ChristenUnie
Minister zegt opnieuw betere informatievoorziening toe
Minister zegt opnieuw betere informatievoorziening toe
woensdag 20 januari 2010 16:10 In het debat met minister Eurlings over
de verkeerschaos tijdens het winterweer heeft Ernst Cramer opnieuw de
aandacht gevraagd voor een betere informatievoorziening. Weer is
aangetoond dat de reiziger maar ook het personeel van NS bij een grote
storing aan zijn lot wordt overgelaten. Ernst Cramer: "Waarom nu
eindelijk geen noodregeling waarbij reizigers automatisch worden
doorverwezen naar andere vervoerders en ook hun kaartjes en
abonnementen kunnen blijven gebruiken?"
De minister zegde toe dit te zullen onderzoeken. Als voorbeeld 6
januari. Toen was Haarlem onbereikbaar per spoor. Reizigers hoorden in
Leiden allemaal losse berichten van treinen die niet zouden rijden,
maar kregen hierdoor valse hoop dat andere treinen wel zouden rijden.
Feit was dat geen enkele trein richting Haarlem reedt. Als dit meteen
was gezegd waren reizigers veel eerder in treinen richting Hoofddorp /
Schiphol / Amsterdam gestapt (of zelfs blijven zitten) om vanuit daar
met regionaal OV nog thuis proberen te komen. Er werd alleen
omgeroepen dat 1 van de 2 sneltreinen niet zou rijden. Later bleken ze
allebei niet te rijden. Personeel op het perron beweerde echter wel
dat de stoptrein nog zou rijden. Later corrigeerden ze dat in "tot
Heemstede". Weer tien minuten later bleek de trein helemaal niet te
rijden. Dit werd omgeroepen, maar in plaats daarvan had gewoon gezegd
moeten worden dat er helemaal geen treinen meer naar Haarlem zouden
rijden. En zo zijn er nog veel andere voorbeelden te geven.
Er moet daarom een actieplan van ProRail en NS komen voor een betere
informatievoorziening bij storingen. De minister herinnerde zich de
aangenomen motie van de ChristenUnie van vorig jaar nog en zegde nu
opnieuw toe hier serieus naar te gaan kijken.