Gemeente Son en Breugel


werkt hard aan verbetering dienstverlening

Persbericht: Son en Breugel werkt hard aan verbetering dienstverlening

Son en Breugel, 21 januari 2010

Son en Breugel werkt hard aan verbetering dienstverlening Hans Gaillard ondertekent Antwoord^© Convenant .

Donderdag 21 januari a.s. tekent burgemeester Hans Gaillard namens de gemeente Son en Breugel een convenant met het bestuur van de Stichting ICTU (ICT Uitvoeringsorganisatie) voor de implementatie van de Antwoord© Contentcollectie.
Met de ondertekening van het Antwoord^© Convenant zet Son en Breugel opnieuw stappen in de verbetering van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen. Ondertekening betekent onder andere dat de gemeente op de website de beschikking krijgt over een de Antwoord^© Contentcollectie: een grote collectie vragen, antwoorden en verwijzingen over uiteenlopende onderwerpen.

De gemeente Son en Breugel werkt ook op andere manieren hard aan verbetering van de dienstverlening. Op de volgende terreinen zijn verbeteringen gerealiseerd en belangrijke ontwikkelingen voor de korte en lange termijn in gang gezet:


* verruiming van de openingstijden

* de invoering van een snelbalie

* actualisering van het dienstverlenings-concept.

Daarnaast wil de gemeente naar aanleiding van de resultaten van de Benchmark Publiekszaken op korte termijn op een aantal punten een verbeterslag realiseren

Resultaten Benchmark Publiekszaken 2009

De resultaten van deze Benchmark geven een beeld van de prestatie van de gemeente Son en Breugel in vergelijking met andere gemeenten. Son en Breugel eindigt tussen de 114 deelnemende gemeenten op een 34^e plek. In vergelijking met anderen, ook in vergelijking met grotere gemeenten, doet de gemeente het goed op het terrein van dienstverlening.

Son en Breugel scoort goed op het aantal producten dat direct klaar is of direct aan de balie wordt afgehandeld (één-loket). Met betrekking tot het aantal producten en diensten dat elektronisch kan worden afgehandeld loopt de gemeente mee voorop. Een goede score behaalt Son en Breugel verder op de lage wachttijd aan de balie en de telefoon, een korte levertijd van producten/diensten en de betrouwbaarheid.

Het onderzoek levert ook inzichten waar de gemeente de dienstverlening verder kan ontwikkelen en verbeteren. Op korte termijn wil de gemeente met name op de punten gepersonaliseerde dienstverlening (Mijn Son en Breugel) en het in één keer afhandelen van vragen aan de telefoon een verbeterslag realiseren.

Verruiming openingstijden en invoering snelbalie

Nadat een proef met verruiming van de openstellingtijden in 2009 positief is verlopen, verruimt Son en Breugel de openingstijden van loketten structureel op maandagmiddag en -avond. In 2009 heeft de gemeente ook een proef gehouden met een snelbalie. Op donderdagmiddagen en -avonden is een balie opengesteld voor alleen het uitreiken van reeds aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen. Voor de klanten betekende dit een behoorlijke verkorting van de wachttijd: Zonder snelbalie 7,4 minuten, met snelbalie 3,6 minuten. Op basis van dit resultaat is besloten de snelbalie vaker gericht in te zetten bij verwachte pieken.

Actualisering dienstverleningsconcept

Son en Breugel werkt ook aan de actualisering van het dienstverleningsconcept. De gewenste dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen is enige jaren geleden uitgewerkt in een dienstverleningsconcept, een kwaliteitshandvest en een groot aantal servicenormen. Son en Breugel liep daarin landelijk mee voorop. Inmiddels staat dienstverlening in overheidsland breed in de belangstelling en lopen er vele initiatieven, projecten en activiteiten. Deze en andere ontwikkelingen vragen om een actualisering van het dienstverleningsconcept, waarin de basisvoorwaarden voor de realisatie van een klantgerichte, toegankelijke, geïntegreerde en professionele publieke dienstverlening moeten worden vastgelegd.

e-Overheid voor Burgers

Het ICTU-programma e-Overheid voor Burgers (voorheen Overheid heeft Antwoord^©) bevordert de ontwikkelingen implementatie van het Antwoord^© dienstverleningsconcept door de verschillende overheden in Nederland. Antwoord^© biedt ook concrete producten aan ter ondersteuning van de implementatie van het dienstverleningsconcept. Met ondertekening van het Antwoord^© Convenant met het bestuur van de Stichting ICTU (ICT Uitvoeringsorganisatie) zet Son en Breugel een volgende stap in de implementatie van het Antwoord^© Concept en het Nationaal UitvoeringsProgramma dienstverlening (NUP) en e-overheid. Met ondertekening van het convenant wordt de gemeente ondersteund bij de verdere implementatie van dit concept.

Proclaimer

Snel naar


* Adresgegevens

* Openingstijden

* Veranderingen in de zorg


*

*