Datum 21 januari 2010
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Atsma heeft gesteld over het
weeralarm.
1. Heeft u ervaren wat de weersomstandigheden in grote delen van Nederland
waren op donderdag 17 december?
1. Ja.
2. Kunt u aangeven wat de gevolgen waren van het slechte weer dat grote
delen van het land trof?
2. In de ochtendspits ontstonden files met een totale lengte van meer dan 600
km en de treinenloop was door het hele land ernstig verstoord. In het
noorden van het land waar de sneeuwval het hevigst en langdurigst was nog
aangevuld met het onderbreken van de busdiensten. Een aantal scholen
werd gesloten. Kortom een beeld van aanzienlijke overlast. Overigens merk
ik hierbij op dat de weersomstandigheden niet zodanig extreem waren dat de
opgetreden verstoring van de mobiliteit op voorhand verwacht mocht
worden. De eerste sneeuw van het winterseizoen en de daarmee gepaard
gaande onwennigheid van weggebruikers en openbaar vervoer organisaties
alsmede de drukte horend bij een laatste werkdag voor de vakantie,
speelden ook een rol.
3. Herinnert u zich het algemeen overleg met de Tweede Kamer over de
evaluatie van de Wet op het KNMI?
3. Ja.
4. Wat is tot nu toe gedaan met de uitkomsten van het bewuste overleg?
4. Zoals daar meegedeeld heb ik voor het einde van het jaar de Kamer de
criteria en protocollering voor een nieuw weeralarm doen toekomen.
Op 22 december 2009 heeft u hierover een brief ontvangen.
a
agina 1 van 2
P
5. Wat is de reden dat reeds op woensdag 16 december private weerbedrijven
Datum
wel en het KNMI niet spraken over een weeralarm? 21 januari 2010
Ons kenmerk
5. Door alle partijen is ruimschoots gewaarschuwd in de dagen voorafgaand VenW/KNMI/1638
aan 17 december op grond waarvan door vele organisaties preventieve
maatregelen genomen konden worden. Allen repten over te verwachten -
grote - overlast als gevolg van de sneeuwval. Geen van de berichtgevers
beschreef een situatie die een weeralarm waardig was. De reden hiervoor
was dat het niet de verwachting was dat de weeralarmcriteria voor zware
sneeuwval (3cm/uur, dan wel 6cm/10uur, in een gebied van 50x50 km), of
sneeuwjacht (sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 6 of 7 in een gebied
van 50x50 km) zouden worden overschreden.
6. Waarom is nog steeds geen sprake van het door de Kamer en u bepleite
regionale weeralarm?
6. Ik verwijs u naar mijn brief van 21 december 2009 en de daarbij
horende brochure. Een geregionaliseerd weeralarm zal worden ingevoerd
vanaf 1 februari 2010.
7. Bent u bereid op de kortst mogelijke termijn met het KNMI afspraken te
maken over de gewenste aanpassingen in het beleid en bij de uitwerking ook
private marktpartijen te betrekken?
7. Ook voor het antwoord op deze vraag verwijs ik u naar de eerder genoemde
brief en brochure. Hierin is aangegeven dat conform uw wens in overleg met
marktpartijen en maatschappelijke stakeholders een set van criteria is
ontwikkeld en waarborgen voor de betrokkenheid van deze partijen zijn
ingebouwd in het geval zich een weeralarmsituatie voordoet met behoud van
de noodzakelijke single tone of voice.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat