Planbureau voor de Leefomgeving
7 december 2009
Oplossing nodig voor overschotten emissierechten CO2 Rusland
Als er geen goede oplossing komt voor de overschotten van de Russische
emissierechten voor CO2, dan kan dat de effectiviteit van een
eventueel akkoord in Kopenhagen teniet doen. Dat blijkt uit: "Too hot
to handle? The emission surplus in the Copenhagen negotiations" van
het PBL, dat vandaag verschijnt.
Overschotten verkopen
De overschotten aan emissierechten in Rusland zijn veroorzaakt door de
ineenstorting van de Sovjet-Unie in de vroege jaren negentig. Door de
afspraken in het Kyoto-Protocol kan Rusland deze overschotten
grotendeels meenemen naar de periode tot 2020. Ook dreigen nieuwe
overschotten te ontstaan voor de periode 2013 tot 2020 door het
huidige Russische emissie-reductiebod voor het Kopenhagen-akkoord. Als
Rusland de grote verworven emissierechten zou inzetten om aan zijn
verplichtingen te voldoen, dan zou de prijs van CO2-emissies zeer
sterk dalen.
Gevolgen
Op dit moment liggen er in Kopenhagen toezeggingen tot 19% CO2
emissiereducties voor 2020. Als alle verworven emissierechten nu nog
op de markt gebracht worden, dan bljven de reele wereldwijde CO2
emissiereducties in 2020 beperkt tot 13%. Bovendien leidt het volledig
op de markt brengen van de overschotten tot een zeer lage
koolstofprijs van 5 dollar per ton CO2. Deze prijs zal de innovatie en
vernieuwing naar duurzame technologie zeer sterk tegenwerken.
Drie opties
PBL heeft drie mogelijke opties voor een compromis over de
overschotten onderzocht. Dit zijn:
* Alle landen die het Kyoto-protocol hebben ondertekend, besluiten
gemeenschappelijk de emissie reductiedoelen aan te scherpen.
* Een scherper reductiedoel voor alleen Rusland en andere landen met
een overschot, gekoppeld aan het instellen van een 'strategische
reserve' voor deze landen die alleen binnenlands mag worden
gebruikt om aan de scherpere verplichtingen te voldoen
* Een afspraak dat de landen met een overschot maximaal eenderde van
hun overschot mogen verhandelen. Uit berekeningen blijkt dat de
financiële opbrengsten voor die landen dan maximaal zijn. Dit komt
overeen met het opgeven van de overschotten uit de Kyoto-periode.
Bruikbaar
De drie onderzochte compromisopties leiden ieder tot een ander
evenwicht tussen totale emissiereducties en financiële opbrengsten
voor de overschothoudende landen. Daardoor kunnen zij, afhankelijk
van het precieze verloop van de onderhandelingen in Kopenhagen,
alledrie potentieel bruikbaar zijn om tot een compromis te komen over
de overschotten.
* naar de publicatie (Engelstalig)
EINDE PERSBERICHT
Het Planbureau voor de Leefomgeving is het nationale instituut voor
strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en
ruimte. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) draagt bij aan de
kwaliteit van de politiek-bestuurlijke afweging door het verrichten
van verkenningen, analyses en evaluaties waarbij een integrale
benadering voorop staat. Het PBL is voor alles beleidsgericht. Het
verricht zijn onderzoek gevraagd en ongevraagd, onafhankelijk en
altijd wetenschappelijk gefundeerd.
---
---------------------------