Expat Centre Leiden gaat open
Vice voorzitter van het College van Bestuur Willem te Beest en
de Leidse wethouder van Economische zaken Marc Witteman openen
op donderdag 21 januari het Expat Centre Leiden. Dat is
gevestigd in het vorig jaar aan de Stationsweg geopende Visitor
Centre Leiden.
Informatiecentrum
Het Expat Centre Leiden (ECL) is een informatiecentrum voor de
vele buitenlandse kenniswerkers die in Leiden en omgeving zijn
neergestreken. Naar schatting zijn het er momenteel 3000 en de
verwachting is dat hun aantal verder stijgt als de economie
weer aantrekt.
Expat officers
Het ECL zal een bescheiden start kennen. `Het gaat in eerste
instantie echt alleen om de informatievoorziening', benadrukt
Agta Kockmann, een van de twee expat officers die het ECL in
stelling brengt. `We kunnen niet alles regelen voor de mensen
die bij ons aankloppen.' Kockmann is manager van het Visitor
Centre Leiden (VCL) en in dienst van de Universiteit Leiden. Ze
bemenst samen met collega Ellen Smit van het Leiden Bio Science
Park Foundation het back office van het ECL.
Agta Kockmann: `Ons doel is de kenniswerkers te helpen bij het
`inburgeren' in Leiden.'
Balie en site
Expats met vragen kunnen terecht bij een speciale balie van het
VCL. Als een vraag te specialistisch is, komt het back office
in actie. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor de website,
het virtuele ECL waar heel veel informatie te vinden zal zijn.
Vanaf vrijdag 22 januari is iedereen welkom; dan is ook de site
in de lucht.
Samenwerking
Het ECL is een initiatief van het Leiden Bio Science Park,
Leiden Marketing, de Universiteit Leiden, de gemeente Leiden,
de Kamer van Koophandel, Ondernemersvereniging BSP en juridisch
adviesbureau Teekens Karstens. De provincie Zuid-Holland en het
ministerie van Economische zaken geven financiële
ondersteuning.
Clusters in de informatiebehoefte
Wat voor vragen verwacht het ECL? `Dat hangt ervan af', zegt
Kockmann. `Bedrijven die veel expats hebben, beschikken meestal
over eigen expertise en regelen vaak ook huisvesting. In het
algemeen zijn er drie clusters te onderscheiden in de
informatiebehoefte van expats. Dat zijn informatie over
technische formaliteiten als visa, vergunningen, gemeentelijke
inschrijving en service; informatie over wonen, scholen en
gezondheidszorg, en informatie over wat er in Leiden te doen
is. Ons doel is de kenniswerkers te helpen bij het `inburgeren'
in Leiden en hen te laten weten dat ze welkom zijn.'
Niet anders
De kenniswerkers kunnen afkomstig zijn uit alle windstreken,
maar momenteel zijn het vooral West-Europeanen. Expats gedragen
zich helemaal niet zo anders dan Nederlanders, weet Kockmann.
`Alleenstaanden en stellen zonder kinderen willen het liefst in
de stad wonen, mensen met kinderen geven de voorkeur aan een
buitenwijk of een van de omliggende gemeenten.'
Kort of lang
Hoe lang blijft de gemiddelde expat eigenlijk? Kockmann: "Er
kan sprake zijn van kort of van lang verblijf. Sommigen zijn
hier niet langer dan een half jaar, anderen blijven jaren.'
Niet iedereen is dan ook uit op een huurwoning. `Sommige expats
kopen een huis.'
Op de vraag of er genoeg huurwoningen zijn voor deze groep,
zegt Kockmann: `Het is een apart segment van de markt waarin
gespecialiseerde makelaars actief zijn. Wijzelf bemiddelen voor
woningen van SLS Wonen.'
De dienstverlening van het ECL zal zich in de loop van de tijd
verder uitbreiden.
(19 januari 2009/CH)
Nieuwsredactie - 19/01/2010
Universiteit Leiden