PERSBERICHT
Crisis vraagt om andere leider, maar investeringen blijven uit
Nyenrode-onderzoek naar veranderingen in gewenst leiderschap laat
groeiende aandacht voor persoonlijkheid zien
Breukelen, 20 januari 2010 - Organisaties zoeken sinds de crisis naar
een nieuw type leidinggevende, maar hebben geen budget om dit type
manager te ontwikkelen of te werven. Dit blijkt uit een recent
onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder leiding van
prof.dr. Lidewey van der Sluis. De onderzoekers van het Nyenrode
powerhouse Competing for Talent deden in 64 grote ondernemingen
onderzoek naar het effect van de crisis op gevraagde kwaliteiten van
leidinggevenden. Vergeleken met de tweede helft van 2008 blijkt in
ruim 84% van de organisaties dat een verschil is ontstaan tussen de
kenmerken van het huidige management en het gewenste leiderschap.
De nieuwe, gewenste leider heeft een basisniveau aan kennis en
vaardigheden en kenmerkt zich vooral door een hoger niveau van
nieuwsgierigheid, flexibiliteit, plichtsbesef, transparantie en
resultaatgerichtheid. De ideale leidinggevende in tijden van crisis
heeft een laag `tsakka-gehalte; hij staat met beide benen op de grond,
is betrouwbaar en werkt doelgericht samen.
Door het ontstaan van dit nieuwe leiderschapsprofiel zijn organisaties
genoodzaakt om hun selectie en assessment methodes aan te passen. Een
krappe 20% van de respondenten gaf aan dat dit reeds gebeurd is. Het
overige deel gaf unaniem aan dat zij dit op korte of middellange
termijn van plan zijn.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat voor een overgrote meerderheid van
de bedrijven het budget voor het aantrekken en ontwikkelen van
toekomstige leidinggevenden fors naar beneden is bijgesteld, terwijl
het opleidingsbudget nagenoeg in tact is gebleven. Het profiel van de
nieuwe, gewenste leidinggevende omvat echter persoonskenmerken die
moeizaam te leren zijn, ook niet in leiderschapsprogramma's van circa
6 tot 12 maanden. Uit eerder onderzoek is bekend dat deze
persoonskenmerken slechts in sommige gevallen ontwikkeld worden,
voorafgegaan door een lang leertraject, brede werkervaring, en
intensieve coaching. Daar is leerpotentieel voor nodig, een
leerhouding, en bovenal een werkomgeving waarin het nieuwe gedrag
gedijt.
Door gewenste persoons- en gedragskenmerken te herkennen, te
waarderen, en te belonen zal een organisatie op termijn de slag kunnen
maken naar het nieuwe type leidinggevende. Dit onderzoek geeft inzicht
in die kenmerken en de nog te bewandelen weg daarnaartoe.
EINDE BERICHT
Noot voor de redactie (
Universiteit Nyenrode