Gemeente Hoogeveen

Hoogeveen zesde van Noord-Nederland op gebied dienstverlening

21 januari 2010 - Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken heeft haar 'Checklist Dienstverlening 2010' gepubliceerd, waaruit blijkt dat een groot deel van de gemeenten in Nederland nog achterloopt met het verbeteren van de (digitale) dienstverlening aan de burger. Maar Hoogeveen doet het goed.

Hoogeveen behoort tot de zes best presterende gemeenten in Noord-Nederland (van de 68). Ook in Drenthe doet Hoogeveen het relatief goed met een vierde plaats. Zeker gezien het feit dat Hoogeveen geen extra geld van het rijk heeft gekregen voor de verbetering van de dienstverlening. Wethouder Betty Poutsma concludeert dat de uitwerking en invoering van de visie op dienstverlening `Duidelijk Doen' zijn vruchten afwerpt. "Maar we zijn er nog niet. We zullen ons de komende jaren moeten blijven inspannen om ook die andere punten voor elkaar te krijgen", aldus wethouder Poutsma.

Thema's

Een thema waar Hoogeveen goed op scoort is `Uw persoonlijke zaken sneller en zekerder'. Vooral de online dienstverlening, het digitaal aanvragen van zaken, een afspraak maken en het centrale telefoonnummer 14 0528 heeft de gemeente Hoogeveen goed op orde. Ook is de overheidsinformatie toegankelijker en begrijpelijker gemaakt (website, e-formulieren en bekendmakingen). De organisatie van de eenmalige gegevensverstrekking voor meervoudig gebruik is eveneens zo goed als geregeld.
Ondertussen wordt er gewerkt aan het thema `Minder regels en meer vertrouwen voor burger en bedrijf'. Dan gaat het onder meer over vereenvoudiging van regels en vermindering van administratieve rompslomp, transparantie ten aanzien van het niveau van serviceverlening en het online inzage hebben in de status van aanvragen.

Minimale basis

De 'Checklist Dienstverlening 2010' van de staatssecretaris is de minimale basis voor dienstverlening, met zaken als: het online maken van een afspraak voor een reisdocument, een verhuizing binnen de gemeente online doorgeven, via de website mijnoverheid.nl toegang te hebben tot al je gegevens, minder administratieve rompslomp bij trouwen of de hele gemeente te bellen met het 14+netnummer.