is er meer belangstelling voor handverkoop. "We hebben voor de start van Apoteam met een groot aantal apothekers over deze categorie gesproken", zegt Reijalt. "Als je ze marktcijfers laat zien, zijn ze ronduit verbijsterd over de landelijke omzetverhouding. Met een beetje moeite zou je dus de OTC omzet per apotheek kunnen laten verdubbelen. Rekensommetjes over hoeveel assistenten je daaruit bijvoorbeeld zou kunnen betalen werden snel gemaakt."

Hoewel de interesse voor handverkoop stijgt, heeft menig apotheker moeite met de juiste assortimentsopbouw of schapinvulling. Ook is men vaak niet op de hoogte van landelijke campagnes van OTC fabrikanten of recente introducties. Hoewel formules en groothandel die informatie vaak wel hebben, is dat volgens Apoteam niet zo vreemd.

"Wij hebben zelf ook bij OTC fabrikanten gewerkt. Daar richt men zich vooral op het drogisterijkanaal , omdat daar nu eenmaal het grootste volume wordt omgezet", weet Wesselink. "Individuele apotheken worden door de meeste fabrikanten nauwelijks benaderd. Anders dan in het drogisterijkanaal, is dit kanaal daarom niet op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen of marktcijfers", vult Reijalt aan.

Apoteam speelt nadrukkelijk in op de stijgende behoeften rond handverkoop. "Onze service richt zich exclusief op het apothekerskanaal"' vertelt Reijalt. " Voor apothekers zijn we voor verschillende merkfabrikanten het aanspreekpunt. Onze account managers richten zich op professioneel advies en informatie-overdracht , vooral ook aan het personeel. Daarmee kan een apotheek zich nu en in de toekomst onderscheiden. Het is onze missie de handverkoop binnen het kanaal op een gedegen manier te optimaliseren. Dat is in het structurele belang van zowel fabrikant, apotheek als patiënt".

Apoteam





Ingezonden persbericht