ChristenUnie


Minister zegt opnieuw betere informatievoorziening toe

Minister zegt opnieuw betere informatievoorziening toe

woensdag 20 januari 2010 16:10 In het debat met minister Eurlings over de verkeerschaos tijdens het winterweer heeft Ernst Cramer opnieuw de aandacht gevraagd voor een betere informatievoorziening. Weer is aangetoond dat de reiziger maar ook het personeel van NS bij een grote storing aan zijn lot wordt overgelaten. Ernst Cramer: "Waarom nu eindelijk geen noodregeling waarbij reizigers automatisch worden doorverwezen naar andere vervoerders en ook hun kaartjes en abonnementen kunnen blijven gebruiken?"

De minister zegde toe dit te zullen onderzoeken. Als voorbeeld 6 januari. Toen was Haarlem onbereikbaar per spoor. Reizigers hoorden in Leiden allemaal losse berichten van treinen die niet zouden rijden, maar kregen hierdoor valse hoop dat andere treinen wel zouden rijden. Feit was dat geen enkele trein richting Haarlem reedt. Als dit meteen was gezegd waren reizigers veel eerder in treinen richting Hoofddorp / Schiphol / Amsterdam gestapt (of zelfs blijven zitten) om vanuit daar met regionaal OV nog thuis proberen te komen. Er werd alleen omgeroepen dat 1 van de 2 sneltreinen niet zou rijden. Later bleken ze allebei niet te rijden. Personeel op het perron beweerde echter wel dat de stoptrein nog zou rijden. Later corrigeerden ze dat in "tot Heemstede". Weer tien minuten later bleek de trein helemaal niet te rijden. Dit werd omgeroepen, maar in plaats daarvan had gewoon gezegd moeten worden dat er helemaal geen treinen meer naar Haarlem zouden rijden. En zo zijn er nog veel andere voorbeelden te geven.

Er moet daarom een actieplan van ProRail en NS komen voor een betere informatievoorziening bij storingen. De minister herinnerde zich de aangenomen motie van de ChristenUnie van vorig jaar nog en zegde nu opnieuw toe hier serieus naar te gaan kijken.