Gemeente Son en Breugel
werkt hard aan verbetering dienstverlening
Persbericht: Son en Breugel werkt hard aan verbetering dienstverlening
Son en Breugel, 21 januari 2010
Son en Breugel werkt hard aan verbetering dienstverlening
Hans Gaillard ondertekent Antwoord^© Convenant .
Donderdag 21 januari a.s. tekent burgemeester Hans Gaillard namens de
gemeente Son en Breugel een convenant met het bestuur van de Stichting
ICTU (ICT Uitvoeringsorganisatie) voor de implementatie van de
Antwoord© Contentcollectie.
Met de ondertekening van het Antwoord^© Convenant zet Son en Breugel
opnieuw stappen in de verbetering van de dienstverlening aan inwoners,
bedrijven en instellingen. Ondertekening betekent onder andere dat de
gemeente op de website de beschikking krijgt over een de Antwoord^©
Contentcollectie: een grote collectie vragen, antwoorden en
verwijzingen over uiteenlopende onderwerpen.
De gemeente Son en Breugel werkt ook op andere manieren hard aan
verbetering van de dienstverlening. Op de volgende terreinen zijn
verbeteringen gerealiseerd en belangrijke ontwikkelingen voor de korte
en lange termijn in gang gezet:
* verruiming van de openingstijden
* de invoering van een snelbalie
* actualisering van het dienstverlenings-concept.
Daarnaast wil de gemeente naar aanleiding van de resultaten van de
Benchmark Publiekszaken op korte termijn op een aantal punten een
verbeterslag realiseren
Resultaten Benchmark Publiekszaken 2009
De resultaten van deze Benchmark geven een beeld van de prestatie van
de gemeente Son en Breugel in vergelijking met andere gemeenten. Son
en Breugel eindigt tussen de 114 deelnemende gemeenten op een 34^e
plek. In vergelijking met anderen, ook in vergelijking met grotere
gemeenten, doet de gemeente het goed op het terrein van
dienstverlening.
Son en Breugel scoort goed op het aantal producten dat direct klaar is
of direct aan de balie wordt afgehandeld (één-loket). Met betrekking
tot het aantal producten en diensten dat elektronisch kan worden
afgehandeld loopt de gemeente mee voorop. Een goede score behaalt Son
en Breugel verder op de lage wachttijd aan de balie en de telefoon,
een korte levertijd van producten/diensten en de betrouwbaarheid.
Het onderzoek levert ook inzichten waar de gemeente de dienstverlening
verder kan ontwikkelen en verbeteren. Op korte termijn wil de gemeente
met name op de punten gepersonaliseerde dienstverlening (Mijn Son en
Breugel) en het in één keer afhandelen van vragen aan de telefoon een
verbeterslag realiseren.
Verruiming openingstijden en invoering snelbalie
Nadat een proef met verruiming van de openstellingtijden in 2009
positief is verlopen, verruimt Son en Breugel de openingstijden van
loketten structureel op maandagmiddag en -avond. In 2009 heeft de
gemeente ook een proef gehouden met een snelbalie. Op
donderdagmiddagen en -avonden is een balie opengesteld voor alleen het
uitreiken van reeds aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen. Voor
de klanten betekende dit een behoorlijke verkorting van de wachttijd:
Zonder snelbalie 7,4 minuten, met snelbalie 3,6 minuten. Op basis van
dit resultaat is besloten de snelbalie vaker gericht in te zetten bij
verwachte pieken.
Actualisering dienstverleningsconcept
Son en Breugel werkt ook aan de actualisering van het
dienstverleningsconcept. De gewenste dienstverlening aan inwoners,
bedrijven en instellingen is enige jaren geleden uitgewerkt in een
dienstverleningsconcept, een kwaliteitshandvest en een groot aantal
servicenormen. Son en Breugel liep daarin landelijk mee voorop.
Inmiddels staat dienstverlening in overheidsland breed in de
belangstelling en lopen er vele initiatieven, projecten en
activiteiten. Deze en andere ontwikkelingen vragen om een
actualisering van het dienstverleningsconcept, waarin de
basisvoorwaarden voor de realisatie van een klantgerichte,
toegankelijke, geïntegreerde en professionele publieke dienstverlening
moeten worden vastgelegd.
e-Overheid voor Burgers
Het ICTU-programma e-Overheid voor Burgers (voorheen Overheid heeft
Antwoord^©) bevordert de ontwikkelingen implementatie van het
Antwoord^© dienstverleningsconcept door de verschillende overheden in
Nederland. Antwoord^© biedt ook concrete producten aan ter
ondersteuning van de implementatie van het dienstverleningsconcept.
Met ondertekening van het Antwoord^© Convenant met het bestuur van de
Stichting ICTU (ICT Uitvoeringsorganisatie) zet Son en Breugel een
volgende stap in de implementatie van het Antwoord^© Concept en het
Nationaal UitvoeringsProgramma dienstverlening (NUP) en e-overheid.
Met ondertekening van het convenant wordt de gemeente ondersteund bij
de verdere implementatie van dit concept.
Proclaimer
Snel naar
* Adresgegevens
* Openingstijden
* Veranderingen in de zorg
*
*