Gemeente Brummen
Gemeentelijke belastingaanslagen in aantocht
(Oorspronkelijke publicatie datum: 20-01-2010)
Binnenkort verzendt de gemeente Brummen de aanslagen voor de
Onroerende Zaakbelastingen (OZB) 2010 en de afrekening Diftar voor
2009. Dit jaar wordt in tegenstelling tot voorgaande jaren
gelijktijdig de voorlopige aanslag voor Diftar 2010 bezorgd. Op deze
pagina vindt u een overzicht van- en uitleg over de belastingen die u
moet betalen. Achtereenvolgens komen aan de orde:
1. de afvalstoffenheffing;
2. de onroerende zaakbelastingen;
3. de Woz-beschikking.
1. Afvalstoffenheffing
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de afvalstoffenheffing om de
kosten van het inzamelen en verwerken van afval te dekken. Alle
hoofdgebruikers van woningen, wooneenheden en woonwagens krijgen een
aanslag. Voor deze belasting is geen ontheffing of kwijtschelding
mogelijk. De invoering van het Diftar systeem heeft er toe geleid dat
de kosten voor inzameling en verwerking de afgelopen jaren zijn
verlaagd. Voor 2010 zijn de tarieven slechts minimaal verhoogd met 2%
ter compensatie van de inflatiecorrectie (= 2,3%). De meerkosten voor
de kunststofinzameling zijn doorberekend in de nieuwe tarieven voor
het vastrecht en de ledigingen van de grijze container.
Medisch afval
Voor medisch afval (bijvoorbeeld incontinentie- of stomamateriaal)
kunt u een vrijstelling aanvragen. Deze vrijstelling houdt in dat u
jaarlijks voor maximaal zeventien ledigingen van de grijze container
belast wordt. Voor de ledigingen daarna betaalt u dus niets. De
vrijstelling geldt voor maximaal één grijze container. Ook voor
pasjeshouders wordt de aanslag, relatief gezien, overeenkomstig
aangepast. Een verzoek om vrijstelling kunt u, inclusief bewijs (kopie
nota of recept), sturen naar: Gemeente Brummen, Afdeling Belastingen,
postbus 5, 6970 AA Brummen. Heeft u de afgelopen jaren al vrijstelling
ontvangen dan hoeft u dit niet nogmaals aan te vragen.
2. Onroerende zaakbelastingen
De gemeente gebruikt de opbrengsten van de onroerende zaakbelastingen
voor de bekostiging van algemene uitgaven. Voor de heffing van deze
belastingen krijgen voor wat betreft woningen alleen de eigenaren een
aanslag. Iedereen die op 1 januari van het jaar een pand in eigendom
heeft is belastingplichtig. Voor niet-woningen wordt ook de gebruiker
aangeslagen.
3. Waardering onroerende zaken (Woz)
De aanslag wordt gecombineerd met de Woz-beschikking ( waardering
onroerende zaken).
Via deze beschikking wordt de waarde vastgesteld van uw pand. Alle
panden worden jaarlijks getaxeerd. Daarbij zijn gerealiseerde verkopen
van groot belang. Voor belastingjaar 2010 geldt 2009 als
waardepeildatum.
Invloed kredietcrisis voor belastingen 2010?
De gemeente Brummen heeft alle woningen gewaardeerd in overeenstemming
met de regels van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz). Dat
betekent dat de Woz-waarde is bepaald aan de hand van verkoopcijfers
van vergelijkbare woningen in onze gemeente. De Wet schrijft voor dat
de Woz-waarde in 2010 moet zijn vastgesteld naar het waardeniveau van
1 januari 2009. De waarde kan dus, ondanks de economische crisis hoger
dan of gelijk zijn aan de vorige Woz-waarde. Tot oktober 2009 zijn in
onze gemeente geen dalingen van de waarden van woningen geconstateerd.
De gemeente heeft geen belang bij (te) hoge waarde
Er wordt over het algemeen gedacht dat de gemeente belang heeft bij
een hoge waarde. Dit is echter een misverstand. Een hoge waarde
betekent namelijk niet dat de opbrengst OZB hoger wordt. In de
praktijk betekent dit dat bij een stijging van de waarden, de tarieven
OZB in gelijke mate verlaagd worden. Gemiddeld genomen zal het bedrag
van de aanslag OZB dus in geringe mate beinvloedt worden door de
hoogte van de Woz-waarde.
Te lage Woz- waarde
De Woz-waarde wordt steeds breder gebruikt. Zo zijn er verstrekkers
van (hypothecaire) leningen die de hoogte van de Woz-waarde als
uitgangspunt nemen. Verzekeraars hanteren de Woz-waarde als
uitgangspunt voor de brandverzekering. Een te lage Woz-waarde kan dus
voor u als huiseigenaar nadelig zijn.
Aangifte Inkomstenbelasting 2009
Binnenkort ontvangt u van de Belastingdienst het verzoek om uw
aangifte over het belastingjaar 2009 in te sturen. Daarbij zult u ook
de Woz-waarde van uw woning moeten opgeven. Let op! Voor de aangifte
over het jaar 2009 moet u de waarde opgeven die vermeld staat op de
Woz-beschikking/ aanslag OZB die wij u in januari 2009 toegestuurd
hebben. Dit is dus de waarde van de Woz-beschikking die u binnenkort
ontvangt.
Gaat u dit jaar verhuizen?
Er is voor deze belasting geen ontheffing mogelijk. De peildatum van
deze heffing is 1 januari van het betreffende kalender-
(belasting)jaar. Verkoop van uw onroerende zaak of verhuizing ná deze
datum leidt dus niet tot ontheffing/vermindering. Vaak wordt het
zakelijk gerechtigde (eigenaars) gedeelte door de notaris verrekend
tussen de oude en de nieuwe eigenaar.
Betaling van de aanslag(en)
U kunt uw belastingaanslag via een automatische incasso of per
acceptgirokaart betalen. De automatische incasso is verreweg de
gemakkelijkste manier van betalen. U machtigt de gemeente het bedrag
in tien maandelijkse termijnen van uw rekening af te schrijven.
Voordelen van het machtigen zijn dat u nergens naar om hoeft te kijken
en niet te laat kunt betalen. Bovendien wordt de betaling over een
langere termijn uitgesmeerd. Als u met ingang van dit belastingjaar op
deze manier wilt gaan betalen, dan kunt u de machtigingsbon onderaan
deze bladzijde invullen en opsturen naar de afdeling Financieel Beheer
van de gemeente Brummen, antwoordnummer 29, 6950 VK Brummen. Een
postzegel is niet nodig. Betaalde u vorig jaar al via een automatische
incasso, dan worden de gemeentelijke belastingen ook dit jaar
automatisch afgeschreven.
Per acceptgiro
U kunt er ook voor kiezen om uw belastingaanslag per acceptgirokaart
in maximaal twee termijnen te betalen. Uitgaande van de aanslag in
februari betekent dit dat de twee termijnen vervallen op 31 maart en
30 april. Vóór elke vervaldag moet u tenminste de helft van het
totaalbedrag betalen. Voor de betaling voegt de gemeente
acceptgirokaarten bij uw aanslag(en).
Betalingsregeling
Als u, door welke reden dan ook, niet in staat bent om (tijdig) te
betalen neem dan contact op met de afdeling Financieel Beheer via het
telefoonnummer (0575) 56 85 41. Zij kunnen, voordat u een aanmaning
krijgt, afspraken met u maken over de betaling.
Meer informatie?
Voor meer informatie of vragen kunt contact opnemen met de medewerkers
van het team Woz/Belastingen via de telefoonnummers (0575) 56 82 97 of
56 82 99.