Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Onder embargo tot 20 januari 00.00u

Roemeense mensenrechtenactiviste Iana Matei
uitgeroepen tot Reader's Digest Europeaan van het Jaar 2010

Amsterdam, 20 januari 2010. De Roemeense Iana Matei (50) zet zich, vaak met gevaar voor eigen leven, in om de kinderslachtoffers van mensenhandel en prostitutie in Oost Europa te redden. Zij heeft daartoe een eigen organisatie ´Reaching Out' opgericht. Door haar strijd tegen deze afschuwelijke vorm van mensenhandel, is Iana door de Europese hoofdredacteuren van het tijdschrift Reader´s Digest uitgeroepen tot Europeaan van het Jaar 2010. Deze onderscheiding wordt op 20 januari in Boekarest aan haar uitgereikt.

Volgens UNICEF zijn wereldwijd twee miljoen kinderen gedwongen tot prostitutie. De Franse mensenrechtenorganisatie ´Terre Des Hommes´ schat in dit kader dat jaarlijks 6,000 kinderen tussen de 12 en 16 jaar worden verhandeld tussen Oost Europa en Westerse landen. ´Honderden meisjes uit Oost Europese landen zoals Roemenië, worden tot prostitutie gedwongen nadat ze met loze beloftes, zoals het krijgen van een baan, worden gelokt naar de rijkere westerse landen. Opgesloten, misbruikt en gedwongen tot prostitutie, leven ze als slaaf - er is gewoon geen ander woord voor´, aldus Iana Matei.

Reaching out
Iana Matei startte met haar persoonlijke hulpverlening in 1998 toen ze als sociaal werkster voor kinderen, een telefoontje kreeg van de politie in Boekarest. Agenten hadden enkele jonge prostituees opgepakt, maar politie en kinderbescherming wilden niets van de meisjes weten en wensten ze als criminelen te behandelen. Voor Matei reden de zaak zelf ter hand te nemen. Ze startte een opvanghuis voor slachtoffers van vrouwenhandel in Pitesti en richtte de stichting Reaching Out op. In de 11 jaar dat de organisatie actief is, heeft Iana Matei inmiddels 420 slachtoffers gered, onderdak geboden en geholpen om weer te integreren in het normale leven. De meeste meiden - nu met een opleiding, baan en zelfs eigen kinderen - hebben nog steeds contact met Iana, zij die hen een nieuw bestaan gaf.

Terwijl Iana op straat direct het gevecht aangaat met de georganiseerde misdaad, werkt ze op bestuurlijk niveau samen met internationale organisaties om kinderprostitutie tegen te gaan. Zo getuigde zij over de situatie in Roemenië tegenover de Amerikaanse overheid, werkte ze samen met UNODC (United Nations Office of Drugs and Organized Crime)en behoort ze tot een panel van experts die NATO adviseert over het bestrijden van mensenhandel. Voor haar strijd is Iana in 2006 uitgeroepen tot Held van het Jaar door de Amerikaanse overheid en heeft ze de ´Abolitionist Award 2007´ ontvangen van het Britse House of Lords.

15de Europeaan van het Jaar
Iana Matei is de 15de Europeaan van het Jaar, gekozen door de twintig Europese edities van Reader´s Digest. Kandidaten die worden genomineerd voor deze onderscheiding hebben op persoonlijk initiatief een bijzonder sociaal project opgezet of de maatschappij een dienst bewezen. De eretitel 'Europeaan van het Jaar' en een bedrag van vijfduizend US dollar wordt 20 januari uitgereikt tijdens een officiële ceremonie in Boekarest. In Nederland mochten Ayaan Hirsi Ali (2006) en Paul van Buitenen (2000) de prijs van Europeaan van het Jaar al in ontvangst nemen. Vorig jaar ging de titel naar de Duitse aids-activist en triatleet Joachim Franz (48) die is beloond voor zijn onuitputtelijke inzet voor aids-patiënten wereldwijd.

Een uitgebreid artikel over Iana Matei, de winnaar van 2010, is te lezen in het februarinummer van Reader's Digest, dat volgende week in de winkels ligt.

Over Reader's Digest
The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader's Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader's Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.


- Einde bericht -




Ingezonden persbericht