The microeconomics of strategic activism
Datum: 21 januari 2010
Promotie: dhr. A. van der Made, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: The microeconomics of strategic activism
Promotor(s): prof.dr. J.L. Moraga-González
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Actiebereidheid milieuorganisaties hangt af van consumentenvoorkeuren
en markttransparantie
Zonder `groene consumentenvoorkeuren' en onvolledig geïnformeerde
consumenten en bedrijven is er weinig reden voor milieuorganisaties om
zich met markten te bemoeien. Acties van milieuorganisaties zouden dan
zelfs overbodig zijn, aldus promovendus Allard van der Made. Als
consumenten geen groene voorkeuren hebben, dan kan een
milieuorganisatie geen invloed uitoefenen op de vraagzijde van markten
en dus ook niet op het gedrag van winstmaximerende bedrijven. En als
alle betrokkenen volledig op de hoogte zijn van elkaars gedrag en de
bijbehorende milieueffecten, dan zullen zij zelfs zonder bemoeienis
van een milieuorganisatie zo snel mogelijk hun gedrag `vergroenen' als
dat met het oog op het eigen belang het beste is.
Belangengroeperingen, met name milieuorganisaties, proberen in
toenemende mate het gedrag van consumenten en bedrijven te
beïnvloeden. Ze informeren consumenten over de (vermeend) schadelijke
praktijken van bedrijven, organiseren consumentenboycots, agenderen
sociale en ethische vraagstukken, lobbyen bedrijfsmanagers en
beleidsmakers, etcetera.
Ondanks het feit dat de impact van zulk strategisch activisme vaak
aanzienlijk is, weet men nog weinig van de beweegredenen van
belangengroeperingen om zich direct met markten te bemoeien. Allard
van der Made probeert met zijn onderzoek het gebruik van diverse
vormen van strategisch activisme te verklaren. In elk hoofdstuk van
zijn proefschrift ontwikkelt hij een speltheoretisch model dat licht
werpt op het gebruik van één bepaalde vorm van strategisch activisme.
Advertentiecampagnes, consumentenboycots en lobbyactiviteiten komen
aan bod. Centraal staat de these dat het voor een belangengroep niet
erg zinvol is om over te gaan tot strategisch activisme dat direct
gericht is op markten, als consumenten geen 'groene' voorkeuren hebben
en alle marktpartijen volledig op de hoogte zijn van elkaars
voorkeuren, gedragingen en mogelijkheden.
Soortgelijke conclusies kunnen worden getrokken aangaande andere
ethische/sociale issues en de bijbehorende belangengroeperingen. Denk
hierbij aan kinderarbeid, overbevissing en riante bonusregelingen.
Belangengroepen zullen hiertegen alleen ageren als consumenten zulke
praktijken liever niet zien en als niet alle marktpartijen volledig op
de hoogte zijn van elkaars voorkeuren, gedragingen en mogelijkheden.
Allard van der Made (Leeuwarden, 1976) studeerde econometrie en
wiskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn
onderzoek bij onderzoeksschool SOM van de Faculteit Economie en
Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door NWO. Van der Made
is momenteel postdoctoraal onderzoeker aan de Facultés universitaires
Saint-Louis te Brussel.
Laatst gewijzigd: 07 januari 2010 12:49
Rijksuniversiteit Groningen