Gemeente Dordrecht

Dordrecht op dienstverlening best scorende gemeente

Dordrecht is de best scorende gemeente op het gebied van dienstverlening. Dat blijkt uit de 'Checklist Dienstverlening 2010' die staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) vandaag heeft gepubliceerd.

De lijst bestaat uit 40 maatregelen, die iedere gemeente in 2010 in ieder geval moet hebben ingevoerd. De lijst geeft daarmee een beeld van de minimale basis voor dienstverlening, met zaken als: het online maken van een afspraak voor een reisdocument, een verhuizing binnen de gemeente online doorgeven, via Mijnoverheid.nl toegang hebben tot al je gegevens of minder administratieve rompslomp bij het trouwen.

Checklist
De checklist geeft snel inzicht in de zaken die binnen een gemeente wél en nog niet op orde zijn. Het gaat niet om nieuwe zaken: het kabinet heeft hierover met medeoverheden afspraken gemaakt die in bestuursakkoorden zijn vastgesteld. De afspraken moeten het wachten aan de balie beperken, de kwaliteit en de snelheid van dienstverlening vergroten en de efficiency verbeteren. Dordrecht voldoet aan 75% van de 40 maatregelen. Zo is er nu nog bij de aanvraag van een parkeervergunning een kopie van het kentekenbewijs nodig en kan bijzondere bijstand nog niet online worden aangevraagd. De gemeente werkt hard aan verbetering van de overige tien punten.

Dordrecht hecht veel waarde aan het belang van goede (digitale) dienstverlening. De gemeente loopt op het gebied van innovatie en digitalisering van dienstverlening al jaren voorop. Met minder regels meer bereiken en het makkelijker maken voor de burgers is daarbij één van de belangrijkste uitgangspunten. De resultaten van de investeringen in onder meer het E-loket beginnen steeds zichtbaarder te worden. Voor de burger, maar ook in monitoren. Zo staat de gemeente Dordrecht bijvoorbeeld op dit moment in de Monitor Overheid.nl bij de 100.000+-gemeenten ook op de eerste plaats.

Datum 19 januari 2010