Russische transportminister bezoekt Rotterdamse haven
19-01-2010
Woensdag 20 en donderdag 21 januari brengt de Russische Minister van Transport Igor Levitin een bezoek aan Nederland, op uitnodiging van zijn Nederlandse ambtsgenoot Eurlings. Levitin is in het bijzonder geïnteresseerd in havenmanagement en een nadere kennismaking met de Rotterdamse haven. Hiertoe wordt hem o.a. een vaartocht aangeboden door president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam. Naast een ambtelijke delegatie nemen hier ook vertegenwoordigers van Russische bedrijven aan deel.
Het aandeel van Rusland in de totale Rotterdamse overslag bedraagt 11% of 44 miljoen ton, waarmee het op de tweede plaats komt na het Verenigd Koninkrijk (52 mt) maar voor Brazilië (38 mt), de Verenigde Staten (24 mt) en China (22 mt). Nederland is, voornamelijk via de Rotterdamse haven, de tweede Russische exportbestemming, na Duitsland, in de EU. Het aandeel bedraagt 11%, of 20 miljard euro in 2008. (1)
Goederenstromen
Rusland heeft zich ontwikkeld tot één van de belangrijkste partnerlanden van de Rotterdamse haven (2) met een volume van 43,7 miljoen ton, vrijwel even veel als in 2007. Verreweg de meeste lading gaat westwaarts: 40,6 miljoen ton. Hiervan bestaat 27 miljoen ton uit ruwe olie en 9 miljoen ton uit olieproducten, vooral stookolie en gasolie (diesel). Rusland is één van de belangrijkste olieleveranciers van Nederland.
Andere 'grotere' goederenstromen zijn chemicaliën (ca.100.000 ton), ijzer en staal (600.000), non-ferro metalen (900.000) en kolen (500.000). Náár Rusland gaan vrijwel alleen stukgoederen: 2,8 miljoen ton. Dit zijn voornamelijk consumentenproducten in containers. Het aantal vervoerde containers bedraagt ongeveer 405.000 TEU, 15% meer dan het jaar ervoor. De containerlading betreft zowel 'transhipment' uit Azië als intra-Europese lading ('shortsea') met als concentratiehaven St. Petersburg en in de nabije toekomst Ust-Luga (3). Vooralsnog worden veel containers naar/van Rusland via de Finse havens (270.000 TEU, +20% t.o.v. 2007) vervoerd. De belangrijkste Russische haven voor de oliesector is Primorsk aan de Finse Golf bij St. Petersburg Daarnaast worden havens in de drie Baltische Republieken gebruikt voor de export van olieproducten (krap 8 miljoen ton) en ruwe olie (circa 500.000 ton).
Speerpunten
De Rotterdamse commerciële speerpunten liggen in de groeisectoren 'breakbulk' (papier- en houtproducten, staal en ijzer), containers en energie (4). Voor de laatstgenoemde sector zijn de mogelijkheden van tankopslag, boord-boord overslag (palen Calandkanaal) en pijpleidingtransport naar het achterland interessant. Andersom oriënteert Rotterdam zich op de mogelijkheden van de energiehavens Ust-Luga en Moermansk/Yamal.
(1) Cijfer handelsvolume: Eurostat 2008
(2) Cijfers goederenstromen: CBS 2008
(3) Zie ook diverse nieuws / in het nieuws berichten op
(4) Zie ook "
Foto: In de Europoort wordt een groot deel van de Russische olie en olieproducten opgeslagen en overgeslagen, bijvoorbeeld boord-boord in het Calandkanaal aan de Palen 80. (Aeroview)
Meer informatie:
----------
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.