Grote ambities milieuprestaties zeescheepvaart

20/01/2010 17:30

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft op 20 januari haar milieuvisie 'Groen en krachtig varen' overhandigd aan Tineke Huizinga, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. De doelstellingen van de KVNR zijn het hebben van een emissieloos schip in 2050, het CO2-neutraal groeien vanaf 2020 en een CO2-reductie van 50% in 2050 ten opzichte van 2020. Concrete acties en maatregelen worden samen met de overheid dit voorjaar vastgelegd in de 'Intentieverklaring Energiebesparing Zeevaart'.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie in Nieuwspoort overhandigde Tineke Netelenbos, voorzitter van de redersvereniging, het visiedocument voor milieuverantwoord varen en bedrijfseconomisch goed ondernemen aan de staatssecretaris. Tineke Netelenbos: "Ik heb het volste vertrouwen in een toekomst van de Nederlandse zeescheepvaart die groen en krachtig is." De reders zetten zich pro-actief in door middel van groene innovaties om de reductiedoelstellingen te halen. Netelenbos: "Zo varen al schepen op zeer schone brandstof zoals LNG, zijn er ontwerpen voor hybride voortstuwing en we willen naar 'zero-emission'."

De reders zeggen in het document dat er al veel is bereikt. Het van kracht worden van internationale regelgeving leverde een belangrijke bijdrage aan een schonere en veilige scheepvaart. In de afgelopen 60 jaar is de zeescheepvaart erin geslaagd om de CO2 -uitstoot per ton vervoerde lading met 70% te verlagen ten opzichte van 1950. De huidige emissie door de zeescheepvaart bedraagt momenteel 2,7% van de totale mondiale emissie van CO2.

Voor Nederlandse reders is wereldwijd geldende milieuregelgeving cruciaal voor het behoud van eerlijke concurrentieverhoudingen op de wereldmarkt. Aantasting hiervan maakt ook de financiering van de ambitieuze milieudoelstellingen voor de Nederlandse reders moeilijker. Milieuregelgeving voor de zeevaart mag er niet toe leiden dat het vervoer wordt verplaatst van de Europese kustvaart naar het wegvervoer. Dit leidt namelijk tot meer files, vermindering van de verkeersveiligheid, meer geluidsoverlast en CO2.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.kvnr.nl