GVB


Uitslag online onderzoek

21 januari 2010

In december vroegen we u om ons te laten weten wat u van deze website vindt. Ruim 200 bezoekers hebben de vragenlijst ingevuld, waarvoor onze hartelijk dank. Zoals beloofd vindt u hier de resultaten. Samenvattend kunnen we zeggen dat de website een ruime voldoende krijgt, een 7,4.
Enkele aangereikte verbeterpunten hebben we meteen ter hand genomen: de letters zijn groter geworden, actuele verstoringen komen zeer binnenkort op de homepage en er komt een mobiele versie van gvb.nl.

Wat wilden we weten?

1. Alle informatie die ik nodig heb voor mijn reis, is beschikbaar op de website.

2. De informatie die ik zoek op gvb.nl, kan ik gemakkelijk vinden.
3. De informatie op gvb.nl is betrouwbaar.

4. De informatie op gvb.nl is helder en duidelijk.
5. Welke informatie raadpleegt u op gvb.nl?
6. Hoe vaak bezoekt u gvb.nl?

7. Wat kan/moet volgens u beter op gvb.nl?

8. Bent u man of vrouw?

9. Wat is uw leeftijd?

10. Wanneer reist u voornamelijk met GVB?

11. Hebt u een abonnement?

Beschikbaar, betrouwbaar, duidelijk.
De antwoorden op deze drie vragen (1, 3 en 4) ziet u in een gecombineerde grafiek.

beschikbaar, betrtouwbaar en duidelijk Duidelijk: ja zegt 68%, nee zegt 27% en 13% weet het niet.
Betrouwbaar: ja zegt 59%, nee zegt 21% en 30% weet het niet. Beschikbaar: ja zegt 65%, nee zegt 38% en 6% weet het niet.

Gemakkelijk vindbaar
Informatie kan geweldig van kwaliteit zijn, als u het niet kunt vinden, hebt u er niet veel aan.
Gelukkig kunnen de meeste respondenten - 74% - de info die zij nodig hebben (meestal wel), vinden. Blijft er 22% over die het beslist niet kan vinden en 4% weet het niet.

Soms kunnen bezoekers iets niet vinden, omdat het er niet is: U kunt op onze site bijvoorbeeld geen reisadvies van deur tot deur vinden, omdat OV9292 dat voor ons verzorgt.

Ook actuele reisinfo is tot nu toe niet beschikbaar. Maar, daar komt verandering in! Binnenkort melden we acute verstoringen op onze homepage.

Welke info raadpleegt u vooral?
De meeste respondenten komen naar de website om de haltetijden, de geplande omleidingen en de plattegronden te bekijken.

Hoe vaak bezoekt u de site?
Hoe vaak bezoekt u de website 25% van de respondenten bezoekt gvb.nl dagelijks. De dagelijkse bezoekers geven gemiddeld een rapportcijfer van 7,9.

31% kijkt wekelijks op de website en geeft gemiddeld een 6,9.

Voor 24% is een maandelijks bezoek voldoende. Ook zij geven de site gemiddeld een 7,9.

Respondenten die zelden gvb.nl bekijken - 20% - geven gemiddeld een zuinige 5,3.

Wat kan beter?
Opvallend is dat 25% van de respondenten geen suggesties voor verbetering gaf. Nog eens 10% vond dat het helemaal goed was: niks meer aan doen.
Een meerderheid van 65% heeft echter best wel wat te melden als het om verbeteringen gaat.

Een greep uit de suggesties:

- er moet een mobiele versie van gvb.nl - goed nieuws! Daar wordt aan gewerkt.

- er moeten actuele verstoringen worden gemeld - Dat gaan we ook snel doen.

- de letters zijn te klein - Hebt u gezien dat we dat meteen hebben aangepast?

- de sitemap moet beter - daar gaan we zeker naar kijken.
- de website moet overzichtelijker - dat los je niet even snel op, maar is zeker een aandachtspunt.

Wie zijn de respondenten?
leeftijden van de respondenten Van de mensen die de vragenlijst hebben ingevuld is 78% man en 22% vrouw. Ze zijn van alle leeftijden.

Bijzonder is dat de oudste en de jongste websitebezoekers het hoogste rapportcijfer geven. Tot 25 jaar een 7,5 en 60+ een 7,3. Het meest kritisch is de groep van 41-60 jaar: een 6. Respondenten in de leeftijd van 25-40 geven een ruime 6,7.

Waarom reist u en waarmee?
waarom reist u vooral 31% geeft aan vooral met GVB te reizen om van en naar het werk te gaan. 38% gaat naast woon-werk ook recreatief met het OV en 25% zegt uitsluitend voor winkelen en bezoekjes met het OV te reizen.

6% reist helemaal niet met GVB maar heeft wel de website beoordeeld.

Tenslotte heeft 45% van de respondenten een maand- of een jaarkaart. 55% heeft geen abonnement.