Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Veiligheid van internet belangrijker dan snelheid

Consument heeft geen behoefte aan extra functionaliteiten digitale tv

Amsterdam, 20 januari 2010 - Consumenten vinden veiligheid van internet belangrijker dan de snelheid van internet. Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa, Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen. Een andere conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat de helft van de consumenten die een digitaal tv-abonnement overwegen, betere beeldkwaliteit als belangrijkste koopargument noemt. De helft van de consumenten zegt geen behoefte te hebben aan nieuwe diensten en functionaliteiten die met digitale tv tot de mogelijkheden behoren.

De Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa biedt een nauwkeurig inzicht in (markt)ontwikkelingen op het gebied van internet, telefonie en digitale tv en in de overwegingen en overtuigingen van consumenten op deze terreinen. Het onderzoek is in nauwe samenwerking opgezet met ShopADSL.nl en is gebaseerd op meer dan 15.000 consumenten - gemeten over het vierde kwartaal van 2009 - die via de adviestool inzicht verschaften in hun bestaande situatie, hun merkvoorkeuren en hun wensen en behoefte aangaande internet, telefonie en digitale tv. De adviestool wordt aangeboden via de website van partners als ShopADSL.nl, ShopDigitaleTV.nl, PhoneHouse.nl en Mediamarkt.nl en fysieke retailers als Paradigit en BelCompany.

Internet
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat consumenten een goed veiligheidspakket aanzienlijk belangrijker vinden dan internetsnelheid. 64 Procent van de mensen vindt veiligheid redelijk belangrijk tot zeer belangrijk, terwijl dit bij snelheid 51 procent is. Een goede en snelle helpdesk wordt door 74 procent van de consumenten als belangrijk aangemerkt. 'Het feit dat het met de internetsnelheid bij de meeste internetproviders wel goed zit, zal mede ten grondslag liggen aan het geringe belang dat consumenten aan snelheid toekennen. Dat providers de beloofde snelheid over het algemeen niet weten te realiseren doet hier niets aan af. De snelheid van internet is dusdanig groot dat we het als gewoon beschouwen en daarmee niet langer als belangrijk bestempelen. Op het gebied van een goede en snelle heldesk lijkt juist het omgekeerde principe te gelden. Zekerheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn voor consumenten belangrijke koopargumenten. Met andere woorden, providers zouden zich meer moeten profileren met goede service. Dit is immers waarmee ze zich positief kunnen onderscheiden van hun concurrenten', aldus Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa.

Digitale tv
42 procent van de Nederlanders heeft op dit moment een 37 inch tv of groter en 56 procent van de tv´s in Nederland beschikt over HD (high definition). Betere beeldkwaliteit (50 procent) en de behoefte aan alles-in-één pakketten (40 procent) worden het meest als reden aangevoerd om over te stappen op digitale tv. Ter vergelijking, een groter zenderaanbod wordt door 27 procent van de mensen genoemd en slechts 7 procent noemt meer diensten en functionaliteiten als reden. Bijna de helft van de mensen (49 procent) zegt geen behoefte te hebben aan nieuwe functionaliteiten en diensten die mogelijk worden door digitale tv, zoals video-on-demand, live programma´s pauzeren en terugspoelen. Hekkelman verwacht in tegenstelling tot minister Plasterk dan ook niet dat digitale tv op korte termijn het kijkgedrag zal veranderen: 'De providers zullen nog heel wat energie moeten steken in het goed overbrengen van de additionele voordelen die digitale tv met zich meebrengt voordat "tv kijken on demand" en interactieve tv gemeengoed worden. De consument van nu wil gewoon lekker tv-kijken op een groot scherm, met een goede beeldkwaliteit en een compleet zenderaanbod. Providers moeten eenvoud en zekerheid bieden en, de toverdoos vol leuke speeltje volgt later wel.'

Adviezen
Op basis van de bestaande situatie van consumenten, merkvoorkeuren en hun wensen en behoeften worden de onderstaande providers het meest ´genoemd´ door adviestool als een passend advies op maat. Adviestype
Internet
Internet + telefonie
Internet + tv
Internet + Telefonie + tv
Digitale tv

Top3 meest getoonde merken

XS4All (68%)
Tele2 (21%)
KPN (4%)

Tele2 (47%)
XS4All (31%)
KPN (9%)

KPN (82%)
UPC (6%)
Telfort (2%)

KPN (24%)
Ziggo (23%)
Tele2 (20%)

Ziggo (53%)
UPC (19%)
Digitenne (10%)
Tabel 1. Top 3 meest getoonde adviezen in antwoord op de voorkeuren van consumenten. Let op, het gaat hier nadrukkelijk niet om marktaandelen of daadwerkelijk afgesloten orders.

Over de Marktmonitor internet & digitale tv
De Marktmonitor internet & digitale tv is een onderzoek van baZoeKa, sinds 1999 de Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten, en is opgezet in nauwe samenwerking met ShopADSL.nl. baZoeKa werkt samen met meer dan 1.600 onafhankelijke wederverkopers, vertegenwoordigt alle grote internet- en tv-providers. Het onderzoek biedt een nauwkeurig inzicht in (markt)ontwikkelingen op het gebied van internet, telefonie en digitale TV, het marktaandeel van de verschillende aanbieders, en de overwegingen en overtuigingen van consumenten aangaande internet, telefonie en digitale tv. Het onderzoek wordt iedere drie maanden gehouden. De onderzoeksresultaten worden gegenereerd met de adviestool van baZoeKa die wordt aangeboden via de website van partners als ShopADSL.nl (www.shopadsl.nl/internet-advies), ShopDigitaleTV.nl (www.shopdigitaletv.nl/digitale-tv-advies), PhoneHouse.nl (www.phonehouse.nl/internet/internet-adviseur) en Mediamarkt.nl (http://internet-bellen-tv.mediamarkt.nl/) en fysieke retailers als Paradigit en BelCompany. Per maand maken meer dan 5.000 consumenten gebruik van de adviestool. Het onderzoek dat drie maanden beslaat, is derhalve gebaseerd op de situatie en de voorkeuren van meer dan 15.000 Nederlanders. De adviestool onderscheidt zich van concurrerende adviesinstrumenten en vergelijkingssites doordat het niet alleen de huidige situatie van consumenten meeneemt, maar nadrukkelijk ook diens merkvoorkeuren, wensen en behoeften.

De volledige onderzoeksgegevens van de marktmonitor internet & digitale tv januari 2010 is te downloaden via de site van baZoeKa, www.bazoeka.com/marktmonitor

Over baZoeKa
baZoeKa D.S.P. (baZoeKa) is sinds 1999 actief als Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en is sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten. baZoeKa is het zusterbedrijf van ODS2, een internationale softwareleverancier en ontwikkelaar van complexe (webbased) applicaties zoals (winkel)aanmeldsystemen, rapportagetools & dataregistratie-software. ODS2 heeft twee softwareoplossingen in de markt staan, te weten Order Management Software (OMS) en Field Management Software (FMS), levert onder meer aan KPN, Alice en Hamilton Bright en is actief in onder andere Nederland, Spanje, België en Zuid Afrika. ODS2 is door Deloitte Fast50 uitgeroepen tot een van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Voor meer informatie, bezoekt u www.bazoeka.com of www.ods2.com.