Universiteit Leiden

Expat Centre Leiden gaat open

Vice voorzitter van het College van Bestuur Willem te Beest en de Leidse wethouder van Economische zaken Marc Witteman openen op donderdag 21 januari het Expat Centre Leiden. Dat is gevestigd in het vorig jaar aan de Stationsweg geopende Visitor Centre Leiden.

Informatiecentrum
Het Expat Centre Leiden (ECL) is een informatiecentrum voor de vele buitenlandse kenniswerkers die in Leiden en omgeving zijn neergestreken. Naar schatting zijn het er momenteel 3000 en de verwachting is dat hun aantal verder stijgt als de economie weer aantrekt.

Expat officers

Het ECL zal een bescheiden start kennen. `Het gaat in eerste instantie echt alleen om de informatievoorziening', benadrukt Agta Kockmann, een van de twee expat officers die het ECL in stelling brengt. `We kunnen niet alles regelen voor de mensen die bij ons aankloppen.' Kockmann is manager van het Visitor Centre Leiden (VCL) en in dienst van de Universiteit Leiden. Ze bemenst samen met collega Ellen Smit van het Leiden Bio Science Park Foundation het back office van het ECL.

Agta Kockmann: `Ons doel is de kenniswerkers te helpen bij het `inburgeren' in Leiden.'

Balie en site
Expats met vragen kunnen terecht bij een speciale balie van het VCL. Als een vraag te specialistisch is, komt het back office in actie. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor de website, het virtuele ECL waar heel veel informatie te vinden zal zijn. Vanaf vrijdag 22 januari is iedereen welkom; dan is ook de site in de lucht.

Samenwerking
Het ECL is een initiatief van het Leiden Bio Science Park, Leiden Marketing, de Universiteit Leiden, de gemeente Leiden, de Kamer van Koophandel, Ondernemersvereniging BSP en juridisch adviesbureau Teekens Karstens. De provincie Zuid-Holland en het ministerie van Economische zaken geven financiële ondersteuning.

Clusters in de informatiebehoefte
Wat voor vragen verwacht het ECL? `Dat hangt ervan af', zegt Kockmann. `Bedrijven die veel expats hebben, beschikken meestal over eigen expertise en regelen vaak ook huisvesting. In het algemeen zijn er drie clusters te onderscheiden in de informatiebehoefte van expats. Dat zijn informatie over technische formaliteiten als visa, vergunningen, gemeentelijke inschrijving en service; informatie over wonen, scholen en gezondheidszorg, en informatie over wat er in Leiden te doen is. Ons doel is de kenniswerkers te helpen bij het `inburgeren' in Leiden en hen te laten weten dat ze welkom zijn.'

Niet anders
De kenniswerkers kunnen afkomstig zijn uit alle windstreken, maar momenteel zijn het vooral West-Europeanen. Expats gedragen zich helemaal niet zo anders dan Nederlanders, weet Kockmann. `Alleenstaanden en stellen zonder kinderen willen het liefst in de stad wonen, mensen met kinderen geven de voorkeur aan een buitenwijk of een van de omliggende gemeenten.'

Kort of lang
Hoe lang blijft de gemiddelde expat eigenlijk? Kockmann: "Er kan sprake zijn van kort of van lang verblijf. Sommigen zijn hier niet langer dan een half jaar, anderen blijven jaren.' Niet iedereen is dan ook uit op een huurwoning. `Sommige expats kopen een huis.'
Op de vraag of er genoeg huurwoningen zijn voor deze groep, zegt Kockmann: `Het is een apart segment van de markt waarin gespecialiseerde makelaars actief zijn. Wijzelf bemiddelen voor woningen van SLS Wonen.'

De dienstverlening van het ECL zal zich in de loop van de tijd verder uitbreiden.

(19 januari 2009/CH)

Nieuwsredactie - 19/01/2010